• امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
1

آیا دولت سیزدهم در روزهای اخیر صرافی دارد یا خیر؟

  • کد خبر : 42029
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
آیا دولت سیزدهم در روزهای اخیر صرافی دارد یا خیر؟

دلار و ارز در حال افزایش بودند. استاندارد دلار هرات روز سه شنبه به شدت کاهش یافت. تتر از دلار تهران پیشی گرفت. مهلت تسویه تعهد مبادله ای تمدید شد. آیا دولت سیزدهم در روزهای اخیر صرافی دارد یا خیر؟

بازار ارز و ارز روز سه شنبه افزایش یافت; قیمت دلار هرات به 58 هزار تومان و سکه 41 میلیون افزایش یافت. بازار روز سه شنبه شاهد دو رویداد بود. ابتدا از سایه وضعیت بلوک در بازار طلا کاسته شد. دومین تحول، رد الگوی تکرار بازار فارکس هرات در روز سه شنبه بود.

از سوم تیرماه قیمت دلار هرات وارد کانال 57 هزار تومان شد و تا امروز در این کانال در نوسان بود. الگوی تکراری این روزها این بود که قیمت دلار هرات بالا باز شد، در حین معاملات کاهش یافت و به سمت مرزهای حمایتی حرکت کرد و سپس این منطقه را پشت خط حمایت کرد و دوباره بالا بسته شد.

در معاملات روز سه شنبه این الگوی تکراری شکست خورد. یعنی قیمت دلار هرات بالا باز شد و به افزایش ادامه داد و این بار به جای پایین آمدن به سمت خط حمایت، به سمت خط مقاومت حرکت کرد.

قیمت دلار هرات از روز سه شنبه 57 هزار و 400 تومان آغاز شد و با بازگشایی قیمت درهم با صحبت های مثبت افزایش یافت. در نیمه دوم معاملات، قیمت دلار هرات از خط مقاومتی 57 هزار و 600 تومان عبور کرد و تا خط کانالی 58 هزار تومانی صعود کرد، اما نتوانست از این سطح عبور کند.

قیمت درهم امارات با صحبت های مثبت روی 15770 تومان باز شد و تا 15900 تومان بالا رفت اما در ادامه از این سقف عقب نشینی کرد. قیمت درهم امارات 15860 تومان به پایان رسید. حباب دلار درهم مانند روز دوشنبه منفی است.

قیمت طلا و سکه در بازار.

قیمت ارز 40 میلیون و 500 هزار تومان بازگشایی شد و تا کانال 41 میلیون بالا رفت اما نتوانست وارد این کانال شود.

قیمت طلای مذاب بالای خط حمایت 14 میلیون و 410 هزار تومان بازگشایی شد و مانند سایر بازارها تا خط مقاومتی 14 میلیون و 640 هزار تومان پیش رفت، اما نتوانست بر آن غلبه کند. حباب طلای ذوب شده منفی باقی می ماند. قیمت هر اونس طلای جهانی در معاملات روز سه شنبه به بیش از 2400 دلار رسید که بر نوسانات بازار طلا و ارز تأثیر گذاشت.

در مجموع دلار هرات از الگوی تکراری خارج شد و شروع به افزایش کرد و با افزایش قیمت دلار و اونس قیمت طلا و سکه افزایش یافت.

قیمت تتر روز سه شنبه یک کانال افزایش یافت و تا سقف مقاومتی 58600 تومانی صعود کرد. در حال حاضر قیمت تتر نتوانسته بر این محدودیت غلبه کند و بین حمایت و مقاومت در نوسان است. قیمت تتر که در روزهای اخیر از قیمت دلار عقب بود، با افزایش روز سه شنبه از دلار تهران پیشی گرفت.

در سمت رسمی بازار، قیمت حواله و دلار رشد کرد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. قیمت دلار در صرافی با 600 تومان افزایش به 47 هزار و 500 تومان رسید و حواله به دلار در مرز کانال با 44 هزار تومان افزایش معامله شد.

هجوم پول به بازار سهام پس از 10 روز مورد توجه معامله گران قرار گرفت. به نظر می رسد با تصمیم روز دوشنبه دولت در مورد قیمت گاز و سوخت صنعتی که باطل شد، تحرکی در بورس به وجود آمده است. در سال 1403 این تحرکات بارها در بورس دیده شد اما مستمر نبود. حال باید دید این بار داستان به کجا ختم می شود.

بحث داغ بازار ارز

موضوع داغ بازار صحبت های محمدرضا فرزین درباره دارایی های ارزی کشور بود. محمدرضا فرزین روز دوشنبه با بیان اینکه برخلاف انتقادها و اظهارات کذب، بانک مرکزی هیچگاه حتی در مقطع کنونی از دارایی های ارزی و ارزی کشور برای مدیریت بازار ارز استفاده نکرده است. محمد مخبر سرپرست رئیس جمهور روز یکشنبه تاکید کرد: دولت سیزدهم علیرغم همه فشارهایی که وارد شد، هیچ گاه به ارز حمله نکرد، بلکه اقدامات پولی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و موثر بود.

بازرگانان به این گفتگوها مشکوک شدند و چند نکته را بیان کردند. اولا بانک مرکزی و فرزین بارها اعتراف کرده اند که بازار آزاد ارز را قبول ندارند. دوم اینکه هدف از مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی مبنی بر اعطای اختیارات لازم به این بانک برای مداخله در بازار ارز و کنترل نوسانات ارزی و تمدید این مصوبه چه بوده است؟ سوم اینکه بازرگانان گفتند بله، دولت سیزدهم قیمت دلار را حدود 24 هزار تومان تحویل گرفت و اکنون نرخ دلار حدود 57 هزار تومان است که با فشار این روزها کاهش یافته است. آنها با اشاره به الگوی تکراری گفتند که کاملا مشخص است که تغییر ارز اتفاق نخواهد افتاد و اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر نرخ دلار تا زمستان 1402 در محدوده خاصی گیر کرده بود، چه شد که ناگهان از حدود 50 هزار تومان با رشد به 60 هزار تومان رسید؟

البته عده ای دیگر نیز معتقدند که مداخله در نرخ ارز به هیچ وجه به دستکاری ارز نزدیک نیست و دستکاری ارز به معنای مداخله در قیمت پایین است.

به گفته گروهی از معامله گران، اگر قیمت دلار از خط مقاومتی 58 هزار توکن عبور کند، این موج می تواند تا میانه این کانال بالا رود. از نگاه وی، اگر قیمت دلار از 59 هزار تومان عبور کند، بازار از گارد نزولی فاصله گرفته است. اگر قیمت دلار نتواند به 58000 برسد و در آنجا تثبیت شود، ممکن است دوباره سقوط کند.

خبر امروز تمدید مهلت تسویه تعهد ارزی تا پایان مهر بود. با فرا رسیدن فصل تکلیف، ممکن است عرضه در بازار رسمی افزایش پیدا کند، اما قبل از آن می تواند بازار غیررسمی اسکناس را تحت فشار قرار دهد زیرا برخی از شرکت ها با خرید دلار در بازار، ارز رسمی را تکلیف می کنند. بازار غیر رسمی

با این حساب دولت جدید این امکان را دارد که در پایان مهرماه ارزهای بیشتری را در بازار رسمی عرضه کند، اما در پایان شهریور و ابتدای مهر با خطر نوسانات مواجه است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42029

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.