• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

آخرین اخبار واردات رسمی آیفون 14 و 15

  • کد خبر : 30179
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
آخرین اخبار واردات رسمی آیفون 14 و 15

اکوایران: دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد: دستوری برای بررسی واردات آیفون 14 و 15 صادر نشده است.

به گزارش اخبار اقتصادی، پنج روز پیش رشیدی کوچی نماینده مجلس دستور رئیسی معاون اول رئیس جمهور مبنی بر بررسی واردات آیفون 14 و 15 را به وزیر حراست ابلاغ کرد که در پاسخ انجمن واردکنندگان موبایل تکذیب کرد و اعلام کرد: در نامه منتشر شده از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، چیزی شبیه به بررسی واردات آیفون وجود ندارد و دستوری در این زمینه داده نشده است.

مهدی آبکاری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل درباره جزئیات نامه مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان مجلس گفت: آقای توانگر در نامه به معاون اول رئیس جمهور به چند موضوع اشاره کرده است. انحصار و رانت در حوزه واردات تلفن همراه، بحث تولید و همچنین بحث تعطیلی واردات. وی به آیفون اشاره کرد و آقای مخبر نیز در نامه ای به وزیر صمت اعلام کرد که این موارد باید بررسی شود، در نتیجه بررسی واردات آیفون در نامه مذکور ذکر نشده است.

به گزارش همشهری، دبیر انجمن موبایل افزود: دولت بارها درباره واردات آیفون 14 و 15 اظهار نظر کرده و آخرین بار نیز نامه گمرک اسفند سال گذشته بوده است. در این نامه به صراحت آمده است که واردات و رجیستری آیفون 14 و 15 مربوط به دولت نیست و متعاقباً ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک نامه ای نوشته و اعلام کرده که واردات تجاری و مسافری ممنوع است. از آیفون 14 و 15. حکم جمع آوری این گوشی ها صادر شده است.

دستور جدید معاون اول وزیر حریم خصوصی برای آیفون

متن کامل نامه رئیس کمیسیون دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس به معاون اول

جناب دکتر مخبر

معاون اول محترم رئیس جمهور

با سلام و احترام و تشکر از زحمات حضرتعالی و سایر مسئولین محترم اجرایی، به اطلاع می رساند؛ بازار تلفن همراه کشور در سال‌های اخیر با مشکلات جدی مواجه بوده و تلاش موثری برای برون‌رفتن آن از چالش‌های گذشته و اصلاح تصمیم‌های اشتباه قبلی صورت نگرفته است. در این فضا طیف وسیعی از فعالان صنفی و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات با مراجعه به کمیسیون اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان مجلس به مسائل و مشکلات این حوزه از جمله انحصار واردات، تصمیمات سلیقه ای در این زمینه اشاره کرده اند. واردات گوشی تلفن همراه و مشکلات تخصیص ارز، با عنایت به ضرورت، با انعکاس این مشکلات و بیان راهکارهایی، از جنابعالی تقاضای پیگیری جهت رفع این مشکلات را دارم.

پس از مشکلات مبادلاتی سال 1396 به بعد، روند تخصیص ارز به این بخش با مشکل مواجه شد و به بهانه جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی، تصمیماتی برای محدود کردن واردات برخی از انواع گوشی اتخاذ شد که ممکن است آنها برای مدتی اجتناب ناپذیر بوده اند، اما ادامه آنها به ویژه در سال جاری که روند درآمدهای ارزی نسبتاً بهبود یافته است قابل تامل است.

موضوع تخصیص ارز و مسیر صادرکنندگان به واردات باعث شده تا واردکنندگان حرفه ای، تجار غیر مرتبط و غیرمتخصص از جمله صادرکنندگان مواد غذایی، پتروشیمی و فولادی به جای اعلام صادرات ارز در سامانه، از این بازار خارج شوند. ، واردات تلفن همراه و زنجیره واردات، تامین و خدمات پس از فروش قطع می شود. این واردکنندگان غیرمتخصص نیز با فروش و صورتحساب های کاذب، سیستم بانکی و مالیاتی کشور را مختل کرده و محصولات خود را با قیمت رایگان و حتی بالاتر دلاری به فروش می رسانند.

تصمیم ممنوعیت واردات آیفون برای جلوگیری از خروج ارز و تخصیص منابع محدود ارزی به واردات گوشی‌های ارزان‌تر بود، در صورتی که گوشی موبایل آیفون مدل‌های ارزان‌قیمتی نیز در سبد فروش خود دارد و تولید آن انجام می‌شود. در چین مانند شیائومی و سامسونگ. . اما متأسفانه با فراتر رفتن از منطق و محتوای این تصمیم و افتادن در دام ظاهر، واردات آیفون 14 به بالا ممنوع شده و از سوی دیگر واردات سایر گوشی های اندرویدی مانند سامسونگ و شیائومی به قیمت گران تمام می شود. مدل هایی با همان امکانات مخابراتی رایگان باقی می مانند. بنابراین، این روند انحصاری را ایجاد کرده است که در مورد نیازها و کاربردهای مختلف، ورودی‌های اعضای جامعه را ارائه نکرده است.

همچنین ممنوعیت گوشی های آیفون 14 بدون اطلاع قبلی باعث غیرقابل استفاده شدن این مدل از گوشی هایی شده است که قبل از ممنوعیت به صورت مسافری وارد کشور شده و موجب ضرر میلیون ها دلار ارز هموطنان عزیز شده است که دولت محترم می تواند. جبران کردن. زیرا هنگام تصمیم گیری جدید .

در نهایت نه تنها هدف جلوگیری از خروج ارز از طریق ممنوعیت رجیستری آیفون محقق شده است، بلکه مدل های قبل از آیفون 14 با توجه به توقف دو ساله خط تولید، در حال ورود و خروج از بازار هستند. . دست دوم و به صورت آکبند و با قیمت چند برابر در سطح جهانی در بازار به فروش می رسد که منجر به تضییع حقوق مصرف کننده می شود.

گفتنی است در برخی موارد واردکنندگان گوشی های موبایل برند شیامی و سامسونگ پس از ارسال کالای مذکور، نهایتاً آنها را به صورت غیرقانونی از کشور خارج و در کشورهای همسایه به فروش می رسانند و تنها واردکننده مسئول ارز است. اختلاف تا 10000 تومان. از ارز حاصل از صادرات و ارز اختصاص یافته به واردات استفاده می کند.

بدیهی است که تداوم این تصمیمات تنها رانت و انحصار چند نفر و سوداگری و بیکاری را برای تعداد بیشماری از جوانان متخصص در این بخش به همراه خواهد داشت.

نکته قابل تامل بعدی استفاده از تسهیلات، معافیت های مالیاتی و گمرکی برخی شرکت ها به نام تولید داخل است که گوشی های چینی و هندی را فقط با نام و بسته بندی ایرانی سفارش و وارد می کنند و در این فرآیند از کارگر ایرانی استفاده نمی شود. همچنین انتقال فناوری صورت نمی گیرد و از خروج ارز جلوگیری نمی شود. بر این اساس درخواست می شود با بررسی بیشتر فعالیت این نوع شاکیان توسط کارشناسان و ایجاد شفافیت در این بازار، با متخلفان و سوداگران برخورد جدی شود تا از نام ایران و ایرانیان کلاهبرداری یا سوء استفاده نکنند. . . لذا از شما که پیشتاز مبارزه با رانت و سوء استفاده اقتصادی هستید خواهش می کنم از تقویت رانت و تضییع حقوق مردم و استفاده کنندگان دست بردارید.

جناب آقای دکتر مخبر از جناب آقای دکتر مخبر تقاضا دارم به عنوان فرمانده اقتصادی دولت هرچه سریعتر آمار دقیقی از واردات گوشی های سامسونگ و شیائومی و درصد فعالیت آن ها با توجه به ثبت نام تهیه نمایید. زیرساخت های داخل کشور کشور برای جلوگیری از خروج بی رویه ارز، مجوز شبکه مخابرات ایران را بررسی و به مردم اطلاع رسانی کند.

ضمن توجه به هشدارهای فعالان حوزه فناوری اطلاعات و شرکت‌های با سابقه مرتبط با تجارت تلفن همراه، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوط به واردات گوشی تلفن همراه و نحوه تخصیص ارز به این بخش نیاز به بازنگری و اصلاح دارد تا موارد بیشتری از این بخش‌ها بررسی شود. بخشنامه ها اجاره های مربوط به برخی واردکنندگان را تقویت می کند و نباید حقوق مصرف کنندگان در بازار داخلی تضییع شود.

بدون شک نمایندگان شورای اسلامی و به طور مشخص کمیسیون اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان مجلس پس از بررسی برنامه هفتم توسعه، روند تخصیص ارز برای واردات گوشی تلفن همراه و اجاره های احتمالی، همچنین از آنجایی که شرکت‌هایی که ادعای تولید گوشی تلفن همراه دارند (که در واقع واردکننده گوشی‌های اجاره‌ای هستند) برای جلوگیری از اجاره و تضییع حقوق مردم با جدیت بیشتری بررسی و بررسی خواهند شد. این موضوع با تمامی ابزارهای نظارتی بانک مرکزی و وزارتخانه های ذیربط پیگیری خواهد شد.

و نتیجه نهایی

مجتبی توانگر

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و فردیس

رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان مجلس

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30179

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.