• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
2

وزیر به سکوت صادرکنندگان ضربه فنی زد

  • کد خبر : 42102
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
وزیر به سکوت صادرکنندگان ضربه فنی زد

اکوایران: اخیرا صادرکنندگان نسبت به اعمال محدودیت صادراتی برای فعالان معتبر و سابقه دار این حوزه اعتراض کردند. اقدامی که هرچند چندی پیش خبر توقف اجرای دستورالعمل ها رسید. اما مشکلات آن همچنان پابرجاست.

اخبار اقتصادی؛ چندی پیش نشست مشترک جمعی از تجار، رئیس گمرک، معاون و مدیران ارشد این سازمان، اعضای هیئت نمایندگان اتاق تهران و نمایندگان تشکل ها برگزار شد. جلسه ای که در آن شرکا به اعمال سقف صادراتی برای فعالان صادراتی کهنه کار و گواهی شده اعتراض کردند.

در این جلسه محمدرضا فرشچیان، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان کالای خشک، از آنچه اخیراً به نام تعیین سقف حداکثری برای همه کارت‌های صادراتی اجرا شده، انتقاد کرد و گفت: آیا حداکثر سقف صادرات تعیین شده است؟ شرکتی که از سال 1343 صادرات داشته و صادرکننده نمونه و ممتاز است و 95 درصد تعهدات خود را به صورت ارزی تسویه کرده است، چرا باید برای صادراتش محدودیت قائل شد؟

وی ادامه می دهد: اساساً تعیین حداکثری برای صادرات معنایی ندارد. به عنوان مثال، شرکتی که قبلا 18 محصول در رده خشکبار صادر می کرد، اکنون تنها می تواند سه محصول صادر کند. به عنوان فردی که مسئولیت ملی دارد، باید به بخش خصوصی کمک کنید.

این صادرکننده موضوع دوم را مربوط به تعیین قیمت پایه صادراتی می داند و بدون ارائه دلیل منطقی از تکرار آن خبر می دهد و می گوید: نتیجه این رویکرد تقویت رقبا و سود شرکت هایی مانند خودروسازان است که پسته صادر می کنند و ارز آن را صرف واردات می کنند. روش فعلی محاسبه قیمت پایه صادراتی تنها به اغراق منجر می شود.

رتبه بندی ناقص

سید مرتضی حاجی اکامیری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس تهران نیز با بیان اینکه طبقه بندی نامه ها بر اساس اطلاعات ناقص بوده و از این رو چندان معتبر نیست، ادامه داد: برای یک مشکل لاینحل دیگر، یعنی بازگشت دست فرش بافته شده به کشور، هنوز هیچ افتتاحی وجود دارد. مشکل سوم، قاچاق قالی های افغانستان به کشور است. نحوه ثبت سفارش امروز در تهران و دریافت فرش افغانستان 48 ساعت بعد.

انسداد با جاده قرمز

بر اساس اعلام اتاق تهران، هارویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، سخنان خود را با عجیب خواندن برخی از پرونده ها آغاز کرد و گفت: ارجاع برخی موارد به مسیر قرمز یکی از این رویه های عجیب است. به عنوان مثال، کارتی که از سال 1983 به طور عادی کار می کند، به طور ناگهانی بین سال های 1400 تا 1401 به مسیر قرمز تغییر می کند.

و ادامه می دهد: مسیر قرمز برای هر خط تولید تا 500 میلیون تومان هزینه دارد. بالاخره گمرک برای دریافت تسویه حساب فعال اقتصادی را به تامین اجتماعی ارجاع می دهد و این ارگان تسویه حساب را صادر نمی کند و مشخص نمی کند که بدهی شرکت به چه دلیل است. علاوه بر این، بدهی اغلب نتیجه نسبت های نادرست تامین اجتماعی است.

یاریجانیان در توضیح مرحله بعدی می گوید: پس از دریافت ترخیص، فعال اقتصادی با گمرک تماس گرفته و برای حرکت به مسیر سبز اعلام می کند. اما ظاهرا این امکان فقط برای اشخاص حقوقی است و نمی توان شخص حقیقی را به عنوان «فعال منتخب» معرفی کرد. اگر یک شخص واقعی نمی تواند، چرا به او کارت ویزیت می دهیم؟ چرا پروانه بهره برداری می دهیم؟ چرا از شما مالیات می گیریم؟ چرا او را به عنوان یک فعال اقتصادی تایید می کنیم؟

وی ادامه می دهد: اگر این فرد شخصیت حقوقی شود در سال اول فقط می تواند 100 هزار دلار وارد کند و در عین حال سازمان امور مالیاتی این سوال را مطرح می کند که چرا هم با کارت حقیقی و هم با کارت قانونی فعالیت می کند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ادامه می دهد: در این سامانه توصیف شده برای یک زخم کوچک، فرد دچار قانقاریا می شود. بالاخره چه کسی باید این مشکلات را حل کند؟ چه زمانی؟ آیا اصلاً حل می شود یا نباید تلاش کنیم؟

اثرات مثبت تعمیر سقف

فرود عسکری معاون گمرک در ادامه به موضوع استرداد فرش دستباف پرداخت و گفت: در ماده 119 قانون گمرک کالاهای مرجوعی مشروط به رعایت ماده 65 از حقوق ورودی معاف هستند. این بند بازگشت به عدم استفاده از آن را شرط می کند. ما یک دهه است که این مشکل را داریم. باید با هم متنی تهیه کرد تا حداقل قالی حذف شود یا کلمه استفاده شده حذف شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از ایجاد و پیشنهاد محدودیت برای کارت توسط وزارت حریم خصوصی خبر داد و افزود: می دانید که با مشکل کارت های یکبار مصرف مواجه بودیم و با گذاشتن سقف کارت ها بسیاری از مشکلات حل شد. . . اما حداکثر حد قابل افزایش است. به هر حال هر تغییری که بخواهد انجام شود باید انجام شود و ما همکاری خواهیم کرد. مصوبات این هیأت ها باید چنین مواردی باشد تا تبدیل به لایحه یا مصوبه و آیین نامه شود.

کاهش صادرات به دلیل تعیین سقف

در ادامه محمد لاهوتی نسبت به موضوع سقف کارت هشدار داد و گفت: دولت دوازدهم سقف 500 هزار دلاری را برای سال اول تا زمان احراز صلاحیت کارت ها تصویب کرد. اتاق ایران برای جلوگیری از بروز مشکل در صدور کارت، از طریق میهدستانی پیگیری کرد تا علت اجرایی نشدن این قانون را جویا شود. رتبه بندی انجام شد، اما در هر دو مورد بر اساس تعیین سقف فقط برای کارت های سال اول بود، نه برای کارت هایی که سال ها در حال فعالیت هستند و تکلیف مبادله ای را تسویه کرده اند و دارای پرونده مالیاتی هستند. آنها همچنین تابع پیکربندی سقف هستند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه می دهد: از ابتدای اعلام این خبر با چند مرجع تماس گرفتم و اعتراض کردم زیرا دیدیم برخی شرکت های قدیمی با محدودیت 300 تا 400 هزار دلاری مواجه هستند. البته با پیگیری های انجام شده اجرای این طرح متوقف شده است اما اعلامی که می بینیم واقعا نامناسب است و حداقل 15 درصد کاهش صادرات را به دنبال خواهد داشت.

محمد رضوانی فر، رئیس گمرک نیز توضیح می دهد: در ابتدا فرآیند دربندی به صورت دستی انجام می شد که سازمان توسعه مشاغل لیست مسافران را ارائه می کرد و ما آن را اعمال کردیم. پس از بحث نظام مندسازی، با همکاری چند نهاد، این سامانه طراحی شد که به طور همزمان چهار شاخص اعتباری کارت، سال اول و دوم، تعهد مبادله ای و قسمت آخر سقف اعتبار را بررسی می کند. مورد چهارم مشکلاتی ایجاد کرده است و ما موافقیم که باید تغییر کند و در حال حاضر غیر فعال است.

او همچنین قول می دهد که نظر اتاق را در مورد قیمت کالاهای صادراتی جویا شود و می گوید اگر این قیمت ها به صورت ماهانه انجام شود، باثبات ترین حالت است.

بازنشستگی تاجران دارای شناسنامه

در ادامه این جلسه محمدرضا غفاراللهی نایب رئیس کمیسیون توسعه و تسهیل تجارت می گوید: اتاق بازرگانی بارها نسبت به عدم بازگشت ارز هشدار داده است. یعنی ابزارهای کنترلی و نظارتی نادرست نه تنها جواب نمی دهد، بلکه نتیجه معکوس می دهد و در این صورت منجر به خروج صاحبان مشاغل دارای شناسنامه از فضای کسب و کار شده است.

و ادامه می دهد: امیدواریم گمرک از احیای صدور مجوز فعالیت اقتصادی حمایت کند که قابلیت های زیادی دارد اما اکنون فقط به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار می گیرد.

راه نجات از رونق صادرات

احمدرضا کمان ترکی، نماینده گمرک در پاسخ به سوالات مطرح شده در خصوص ترخیص کالا و پذیرش ضمانت نامه می گوید: یکی از محدودیت های تجاری قانون مبارزه با قاچاق کالا، مشخص بودن مبدا کالا است همه کالاها ما در گمرک موافقت می کنیم که این امر را برای جلوگیری از رسوب کالا تسهیل کنیم. تسویه درصد نیز با مشکلاتی مواجه است و هر وزارتخانه باید جداگانه تصمیم بگیرد.

سپس رئیس گمرک در پایان سخنان خود می گوید: گمرک باید بر حوزه خود حاکم باشد اما اینطور نیست. مسئول یگان مرزی و توسعه معابر مرزی نیز تعیین شود. همه می دانیم که راه حل مشکلات کلان اقتصادی افزایش صادرات است و گمرک نیز بخشی از این فرآیند است و توانایی ایفای نقش در تغییر قوانین و مقررات را دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42102

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.