• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

تورم موتور در تابستان; تب کاهش قیمت پشت درب کارخانه

  • کد خبر : 42493
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
تورم موتور در تابستان;  تب کاهش قیمت پشت درب کارخانه

اکوایران: تورم تولیدکننده در تیرماه 1392 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز به کمتر از 30 درصد کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، بر اساس اعلام بانک مرکزی، تورم تولیدکننده موسوم به «موتور تورم مصرف کننده» در تیرماه امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافت. این روند نزولی در دو دوره ماهانه و بلندمدت نزولی بود. البته تورم ماهانه تولیدکننده با کاهش جزئی همراه بود اما نرخ نقطه به نقطه این شاخص از بالای 30 درصد به 25 درصد رسید. نرخ سالانه این شاخص نیز از بیش از 35 درصد به کمتر از 30 درصد رسیده است.

ماراتن قیمت های پایین تر قبل از رسیدن به بازار

تورم تولید کننده یا محرک تورم شاخصی است که نشان می دهد قیمت کالاها به محض تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف چند درصد تغییر کرده است. بنابراین، این شاخص نشان دهنده تغییر در هزینه های تولید است.

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که تورم ماهانه تولیدکننده از 1.8 درصد در تیرماه سال گذشته به 1.6 درصد در تیرماه امسال رسیده است. مرکز آمار که یکی دیگر از متولیان ارائه آمار است، هر ماه این شاخص را با ماه قبل مقایسه می کند، اما بانک مرکزی هر ماه تورم تولیدکننده را با ماه مشابه سال قبل اندازه گیری می کند.

تورم تولید نقطه به نقطه نیز از 32 درصد در تیرماه سال گذشته به 25 درصد در تیرماه امسال کاهش یافته است. محاسبه نقطه به نقطه این شاخص نشان می دهد که هزینه تولید کالاهای پشت درب کارخانه و قبل از رسیدن به بازار مصرف در تیرماه امسال نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است. کاهش سطح این شاخص به معنای کاهش نرخ رشد قیمت های اولیه و هزینه های تولید است.

تورم سالانه یا دوازده ماهه نیز از 11/35 درصد به 29 درصد کاهش یافته است. این میزان در شهریور 1400 بیش از 80 درصد بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42493

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.