• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

سه «گناه» محدود کردن واردات

  • کد خبر : 31234
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
سه «گناه» محدود کردن واردات

اکوایران: با در نظر گرفتن حداکثر محدودیت برای صدور مجوز واردات در ماه های اخیر، علاوه بر شکایت واردکنندگان، فشار مضاعفی بر بخش تولیدی نیز وارد کرده است: به گفته فعالان اقتصادی، سهمیه شرکت ها برای واردات بوده است. امسال دوبار تغییر کرد و بیشتر سهمیه ها کاهش می یافت، از طرفی گاهی ثبت سفارش غیرفعال می شد و گزینه تمدید نیز متوقف می شد و با این شرایط شاهد اعمال محدودیت های عجیب و غریب در فرآیند واردات بودیم.

اخبار اقتصادی؛ فعالان اقتصادی با انتقاد از برخی قوانین و محدودیت های وارداتی که از آن به عنوان «سقف»، «رکورد» و «سهمیه» یاد می کنند، معتقدند این محدودیت ها به چالشی برای بخش تولیدی و تجاری کشور تبدیل شده است. در همین راستا فریبا مقصودی عضو انجمن غله در جلسه کمیسیون توسعه و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه علاوه بر تغییر برخی سهمیه ها، اعتبار ثبت سفارش نیز رعایت شده است. از 6 ماه به 4 ماه کاهش یافته و با توجه به اینکه امکان تخصیص به موقع ارز وجود ندارد، ثبت سفارش ظرف 4 ماه با چالش زمانی مواجه است.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران نیز خاطرنشان کرد: بحث سقف و تاریخ زمانی وارد ادبیات تجاری کشور شد که دولت قبل اقدام به یکسان سازی نرخ ارز و تعیین قیمت آن در سال 4200 تومان کرد. . اقدامی که برای کنترل هزینه های ارزی انجام شد اما دیدیم که بحث سقف و رکورد هم مطرح شد. اما در حال حاضر ارز 4200 تومانی دیگر وجود ندارد، ادامه اعمال سقف و رکورد برای واردات چیست؟

زرگران همچنین با بیان اینکه روند واردات نیز از زمان اعلام نرخ 4200 تومبه تغییر کرده است، گفت: در آن زمان بانک مرکزی ابتدا ارز تخصیص داد و سپس کالا وارد کشور شد. اما در حال حاضر تا زمانی که کالا در گمرک تخلیه نشود ارز تخصیص داده نمی شود.

زرگران ادامه داد: اگر دولت بر تداوم سیاست سقف و سابقه واردات اصرار دارد، دلیل بازنگری ماهانه در تعداد واردات افراد چیست و حداقل انتظار این است که دولت حمایت بیشتری از واردکنندگان داشته باشد؟ که مسیر مشخصی دارند. اگرچه در این بررسی های پی در پی می بینیم که این شرکت ها با مشکل بیشتری مواجه هستند. از سوی دیگر، نداشتن سقف و سابقه نیز به معضلی بزرگ برای شرکت ها تبدیل شده است.

راهکارهایی برای رفع محدودیت ها

حامد میرزایی که به نمایندگی از سامانه جامع تجارت در این جلسه حضور داشت، در پاسخ به شکایات فعالان بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: هر کارت بازرگانی دارای محدودیتی است که دارنده کارت می‌تواند بر اساس این محدودیت در سال ثبت سفارش کند. . به گفته وی، این حد بر اساس اعتبار مالی و عملکرد شرکت ها تعیین می شود.

محدودیت دیگر بحث «تاریخ» است که به گفته میرزایی عمدتاً به کالاهایی اطلاق می شود که مجوز مبادله از وزارت حراست دارند. به گفته میرزایی، تاریخ به این معناست که هر کالایی با کد تعرفه مشخص چقدر می تواند وارد کند و این ارزیابی براساس فعالیت اقتصادی دو سال گذشته است. البته این حد در حال حاضر به یک «سهمیه» برای اکثر دارایی ها تبدیل شده است که بر اساس فعالیت عمومی افراد محاسبه می شود.

نماینده سامانه جامع تجارت در خصوص کارت های تازه کار خاطرنشان کرد: برای این بخش سقف 500 هزار دلاری برای واردات کالاهای غیر جهادی در نظر گرفته شده است و این شرکت ها نیازی به انجام عملیات واردات از طریق گزینه ندارند. عوارض ، و با این سقف می توانند فعالیت کنند. به این ترتیب دارندگان این کارت ها باید طی چند سال آینده برای افزایش سهمیه خود تلاش کنند.

میرزایی در ادامه به راهکاری برای واردات ماشین آلات در صورت محدودیت حداکثری یا سهمیه ای اشاره کرد و گفت: شرکت های بازرگانی برای خروج از این محدودیت می توانند گزینه «تولید خود» را انتخاب کنند و یا با یک واحد تولیدی قرارداد ببندند و از تسهیلات استفاده کنند. برای این کار فعال است. از بخش استفاده کنید.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31234

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.