• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

سقوط دسته جمعی در بازار ارز و طلا / پیش‌بینی بازار در هفته پیش‌ِ رو

  • کد خبر : 42979
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
سقوط دسته جمعی در بازار ارز و طلا / پیش‌بینی بازار در هفته پیش‌ِ رو

اکوایران: اونس جهانی طلا در هفته جاری نسبت به مدت مشابه هفته گذشته افزایش یافت، اما تمامی اقلام بازار ارز و طلا منفی بوده و افت جمعی را ثبت کردند.

این هفته بازار ارز و طلا برای دومین هفته متوالی کاهش یافت، دلار تهران کانال 60 هزار تومانی را از دست داد و در نیمه دوم از کانال 50 هزار تومانی عقب نشینی کرد.

اسامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم هفته جاری تقدیم مجلس شد. پیش از این، تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که بازار ارز با اعلام اسامی وزرای دولت، روند اصلاحی را طی کند. البته برخی تحلیلگران بر این باورند که فراخوان ثبت نامی ایران خودرو در هفته جاری بی ارتباط با افت بازار ارز نبوده است. در شرایطی که رکود گریبان بسیاری از بازارها را گرفته است، تفاوت قیمت کارخانه و بازار محصولات ایرانخودرو وسوسه انگیز است، اتفاقی که پس از بدون ثبت نام ایران خودرو ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. بررسی های میدانی حاکی از آن است که برخی ارز و طلای خود را برای ثبت نام در ایران خودرو فروخته اند. در ادامه خبرگزاری تسنیم در گزارشی از اعطای وام صد میلیون تومانی برخی بانک ها برای ثبت نام در این طرح خبر داد.

بررسی میدانی فروش طلا و ارز توسط افراد برای ثبت نام در این طرح، روند عجیب برداشت وجه از صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های طلا و سهام در مدت مجاز نمایندگی حساب ها، مدت هاست. از آخرین دوره ثبت نام ایران خودرو، اعطای وام از سوی برخی بانک ها تفاوت وسوسه انگیز قیمت کارخانه و بازار خودروهای ایران خودرو، کاهش سقف ثبت نام و افزایش برد افراد مشمول این طرح این امکان را فراهم کرده است. پیش بینی می شود که استقبال از این فراخوان بالا باشد و تعداد زیادی در این طرح شرکت کنند که اکثریت تحلیلگران بر آن تاثیری ندارند. در هفته جاری رکودی در بازار ارز، طلا و سرمایه وجود ندارد.

با توجه به این گمانه زنی ها، احتمال واکنش ایران در این هفته زیاد بود. در این هفته از تیشا باو، غم انگیزترین روز یهود گذشت، اما عملیات خونخوار ایران محقق نشد و مشخص شد که پاسخ ایران هوشمندانه است و پشت این عقب نشینی تاکتیکی کوتاه مدت، برنامه ریزی هوشمندانه ای نهفته است. به همین دلیل بازار ارز با اطمینان بیشتری نسبت به این سناریو خود را اصلاح کرد.

اونس طلای جهانی در این هفته افزایش یافت اما تمامی ارزها در مقایسه با دلار افت بیشتری را تجربه کردند و سکه امامی، نیم سکه و ربع سکه کمترین میزان حباب را از ابتدای سال جاری به ثبت رساندند.

ربع سکه این هفته 6.5 درصد بیشتر از کل اقلام طلا و ارز کاهش یافت. تمامی اقلام تحلیل شده توسط اکو ایران در بازار ارز و طلا داخلی کاهش یافت و تتربا با 2.48 درصد کمترین افت هفتگی را به ثبت رساند.

میانگین هفتگی حباب درهم در این هفته منفی شد و به محدوده منفی 50 تومان رسید و روند نزولی بازار ارز در هفته جاری را تایید کرد.

با توجه به کمبود نقدینگی در کنار مسدود شدن نقدینگی برای ثبت نام در فراخوان ایران خودرو، رکود در ماه صفر، کاهش ریسک های منطقه ای و تلاش دولت و مجلس برای انتخاب وزرای دولت چهاردهم و فاصله طلا و ارز با پشتوانه مطمئن تر، پیش بینی می شود که بازار ارز در این هفته در صورتی که دچار ریسک سیستماتیک نشود، تغییر مسیر نخواهد داد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42979

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.