• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
7

تصورات بازار بهم ریخت/ ساز ناکوک طلای آب‌شده و ربع سکه

  • کد خبر : 34153
  • ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
تصورات بازار بهم ریخت/ ساز ناکوک طلای آب‌شده و ربع سکه

اکوایران: در حالی که هفته گذشته بازار ارز و طلا شاهد جهش دسته جمعی بود، این هفته یکپارچگی بازار شکسته شد و با کاهش یک چهارم ارز، طلای آب شده رکورددار سود بازار شد.

این هفته بانک مرکزی از ضرب سکه و عرضه آن در آینده نزدیک صحبت کرد، سکه هایی که قرار است تاریخ آن ها بدون تاریخ باشد و خبر این موضوع در روز یکشنبه باعث افت بیش از دو میلیون تنی سکه در بازار شد. همان روز.

اطلاعیه طلای بانک مرکزی

روز یکشنبه با وجود افت قیمت سکه، صندوق های طلا به حجم معاملات رکورددار رسیدند و روز دوشنبه بانک مرکزی ممنوعیت ارائه گواهی سپرده بر اساس شمش و شمش طلا را اعلام کرد. بازارها بر خلاف اصول بازار هستند. بانک مرکزی به دنبال انتقال تمامی معاملات طلا به مرکز مبادلات است و بورس نیز با این تصمیم مخالف است که دلایل مخالفان و موافقان این موضوع را توضیح می دهد.

میزان واردات طلا در سال جاری

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرد: میزان طلای وارداتی در سال جاری از مرز یک میلیارد یورو فراتر رفته و بخش قابل توجهی از آن صرف انجام تعهدات ارزی می شود.

افشای دلایل رشد نرخ ارز از زبان وزیر

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پایان هفته جاری دلایل رشد نرخ ارز را فاش کرد: خاندوزی بیشترین نوسانات ارزی روزهای اخیر را ناشی از حوادث نظامی منطقه به ویژه پس از حمله دانست. در مورد یمن، سطحی از ناامنی در کشورهای منطقه ایجاد شده است که با کاهش التهاب می توان به آن دست یافت. بازگشت آرامش به بازار ارز شاهد بوده است. توقف حمل و نقل چینی در آستانه سال نوی چینی و افزایش درخواست ها در حوزه حمل و نقل از دیگر عوامل موثر در رشد نرخ ارز است.

این هفته ایران به مواضع گروه های تروریستی حمله کرد و در همین حال پاکستان نیز با پهپاد به مرزهای این کشور حمله کرد. این اتفاقات با بالا بردن دماسنج ریسک های منطقه ای باعث رشد قیمت دلار بر اساس عرف گذشته شد.

دلار از کجا آمد؟

دلار در هفته جاری عمدتا بازارهای دیگر را دنبال کرده است، افزایش تقاضای تسویه به مناسبت سال نو چینی باعث افزایش قیمت درهم و رشد حباب درهم یکی از دلایل رشد قیمت دلار بوده است. این هفته. .

در واقع درهم و تتر شبانه روز از دلار حمایت می کردند و دلار به لطف این دو در این هفته افزایش یافت و بازدهی 1.6 درصدی را به ثبت رساند.

در پایان روز پنجشنبه قیمت درهم نسبت به مدت مشابه هفته گذشته تقریباً 4 درصد افزایش یافت که این موضوع تفاوت تغییرات هفتگی دلار و درهم را توضیح می دهد که رشد حباب درهم در این هفته را توضیح می دهد.

بی نظمی در معاملات درهم

بررسی حباب درهم به عنوان پارامتری از شور و نشاط بازار نشان می دهد که معامله گران در این هفته بی نظم عمل کرده اند و سطح انتظارات آنها تحت تاثیر عوامل خارجی تغییر کرده است.

کمترین میزان حباب درهم در این هفته صفر تومان و بیشترین میزان حباب درهم در این هفته 861 تومان بوده است، نوسان 861 تومان احتمالا تحت تاثیر عامل خارجی بوده است، افزایش تقاضای شهرک ها با ورود به چینی ها. سال نو یکی از دلایل افزایش قیمت درهم و بی نظمی معاملات است. با پایان یافتن این نوع تقاضا، به نظر می رسد بازار آرامش خود را دوباره به دست آورد.

میانگین هفتگی حباب درهم در محدوده 382 تومان رقمی بالاتر از میانگین ماهانه و سه ماهه حباب درهم قرار دارد و این موضوع نیز موید بروز بی نظمی در معاملات کوتاه مدت در بازار ارز است. .

واحد پول بدون تغییر باقی ماند.

ولی الله سیف، رئیس سابق ساخت و ساز میرداماد هفته جاری درباره لزوم کنترل حباب ارز در بازار ارز و طلا گفت: اگر حباب ارز کنترل نشود، می تواند به موتور محرکه رشد قیمت تبدیل شود. دلار

حباب پولی در اولین روز هفته در محدوده 23.2 درصد قرار داشت، اما روند کاهشی را ادامه داد و در پایان هفته در کانال 19 درصد باقی ماند. فاصله یک ماهه دلیل تذکر رئیس سابق بانک مرکزی را توجیه می کند.

IMG_20240119_101903_926

اگرچه روز شنبه ارز همراه با رشد حباب پول در کانال 33 میلیون تومانی پیش رفت، اما در روز پنجشنبه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته، ارز امامی هفته را در محدوده 31 میلیون و 800 هزار تومان به پایان رساند. . هفته قبل در همین محدوده بسته شد.

آدرس معاملات ربع سکه تغییر کرد.

ربع سکه که اغلب در هفته های صعودی رکورددار است، در این هفته نتوانست خود را با دلار همراهی کند و رکورد زیان کرد: دارندگان ربع سکه در این هفته بیش از 5 درصد ضرر کردند و در مقابل، ذائقه سکه مذاب دارندگان طلا 3.2 درصد افزایش یافتند.

در حالی که در معاملات هفته گذشته بازار ارز و طلا با رشد دسته جمعی مواجه بود، در پایان این هفته نسبت به مدت مشابه هفته گذشته، دلار افزایش یافت، طلای آب شده به رکوردی رسید و واحد پول امامی بدون تغییر ماند. و یک چهارم رکورد ارز از بین رفت که نشان از تغییر انتظارات معامله گران در انواع بازارها و از بین رفتن ایده رشد جمعی در بازار است.

از نظر فنی، دلار در محدوده مقاومتی مهمی قرار دارد که در صورت نرسیدن ریسک جدید و قدرتمند به بازار، می تواند مانع از رشد بازار شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34153

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.