به گزارش اخبار اقتصادی، معامله گران گفتند با انتشار خبر رویترز قیمت دلار کاهش یافت، با گروسی افزایش یافت و با صحبت های علی باقری دوباره کاهش یافت. قیمت دلار هرات روز دوشنبه با قیمت 49 هزار و 600 تومان آغاز شد و تا نرخ درهم کاهش یافت و به حمایت 49 هزار و 450 تومان رسید.

در پی افزایش قیمت درهم و افزایش جزئی در بازار دبی، قیمت دلار هرات نیز رشد کرد و تا انحلال ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. در نیمه دوم بالای خط حمایت 49600 تومان معامله شد اما پشت خط این خط را از دست داد.

بازار دوشنبه مانند روز گذشته تحرکات ناهماهنگ و متناقض زیادی داشت. اولین تناقض اولیه. دلار سلیمانی با اختلاف منفی 200 تومانی 49 هزار و 450 تومان رقمی کمتر از قیمت دلار هرات است. البته پس از آن در نیمه دوم قیمت هرات با افزایش بازگشت.

تضاد دوم در قیمت هرات بود. صبح روز بعد پول نقد هرات بالا رفت و روز بعد عصر کاهش یافت. سومین تناقض حرکت ناهماهنگ تتر و دلار بود. با وجود افت همه بازارها در روز دوشنبه، تتر به بالاترین حد دو ماهه خود یعنی 49600 تومان رسید. در دو ماه گذشته قیمت بند یک بار در 11 آگوست به سطح فعلی رسید و سپس دوباره سقوط کرد.

گروسی به متن بازار بازگشت

پس از گزارش رویترز مبنی بر اینکه ایران و ایالات متحده در شرف مبادله زندانیان هستند، گفتگوهای گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه توجه تجار را به خود جلب کرد. گروسی در بیانیه خود در ابتدای جلسه شورای حکام درباره برنامه هسته ای ایران صحبت های زیادی کرد و بازار آن را به عنوان یک سیگنال منفی دریافت کرد. گروسی گفت: هیچ پیشرفتی در اجرای فعالیت های مشخص شده در بیانیه مارس در تهران حاصل نشده است. پس از گروسی، صحبت های علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات به بازار پخش شد. باقری گفت: کسانی که مذاکره را ضد ارزش جلوه می دهند، می خواهند دست نظام را خالی کنند. فضای بازار کاملاً خبرساز شده و تا رسیدن خبر نهایی بین 49 هزار و 400 تا 49 هزار و 700 تومان در نوسان است.

با توجه به این سیگنال های متناقض، تحلیل ها به دو دسته تقسیم شدند. گروه اول معتقدند بازار بالاتر از حمایت های مهم خود در نوسان است و باید نوسان بیشتری داشته باشد. اما از سوی دیگر، معامله گران نزولی می گویند که بازار نزولی است و حتی اگر بخواهند در اخبار بالا بروند، بازارساز اجازه نمی دهد.

نکته عجیب دینار

مشاوره بازار ارز قیمت دینار بود. بعد از اربعین قیمت دینار نسبت به دیروز ارزان شد و روز دوشنبه حتی با 29 هزار تومان هم به سختی خریدار پیدا کرد. قیمت دینار قبل از اربعین به 35 هزار تومان رسیده بود. نکته جالب اینکه قیمت دینار در خود بازار عراق نیز حدود 31700 تومان برآورد شده است.