به گزارش اخبار اقتصادی، صنعت سیمان، آهک و گچ تبادل تهران در ماه گذشته با چالش بزرگی روبرو بوده است. چالشی که با قرار دادن شاخص کل زیر شعاع باعث افت قیمت در سایر صنایع می شود بورس اوراق بهادار تهران همچنین وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای خواستار توقف عرضه سیمان شد مبادله کالا و این مصاحبه بازتاب گسترده ای در برخی رسانه ها داشت. تأثیر این گفتگوها به حدی بود که بورس اوراق بهادار سطح 2 میلیون و 100 هزار واحد. شاخص عمومی صدای فعالان گم شد. بورس اوراق بهادار درآمد.

وزیر اقتصاد در روزهای اخیر از تحولات عرضه سیمان در کشور صحبت کرد تبادل اظهار نظر کالا و خروجی سیمان مبادله کالا وی با قرائت نظر شخصی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تصمیم حذف سیمان و فولاد از مبادله کالا پذیرفته نشد.

انتقاد از سلاح و عشق به اقتصاد تجویزی بذرپاش

با این حال، دیروز حسین سله ورزی در نشست نمایندگان خانه ایران در مشهد اظهار داشت: در هفته های اخیر شاهد مخالفت با نهادهای بازارساز مانند تبادل به بهانه مقابله با گرانی و مقابله با تورم محصولات را می فروشیم. راه حل کاهش رشد نقدینگی با خاموش کردن محرک های تورم مانند بدهی های بانکی و چاپ پول همچنین کاهش هزینه های مبادله ای از طریق بهبود روابط بین الملل و رفع محدودیت ها خواهد بود. حذف موجودیت هایی مانند تبادل و جایگزینی با قیمت های کنترل شده منجر به توسعه فساد و زیان شرکت ها و کاهش تولید می شود.

افزایش سرمایه ملت وب نزدیک است!

مجید عشقی نیز شنبه شب در برنامه خط مقدم شبکه خبر گفت: معاملات کالا در مبادله کالا بر اساس یک سری مقررات است، البته در مقاطع مختلف نقدهایی به برخی فرآیندها وارد شده است. بورس اوراق بهادار یک بازار زنده است زیرا قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا است. خروجی سیمان و فولاد از مبادله کالا بازار را مختل می کند. تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و جدایی او منتفی است. ما آمادگی لازم را داریم و از دوستان دعوت می کنیم تا در جلسات کارشناسی در خصوص مشکلات و انتقادات قیمت اجناس به جای طرح این موضوعات در رسانه ها تصمیم گیری کنند.

که گفت، چشم انداز صنعت متالورژی و تهدیدهای کنار رفته را تقویت کند تبادل مورد حذف شده است. اما این سوال باقی است که زیان سهامداران ناشی از این اظهارنظرهای غیرتخصصی به چه مرجعی باید ادعا شود؟

رشد فروش سیمان تهران در شهریور ماه

شرکت سیمان تهران در سال 1400 با میانگین فروش ماهیانه 100 میلیارد تومان به درآمد عملیاتی 1.206 میلیارد تومان دست یافت. در سال 1401، فروش ستران 80 درصد رشد کرد و با میانگین فروش ماهانه 181 میلیارد تومان، شرکت 2169 میلیارد تومان درآمد ثبت کرد. ستران بیشترین رشد فروش را در سال 1401 با 220 درصد در مردادماه به ثبت رساند که 188 میلیارد تومان فروش داشت.

سیمان تهران در شش ماهه امسال توانسته است 1589 میلیارد تومان درآمد داشته باشد که 59 درصد بیشتر از درآمد عملیاتی 998 میلیارد تومانی در شش ماهه اول سال 90 است. ستران 82 درصد بیشتر از شش ماهه اول سال 2014 درآمد داشته است.

فروش سیمان تهران در شهریورماه با رشد 10.7 درصدی نسبت به مردادماه به 312 میلیارد تومان رسید. اینها بزرگترین فروش ماهانه ستران تا به امروز است.

کاهش ظرفیت تولید پتروشیمی زاگرس