• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

بخش خصوصی منتظر اصلاح آیین نامه دولتی است/ آیا زمان واریز کالا کاهش می یابد؟

  • کد خبر : 34943
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
بخش خصوصی منتظر اصلاح آیین نامه دولتی است/ آیا زمان واریز کالا کاهش می یابد؟

اکوایران: آیا دولت به زودی آیین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات را اصلاح می کند؟ معاون حقوقی رئیس جمهور اخیراً در نامه ای خطاب به کلیه دستگاه های اجرایی اعلام کرده است که کلیه سوابق سفارش صادر شده توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان طی تشریفات گمرکی معتبر است. سیاستی که فعالان اقتصادی معتقدند می تواند چالش رسوب محصول را کاهش دهد. با این حال اصلاح کامل مقررات و قانون صادرات و واردات همچنان در انتظار تصویب دولت است تا این چالش برای همیشه پایان یابد.

اخبار اقتصادی، اخیراً محمدهادی عبادی معاون امور حقوقی هماهنگی و برنامه ریزی دفاتر اجرایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری طی نامه ای به دستگاه های اجرایی اعلام کرده است که کلیه سوابق احکامی که طی تشریفات تمدید شده است. از تاریخ ثبت سفارش اولیه تا پایان اعتبار تمدید شده ثبت سفارش معتبر هستند.

قانون مقررات صادرات و واردات مقرر می دارد که ثبت سفارش باید در زمان ورود کالا معتبر باشد، اما قانون قاچاق کالا و ارز مقرر می دارد که ثبت سفارش باید در تمام مراحل ورود کالا به کشور معتبر باشد.

در عمل، مغایرت قانون مقررات صادرات و واردات و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص مقررات ثبت سفارش، مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی واردکننده کالا ایجاد کرده است.

موضوعی که اتاق های تهران و ایران و گمرک برای حل آن تلاش کردند. وی در پایان به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد کرد سه تبصره به ماده 40 آیین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات الحاق کند.

یکی از تبصره های پیشنهادی برای الحاق به آیین نامه این است که کلیه سوابق سفارشی که در جریان رسیدگی تمدید شده اند از تاریخ ثبت سفارش اولیه تا پایان اعتبار ثبت سفارش تمدید شده معتبر تلقی خواهند شد.

همچنین چنانچه در زمان ثبت سفارش به روش بانکی، حسب مورد گشایش اعتبار اسنادی، ثبت وصول اسناد (برات) یا صدور حواله ارز، ثبت سفارش تا پایان سررسید اعتبارات مستند. وصول اسنادی (برات) یا پایان مهلت تسویه تعهد حواله ارزی که توسط بانک مرکزی یا وزارت جهاد کشاورزی تعیین می شود (برای کالاهای کشاورزی موضوع تبصره 4 این ماده با هماهنگی بانک مرکزی) و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است.

در تبصره سوم پیشنهادی نیز به این نکته اشاره شده است که برای کالاهایی که بدون انتقال ارز یا واردات در مقابل صادرات به کشور وارد می شوند، در صورتی که بارنامه در مدت اعتبار ثبت سفارش صادر شده و کالا به کشور وارد شود. کشور در مهلت های تعیین شده در ماده 11 آیین نامه، ثبت سفارش منقضی نمی شود.

این اصلاح آیین نامه اجرایی عملا باعث تسریع در کار گمرک در ثبت سفارش کالا و فرآیند ترخیص می شود.

بر این اساس عبادی برای ثبت سفارش تمدید اعتبار اسنادی صادر کرد. بر اساس اطلاعیه اتاق تهران، این دستور نشان می دهد که پیشنهادات ارائه شده در خصوص پایان مهلت ثبت سفارش پذیرفته شده و در انتظار طرح در هیات رئیسه است.

اخبار مرتبط

مجوز برای ثبت سفارش های تمدید شده مجاز شد.

اکوایران: با موافقت معاونت حقوقی رئیس جمهور، ارسال کالا بر اساس ثبت سفارش تمدید شده مجاز شد.

به گفته هومان حاجی پور، نایب دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، بر اساس این دستور مدت سپرده گذاری کالا در گمرک کاهش می یابد. چرا که مغایرت قانون تنظیم صادرات و واردات و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاثیر شدیدی بر سپرده گذاری کالا در گمرک داشته است. فعالان اقتصادی از لحظه ثبت سفارش، با تأخیرهای متعددی در زمینه تخصیص و عرضه ارز، رویه‌های استاندارد و غیره مواجه شده‌اند و در بسیاری از موارد این تاخیر منجر به بی‌اعتباری اعتبار ثبت سفارش شده است. و واردکنندگان باید برای تمدید ثبت سفارش در نوبت قرار بگیرند و در صورت عدم تمدید مجوز، کالای وارداتی قاچاق محسوب می شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34943

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.