• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

بهره برداری از نخستین میدان نفتی «تمام ایرانی» نشان دهنده توانمندی متخصصان ایرانی در «سپهر و جفیر» است.

  • کد خبر : 36499
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
بهره برداری از نخستین میدان نفتی «تمام ایرانی» نشان دهنده توانمندی متخصصان ایرانی در «سپهر و جفیر» است.

اخبار اقتصادی، رئیس جمهور صبح امروز وارد شد. استان خوزستان او توانست از چندین طرح استفاده کند. مهمترین پروژه ای که امروز با حضور رئیس جمهور راه اندازی می شود، میادین نفتی سپهر و جفیر است که بیش از 50 هزار بشکه در روز به تولید روزانه نفت ایران افزوده است.

میدان نفتی سپهر و جفیر یکی از میادین نفتی مستقل کشور است که در استان خوزستان و منطقه کارون غربی در 60 کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز واقع شده است و یکی از میادین پیچیده ترین و پرفشارترین نفتکش های ایران است. .

این میدان نفتی که توسعه آن به عنوان اولین قرارداد IPC توسط شرکت توسعه انرژی پاسارگاد به عنوان یکی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی تکمیل شد، در مهرماه امسال به تولید پایدار رسید و امروز به ظرفیت تولید حدود 55 هزار بشکه در روز رسیده است. .

این پروژه دارای ویژگی های منحصر به فردی است که مهمترین آن «توسعه کاملا ایرانی» آن است که آن را به اولین میدان نفتی کشور تبدیل کرده است که تمامی مطالعات، مهندسی، برنامه ریزی توسعه و اجرای آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. نمونه بارز واگذاری کار به شرکت ها، قدرت خصوصی صنعت نفت است.

محسن خجستمهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره اظهار داشت: این پروژه ملی طی قراردادی به ارزش 2.8 میلیارد دلار با تولید روزانه 50 هزار بشکه نفت سبک صادراتی به زودی به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه در این طرح ملی به ساخت و ساز داخلی توجه ویژه ای شده است افزود: در این طرح به دلیل فشار بالای مخزن نفت، امکان استفاده از تجهیزات معمول سرچاه و چاه وجود نداشت، به طوری که در طول توسعه از محل تجهیزات تکمیل چاه، فشار 10000 توپ در اینچ مربع (پم) اعمال شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: نصب، اجرا و تکمیل 51 کیلومتر خط لوله نفت و احداث بیش از 32 کیلومتر راه دسترسی و معابر از دیگر اقداماتی است که در توسعه سپهر انجام شده است. و مزارع جفر. .

وی گفت: از زحمات همکاران شرکت ملی نفت ایران، شرکت مهندسی و توسعه نفت (متان) و شرکت پیمانکار (شرکت توسعه انرژی پاسارگاد) برای توسعه این پروژه که نماد مهم سازندگی ملی است قدردانی می کنم.

بر اساس قرارداد منعقده در اسفندماه ۱۳۹۵ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، میزان تولید نفت در فاز اول این پروژه باید به ۳۶ هزار بشکه در روز و در پایان فاز دوم به ۱۱۰ هزار بشکه برسد. بشکه در روز: طی 20 سال با سرمایه گذاری بیش از 2.8 میلیارد دلار در مجموع 540 میلیون بشکه نفت از این میدان استخراج می شود.

این قرارداد 20 ساله که با هدف تولید نفت از یکی از عمیق ترین و تحت فشارترین لایه های نفتی ایران منعقد شد، اولین قرارداد نفتی جدید است که منجر به تولید نفت شده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36499

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.