• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

چرا حباب بازار طلا و ارز چاق‌تر شد؟

  • کد خبر : 44784
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
چرا حباب بازار طلا و ارز چاق‌تر شد؟

بازار طلا پایین آمد اما حباب در سطح دو درصد باقی ماند و همین موضوع کار را برای خریدار سخت کرد، چرا امروز حباب ها در بازار چاق شد؟

بازار ارز به ثمر رسید اما بازار طلا و سکه با روند نزولی قیمت اونس طلا سقوط کرد. با شروع بازارهای جهانی از روز دوشنبه، قیمت هر اونس طلا از سقف سقوط کرد و به حدود 2630 دلار رسید. این در حالی بود که معامله گران تصور می کردند با انتشار خبر ترور سید حسن نصرالله و تنش در منطقه، قیمت طلای انس افزایش یابد، اما این اتفاق رخ نداد. به لطف این ایده، قیمت طلای ذوب شده حتی در معاملات پشت سر هم از حداقل 17 میلیون حفظ شد. با این افت قیمت طلا، فعالان بازار گفتند که بازارهای جهانی نشانه تنش بیشتر را احساس نکردند و به همین دلیل کاهش یافتند. در واقع انس طلا در روز دوشنبه رهبری بازار طلا و ارز را برعهده داشت.

البته روز دوشنبه بازار سیگنال مثبتی از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه دریافت کرد. کنعانی گفت: نیازی به اعزام داوطلب و کمک از ایران به غزه و لبنان نیست و لبنان و فلسطین ظرفیت لازم برای دفاع از خود را دارند. برخی با اشاره به موضع وزارت خارجه در میدان توپخانه تهران گفتند که نشست خبری توپخانه نشانه آرامش به بازار داد.

قیمت طلای مذاب که یکشنبه شب در معاملات کف به پله دوم کانال 17 میلیونی رسیده بود، روز دوشنبه با قیمت 17 میلیون و 156 هزار تومان بازگشایی شد و با ریزش طلا کاهش یافت. قیمت طلای ذوب شده در پایان بازار 17 میلیون کاهش یافت و در 16 میلیون و 995 هزار تومان بسته شد. اما بازار طلا سقوط کرد و دو روز بیشتر در کانال 17 میلیونی دوام نیاورد اما حباب طلای آب شده همچنان در سطح 2 درصد باقی ماند. از دیدگاه فعالان بازار، این حباب کار خریدار را سخت‌تر کرده و از کاهش بیشتر خبر می‌دهد. البته معامله گران می گویند که انجماد حباب در این سطح برای این است که اگر ریسک سیاسی جدیدی وارد بازار شد، قیمت آن زیاد افزایش پیدا نکند.

قیمت ارز روز دوشنبه از 46 میلیون و 500 هزار تومان آغاز شد و در ابتدا در برابر سقوط اونس طلا مقاومت کرد اما در نهایت این مقاومت شکسته شد. قیمت ارز در پایان مذاکره به 46 میلیون و 350 هزار تومان کاهش یافت. حباب ارز روز دوشنبه به 19 درصد رسید که نشان می دهد بازار ارز از دومین متغیر خود یعنی اونس طلا عقب مانده و در برابر کاهش مقاومت نشان می دهد.

بازار ارز پس از افت بیش از هزار تومانی از سقف، در حال حاضر حمایت 60 هزار و 300 تومانی مانع از ریزش بیشتر بازار شده است. قیمت دلار هرات روز دوشنبه از 60 هزار و 500 تومان آغاز شد و در ابتدا با کاهش به خط حمایت نزدیک شد. در نیمه دوم، قیمت دلار هرات در مرز مذکور باقی ماند و به نرخ گشایش بازگشت.

قیمت دلار هم در تهران و هم در هرات از همین روست. قیمت دلار در تهران از دوشنبه اول 60 هزار و 450 تومان آغاز شد و در نیمه اول به سمت خط حمایت پیش رفت و کاهش یافت. اما در نیمه دوم، قیمت دلار در تهران و همچنین در هرات به نرخ باز شدن بازگشت.

اما روند قیمتی بازار درهم با بازار ارز تهران و هرات متفاوت بود و می توان گفت عاملی که باعث شد قیمت دلار حمایت خود را حفظ کند، روند درهم بود. قیمت درهم از روز دوشنبه با اختلاف مثبت 50 تومانی تا 16 هزار و 600 تومان آغاز شد و طی نیمه اول سال در همین سطح باقی ماند. قیمت درهم امارات در نیمه دوم با 30 تومان افزایش به 16630 تومان رسید. البته بازار دبی به تعیین نرخ روز دوشنبه مانند روز یکشنبه زودتر از موعد معمول پایان داد. با این افزایش قیمت درهم، حباب دلار در بازار دبی ضخیم شد و به 673 تومان رسید.

معامله گران می گویند دوشنبه روزی بود که حباب ها چاق تر شدند. از نظر آنها این اتفاق بازار را گیج می کند و هم سیگنال افزایش و هم سیگنال کاهش می دهد. آنها فکر می کنند بازاری در وسط دارد به چپ می چرخد. البته جو بازار در روز دوشنبه به گونه ای بود که معامله گران نشانه هایی از کاهش قیمت ها را نشان دادند و گفتند که قیمت ها با کاهش بیشتر به سمت حمایت می روند. به نظر می رسد این سیگنال پس از آن رخ می دهد که بازار احساس کند از شدت تنش در حال کاهش است و در غیر این صورت ممکن است بازار بازگشتی داشته باشد.

صندوق های طلا در روز دوشنبه سیگنال متفاوتی نسبت به بازار طلا و ارز دادند. اگرچه بازار طلا و ارز افت کرد اما روز دوشنبه شاهد ورود 264 میلیارد تن پول به صندوق های طلا همراه با افزایش ارزش معاملات بودیم.

گزارش خبرگزاری ایسنا از قیمت دلار نیز جالب توجه بود. این خبرگزاری اعلام کرد که بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایسنا، دلار تا ساعت 15 روز دوشنبه در بازار آزاد با قیمت 60 هزار تومان توسط واسطه ها فروخته می شد و توسط این افراد با قیمت 59 هزار تومان خریداری می شد. گرفتن معامله گران قبلاً در مورد چنین اخباری صحبت کرده و گفته اند که صرف نظر از اینکه روند صعودی یا نزولی باشد، چرا یک خبرگزاری بگوید قیمت دلار کمتر است؟ گویی قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه 2630 دلار بود، اما رویترز اعلام کرد که قیمت آن 2500 دلار نیست.

خبر جالب از بازار شایعه اجرای سامانه جامع معاملات بود. با توجه به داستان هایی که از سال 1402 شکل گرفته است، فعالان بازار به شوخی گفتند: خب به قسمت جدیدی از سامانه جامع معاملات رسیدیم. در گزارشی نوشته شده است که این سامانه از 28 اردیبهشت اجرا می شود. در همین راستا در بازار شنیده شد که قرار است جلسه مهمی برگزار شود که تعیین کننده خواهد بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44784

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.