• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

دو دیدگاه درباره صندوق‌های طلا/ واگرایی بازار ارز و سرمایه

  • کد خبر : 34479
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
دو دیدگاه درباره صندوق‌های طلا/ واگرایی بازار ارز و سرمایه

اکو ایران: گاهی سکه رفاه از سکه امامی جلوتر است، تحقیقات نشان می دهد این اولین بار نیست که بازارساز محدوده نوسان گواهی ارز را در بازار سرمایه محدود می کند.

اخبار اقتصادی، روز گذشته در دیدبان درباره پیشتازی سکه رفاه در معاملات سهام نسبت به سکه امامی در بازار آزاد توضیحاتی ارائه شد. سرانجام دیروز بازارساز نوسانات گواهی سکه را از پنج به یک درصد محدود کرد. بررسی قیمت سکه رفاه و مقایسه آن با قیمت سکه امامی در بازار آزاد نشان می دهد زمانی که انتظارات افزایش در بازار طلا تقویت می شود، گاهی سکه رفاه از سکه امامی جلوتر است. این اولین بار نیست که بازارساز دامنه نوسان گواهی ارز در بازار سرمایه را محدود می کند.

محدوده نوسان گواهی ارز محدود بود

سال گذشته که اوراق سلف ارز منتشر شد، دامنه نوسان اوراق گواهی سهام محدود شد و در ابتدای بهمن ماه سال گذشته در حالی که ارز رفاه در کانال 20 میلیون تومانی معامله می شد، ارز امامی پیشروی کرده بود. به کانال 25 میلیون تنی.

ماهیت بازار سرمایه به گونه‌ای است که قیمت یک دارایی می‌تواند بالاتر از ارزش ذاتی آن معامله شود و این موضوع یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه است، اما به دلیل اینکه معاملات گواهی ارز در مسیری مشابه بازار ارز و طلا است. زمانی که بازار ارز دچار نوسانات صعودی می شود، بازارساز دامنه آن را محدود می کند تا از تاثیر قیمت گواهی ارز بر بازار ارز و طلا جلوگیری کند. در واقع در چنین مواقعی بازارساز با این اقدام هیجانات بازار سرمایه را کنترل می کند تا از تاثیر قیمت آن و هیجانات بازار سرمایه بر بازار آزاد طلا و ارز جلوگیری کند.

دو نظر در مورد صندوق های طلا

در مورد معاملات در بورس نظرات مختلفی وجود دارد، برخی از کارشناسان معتقدند معاملات در بورس داخلی منجر به سفته بازی و افزایش قیمت می شود. با این حال، برخی از تحلیلگران نظر متفاوتی را بیان می کنند که مایل به تأمل است. به عنوان مثال در بازار سرمایه برخی از شرکت ها اقدام به خرید اوراق گواهی طلا و سکه و انتشار صندوق های معاملاتی با پشتوانه گواهی طلا کرده اند. محدوده نوسان 10 درصدی معاملات صندوق طلا را جذاب کرده و در عین حال قیمت ارز در حال افزایش است. در بازار طلا و طلا، وجوه آزادانه تر معامله می شوند و سریعتر حرکت می کنند.

روز قبل خریداران از ریسک معاملات وجوه پشتوانه ارزی ناشی از حباب ارز و صندوق مطلع شدند و پس از اعمال محدودیت دامنه نوسان، صندوق های طلا دچار اصلاح قیمت شدند، اما باز هم این سوال مطرح می شود که آیا معاملات انجام شده است. افزایش وجوه طلا آیا قیمت در بازار ارز و طلا اتفاق می افتد یا متناسب با رشد قیمت است؟

صندوق‌های طلا دارایی‌ای است که همگام با معاملات سکه و طلا رشد می‌کند و دارایی‌ای است که این بازارها را دنبال می‌کند. منتقدان بر این باورند که افزایش اختلاف قیمت بین صندوق های طلا و NAV و تداوم این تفاوت سیگنال رو به رشدی به ارز می دهد. و بازار طلا، اما حامیان صندوق های طلا نظر دیگری دارند: آنها معتقدند صندوق های طلا ابزار معاملاتی در بازار طلا بدون مشارکت مستقیم خریدار خرد است که توانسته نقدینگی قابل توجهی را جذب کند و بر عهده آن است. خریدار ریسک معاملاتی خود را نسبت به NAV مدیریت کند، اما جذب این سطح از نقدینگی به معاملات صندوق طلا با مدیریت ابزار ریسک، مانع از ورود مستقیم این سطح نقدینگی به بازار ارز و ارز شده و این سرمایه مهم را علاقه مند نگه داشته است. بازار ارز و طلا به دور از ورود مستقیم به این بازار، مدیریتی پر از شور و هیاهو است. قیمت در بازار طلا و ارز کاهش یافته و به کنترل قیمت ارز و ارز در این مدت کمک کرده است.

حال آنچه مشخص است این است که همه چیز به نحوه مدیریت بازارها در زمان افزایش ریسک بستگی دارد، هم برای جلوگیری از ورود این سطح از نقدینگی به تجارت مستقیم طلا و ارز و هم برای جلوگیری از احتمال پیشروی وجوه و گواهینامه های ارزی. بازار آزاد، که به نظر می رسد در خدمت همین هدف است.

دلیل واگرایی در بازار ارز و سرمایه

بازار ارز در هفته های اخیر روند صعودی را دنبال کرده است و از سوی دیگر بازار سرمایه در همین راستا حرکت نکرده است، اما خروج پول واقعی نیز افزایش یافته است که نشان می دهد رشد بازار تا حدودی ناشی از آن است. به تحریک انتظارات از طریق افزایش تنش های منطقه ای که تحت تاثیر قرار گرفته و بازار سرمایه هنوز به این افزایش نرخ ارز اعتقادی نداشته است.

چرا که با افزایش قیمت ارز و افزایش انتظارات تورمی، بازار سرمایه باید سبز شود اما ممکن است خروج فعالان بازار سرمایه به دلیل افزایش سطح ریسک ها باشد. پس از ابلاغ قیمت بنزین به پالایشگاه ها و در عین حال تنش های منطقه ای، نامشخص بودن سرنوشت شرکت های خودروسازی با زیان انباشته و نگرانی از کاهش مصرف گاز برای صنایع در فصل زمستان، سطح ریسک بازار سرمایه را افزایش داد. افزایش یافته است که واگرایی بازار ارز و سرمایه را مشخص کرده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34479

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.