• امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0

خبری که ترمز نوسان سکه را گرفت

  • کد خبر : 45552
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۶:۴۰
خبری که ترمز نوسان سکه را گرفت

لاک پشت دلار پیشرفت می کند، معامله گران می گویند حباب ارز ما را به یاد بازار سهام 99 می اندازد.

پس از اصلاح یا عقب نشینی روز یکشنبه، بازار ارز و سکه دوباره به مسیر خود ادامه داد و قیمت سکه اعداد جدیدی را ثبت کرد. روز یکشنبه در «کاف بازار» خاطرنشان شد که تحلیلگران کاهش روز یکشنبه را یک عقب نشینی و اصلاح می دانند که تا زمانی که خط حمایت مهم از بین نرود، به معنای یک روند نزولی جدید نیست. بازار تا خط حمایت صعود کرد، اما فشار فروش آنقدر قوی نبود که بتواند این خط را بشکند و در آنجا خریداران از قیمت حمایت کردند.

روز دوشنبه قیمت دلار به رشد لاک پشتی خود ادامه داد و در کانال 64 هزار تومان تثبیت شد. قیمت درهم پیشرو نوسانات بازار ارز بود و با صحبت های مثبت شروع شد. قیمت درهم روز دوشنبه با قیمت 17 هزار و 650 تومان آغاز شد و در طول روز به نوسانات خود ادامه داد. قیمت درهم با قیمت 17720 تومان به پایان رسید. درمجموع قیمت درهم نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه ۱۲۰ تومان نوسان داشت. حباب دلار درهم 376 تومان برآورد شده است.

قیمت دلار هرات روز یکشنبه در سطح پایین 64 هزار تومان پشت خط ماند و از دوشنبه در این کانال آغاز شد. قیمت دلار هرات با نوسان درهم در نیمه دوم معاملات به مرکز کانال 64 هزار تومان رسید.

بازار طلا و ارز روز دوشنبه به دلیل دو منبع نوسان داشت. روز دوشنبه علاوه بر نوسانات دلار در بازار طلا و ارز، رشد قیمت جهانی طلا نیز در بازار طلا ارزش گذاری شد. قیمت انس که هفته گذشته با بالاترین قیمت 2722 دلاری به پایان رسیده بود، با باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه به افزایش خود ادامه داد و بالاترین قیمت خود را در 2738 دلار ثبت کرد.

قیمت ارز روز دوشنبه از 54 میلیون و 800 هزار تومان آغاز شد و با دوبرابر سوختی که از فاندامنتال گرفته بود، در نیمه اول تا 56 میلیون نوسان داشت. اما در نیمه دوم، یک خبر از سوی بانک مرکزی کافی بود تا با حباب بالایی که به دست آورده، قیمت ارز را یک کانال پایین بیاورد. قیمت ارز 55 میلیون و 300 هزار تومان به پایان رسید. حباب ارز اما در حال کاهش بود و با یک درصد افت به 32 درصد رسید. البته خرید این مقدار حباب همچنان ریسک دارد و به همه حاضران در بازار توصیه می شود مراقب باشند که بی پول نشوند.

برخی معامله گران این حباب ارزی را با بورس سال 99 مقایسه کردند که ناگهان زیر پای بازار سرمایه خالی شد.

اخبار بانک مرکزی مبنی بر عرضه ارزهای جدید بود. بانک مرکزی اعلام کرده است که انواع سکه بهار آزادی به زودی در تاریخ هر سال تولید و توزیع می شود. فعالان بازار با پیگیری وعده دو روز پیش فرزین در سال گذشته، سرانجام روز دوشنبه وارد بازار شدند و باعث کاهش قیمت ارز شدند. معامله گران گفتند: اگرچه این خبر باعث تعدیل قیمت شد، اما از نظر زمانی، شاید بهتر بود این خبر زودتر منتشر می شد تا التهاب بازار زودتر فروکش کند و بازار شاهد این ارقام نباشد.

البته معامله گران به یک نکته توجه نکردند، سال گذشته فرزین دی وعده داده بود که سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید روانه بازار شود، اما روز دوشنبه گفته شد که انواع سکه در تاریخ تولید هر سال عرضه شود. این بدان معنی است که تاریخ هنوز روی سکه ها حفظ شده است.

تحلیلگران علاوه بر بحث در مورد زمان عرضه سکه ها، نحوه عرضه این سکه ها را نیز مورد بررسی قرار دادند. از نظر آنها در صورت افزایش عرضه سکه تاثیر کاهش قیمت کمتر می شود اما در صورت نبود حباب مورد استقبال خریداران قرار می گیرد و دوباره صف هایی برای خرید سکه با قیمت پایین تشکیل می شود. معامله گران معتقدند اگرچه اخبار عرضه سکه باعث تعدیل قیمت شد، اما عملیاتی شدن و کمیت عرضه مهمتر از اخبار است.

قیمت طلای مذاب روز دوشنبه در پله پنجم کانال 18 میلیونی بازگشایی شد و با دو پله رشد به 18 میلیون و 718 هزار تومان رسید. حباب طلای ذوب شده بالای 1% تخمین زده می شود که نشان می دهد قیمت طلا در بازار 200000 توکن گرانتر از ارزش ذاتی طلای ذوب شده است.

تحلیلگران معتقدند در فضای ایجاد شور و نشاط، بازار طلا و سکه میزبان ارزهای جدید است. از نظر وی، زمانی که بازارهای موازی ارز و ارز، یعنی بازار خودرو، املاک و سهام در رکود هستند، سرمایه چاره ای جز ورود به بازار ارز و طلا در شرایط هیجانی ندارد. اگر به رفتار بازارها در مهرماه توجه کنیم این موضوع کاملاً مشخص می شود. در بازده ماهانه بازار، ارزها دست بالا را داشتند و رشد بیشتری نسبت به سایر بازارها داشتند. پیشتاز این رشد، قیمت سکه امامی بود که در مهرماه 25 درصد افزایش را به ثبت رساند. این رشد ارز در حالی رخ می دهد که دو متغیر اساسی آن یعنی قیمت دلار در مهرماه ۹ درصد و قیمت طلا به عنوان دومین کالای مهم بازار ۵ درصد رشد داشته است. اگر بخواهیم رشد قیمت سکه را از فرمول قیمت سکه با دو متغیر آن تخمین بزنیم، قیمت سکه باید در مهرماه حدود 15 درصد رشد می کرد. پس از بازار سکه، قیمت طلای مذاب در رتبه دوم پر سود قرار گرفت و 15 درصد افزایش یافت که با فرمول آنها همخوانی دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45552

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.