به گزارش اخبار اقتصادی، روند معاملات در بازار سهام در سه ماهه دوم سال 1402 با نوسانات محسوسی همراه بود. تابستان امسال با روند نزولی ارزش معاملات خرد آغاز شد. با جریان به بیرون پول واقعی بریاند در دو ماه نخست تابستان امسال شاخص های بورس و شاخص کل را منفی کرد بورس اوراق بهادار تهران به سطح 1900000 نزدیک شد.

در معاملات جولای، شاخص کل سهام تهران 8.8 درصد و شاخص عمومی به همین ترتیب، 6.2 درصد افت در تراز خود داشتند. ارزش معامله پولی که در خرداد ماه به طور میانگین 8.995 میلیارد تومان بوده است. در تیرماه امسال با افت 30 درصدی به میانگین 6280 میلیون تومان رسید. نتیجه جریان پول واقعی در تیرماه منفی 8.556 میلیارد تومان بود که نشان دهنده فرار سهامداران حقیقی در تیرماه بود.

در معاملات مرداد ماه، شاخص کل تبادل تهران 2.3 درصد و شاخص عمومی به همین ترتیب، آنها افت 5.2 درصدی در تراز خود داشتند. ارزش معامله پولی که در تیرماه به طور میانگین 6.280 میلیارد تومان بوده است. در مرداد ماه امسال با افت 32 درصدی به میانگین 4368 میلیون تومان رسید. نتیجه جریان پول واقعی در مرداد 7.203 میلیارد تومان منفی بود.

در معاملات سپتامبر بورس اوراق بهادار تغییراتی در شاخص کل رخ داد. بورس اوراق بهادار تهران 9.4 درصد و شاخص عمومی تراز 8.8 درصد افزایش یافته است. ارزش معامله پولی که در مرداد ماه به طور میانگین 4368 میلیارد تومان بوده است. در شهریورماه امسال با رشد 19 درصدی به میانگین 5222 میلیون تومان رسید. نتیجه جریان پول واقعی در سپتامبر 2.848 میلیارد تومبا منفی بود.

مسابقات صنعت سهام در تابستان؛ رهبری صنعت خرده فروشی

در ماه جولای امسال، تنها دو صنعت خرده‌فروشی و داروسازی در میان 30 صنعت بزرگ قرار دارند بورس اوراق بهادار تهران رشد متعادلی داشتند. در میان 28 صنعت دیگر که بازدهی منفی را ثبت کردند. 10 صنعت با کمترین افت نسبت شاخص عمومی همان وزن را ثبت کردند. از نظر کارایی، 5 صنعت بین شاخص هم وزن و شاخص کل قرار گرفتند و 13 صنعت دیگر بازده ضعیف تری نسبت به شاخص کل داشتند. شاخص عمومی آنها داشتند. در میان 30 صنعت بزرگ تبادل تهران، نمایه سایر امور مالی، رادیو، ماشین و انباشت در تیرماه با افت 19.8 درصدی، 17 درصدی، 16 درصدی و 14.2 درصدی بیشترین افت را نسبت به تراز تیرماه تجربه کرد.

در ماه اوت، تنها 3 صنعت از 30 صنعت به بازده مثبت دست یافتند. این در حالی است که صنعت فرآورده های شیمیایی با رشد 1.8 درصدی تراز شاخص بیشترین بازدهی را در مردادماه به ثبت رساند و پس از آن، صنایع کاشی و سرامیک و کشاورزی به ترتیب با رشد 1.2 و 70 درصدی در بین صنایع رو به رشد در سال 2018 قرار گرفتند. اوت. از میان 27 صنعتی که در مرداد ماه در بازار ریزش داشتند، 8 صنعت به نسبت عملکرد بهتری داشتند شاخص عمومی آنها داشتند. صنعت حمل و نقل با افت 20.5 درصدی تراز شاخص بیشترین افت را در بین این 30 صنعت داشته است. صنعت مدیریت بازارهای مالی با افت 11.1 درصدی تراز شاخص در مردادماه دومین صنعت بود. رتبه سوم کاهش بازار در ماه اوت نیز در اختیار این صنعت قرار گرفته است ماشین و قطعه سازی پاداش دارد که به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در بازار در پایان مردادماه مورد حمایت قرار گرفت تا شرایط بازار بدتر نشود.

سود ناخالص «سحرمز» دو برابر شد

شهریور ماه سال جاری در میان 30 صنعت بزرگ. تبادل تهران، شاخص 13 صنعت نسبتا بازدهی بیشتری دارد شاخص عمومی و شاخص 14 صنعت نیز در مقایسه با بازدهی شاخص هم وزن، عملکرد ضعیف تری را به ثبت رساند. در میان صنایعی که بهترین عملکرد را در ماه سپتامبر داشتند؛ شاخص صنعت فرآورده های نفتی با رشد 21 درصدی بالاترین عملکرد را به خود اختصاص داد. ماشین و قطعه سازی با 18.2 درصد افزایش در رتبه دوم و شاخص صنعت قند و صنعت انبوه سازی نیز به ترتیب با رشد 17.9 درصد و 17.7 درصد در رتبه سوم قرار گرفتند. در میان 14 صنعتی که ضعیف ترین عملکرد را در مقایسه با شاخص هم وزن دارند تبادل تهران داشتند. شاخص صنعت سرمایه گذاری با 2.8 درصد رشد نسبت به تراز پایان مرداد ضعیف ترین عملکرد را به ثبت رساند. پس از صنعت سرمایه گذاری، صنعت مواد و دارو در این ماه با افزایش ترازنامه 3.1 درصدی و صنعت استخراج سنگ معدن فلزی با بازدهی 3.2 درصدی کمترین رشد را در این ماه تجربه کردند.

در پایان تابستان امسال مشخص شد که در بین این 30 صنعت، شاخص 11 صنعت در مقایسه با افت 2.4 درصدی شاخص کل، عملکرد بهتری داشته و خرده فروشی و شکر با 15، 6 درصد و 10.5 درصد پیشتاز هستند. رشد به ترتیب شاخص شدند. از سوی دیگر، 17 صنعت نسبت به افت 3.3 درصدی شاخص هم وزن ضعیف‌تر عمل کردند که بخش حمل و نقل، سایر صنایع مالی و اطلاعات و ارتباطات با افت 19 درصدی بیشترین افت شاخص را به خود اختصاص دادند. به ترتیب 14.9 درصد و 14.7 درصد.

تغییرات شاخص های صنعت بورس و بازدهی این شاخص ها در سه ماهه دوم سال جاری حکایت از شرایط این فصل دارد. بورس اوراق بهادار بوده است. در بررسی کارایی شاخص های بورس، نکته قابل تامل احتمال رشد شاخص صنایعی است که کارایی متناسب با تغییرات ارزش بنیادی صنعت نداشته اند. برخی از صنایع دیگر که رشدی در سطح شاخص بیش از تغییرات چشم‌انداز و ارزش بنیادی شرکت‌های خود را تجربه کرده‌اند، ممکن است با کاهش یا بازگشت اندک به شاخص صنعت خود مواجه شوند.

photo_2023-09-23_16-41-20