به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت جهانی نفت افزایش یافته و بالای 85 دلار تثبیت شده است. عربستان محدودیت عرضه نفت خود را تا پایان سال تمدید کرد و این موضوع در حالی که گرمای جهانی تقاضای انرژی را افزایش داد، قیمت نفت را در نیمه دوم کانال 85 دلاری افزایش داد.

برای مدت طولانی، اقتصاد جهانی منتظر بهبود تقاضای چین بوده است. انتظار می رفت پس از پایان اپیدمی و قرنطینه، رکود اقتصادی در چین بهبود یابد و با بهبود تقاضا، مصرف جهانی نفت نیز رشد کند و در نتیجه این رشد، قیمت نفت افزایش یابد. اما پیش‌بینی‌ها محقق نشد و رکود اقتصاد چین را فرا گرفت. تداوم رکود در چین باعث شد که این کشور تاثیر مثبت خاصی بر نفت جهان نداشته باشد.

در این میان عربستان به بهانه حمایت از قیمت نفت، عرضه نفت را کاهش داد و روسیه نیز به این کشور پیوست. کاهش عرضه نفت از سوی عربستان و روسیه، تعادل عرضه را تغییر داد و این مشکل در کنار گرمای شدید زمین باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد.

گرما و سرمای شدید به نفع بازار انرژی عمل می کند. وقتی هوا گرم است استفاده از وسایل خنک کننده افزایش می یابد که منجر به افزایش مصرف برق و سوخت می شود. از آنجایی که رشد مصرف برق تقاضای سوخت را افزایش می دهد، محدودیت های عرضه نفت عربستان سعودی و گرمای بیش از حد باعث افزایش قیمت نفت شد.

بررسی نمودار 14 ساله نفت نشان می دهد که در این مدت قیمت نفت از مرز 85 دلار گذشت و سپس تا کانال 100 دلاری پیش رفت. حال اگر روند صعودی نفت ادامه یابد، درآمدهای نفتی تهران بهبود می یابد و کسری بودجه کاهش می یابد. که می تواند حرکت قیمت ارز را مختل کند و به بازارساز کمک کند. بنابراین قیمت جهانی نفت به بازارساز کمک می کند تا دلار را کنترل کند.

اهمیت جلسه برای دلار

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز برگزار می شود. یکی از موضوعات این نشست، فعالیت های هسته ای ایران است. اگر بیانیه ای علیه ایران صادر شود و پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت ارجاع شود، کار مشکل می شود. البته شنیده ها حاکی از آن است که در مرحله فعلی هیچ اتفاق بدی با این توافق رخ نخواهد داد و گزارش آژانس به گونه ای نیست که بتوان زیر میز به توافق رسید.

در بازار ارز تهران، قیمت دلار مثلث مقاومتی تشکیل شده روی نمودار فنی را شکست و بالای آن به مدت هفت روز معامله شد. در بازه روزانه، دلار موفق شد در بالای ابر کومو که به عنوان سیگنال صعودی شناخته می شود، تثبیت شود. در حال حاضر محدوده حمایتی 49650 که مطابق با حمایت سقف ابری کومو است مهم ترین حمایت از دلار است اما مقاومت 50300 تا 50400 تومبا مقاومت هایی در برابر دلار هستند که مانع از شکل گیری روند صعودی می شوند. .

طلا به مثلث بازگشت

قیمت جهانی طلا و دلار تهران در روز گذشته به تجار طلا ضربه زد و باعث خروج طلای ذوب شده شد. طلای مذاب به سقف مثلث تشکیل شده حمله کرده بود اما عملکرد این چند روز طلا نتوانست طلای مذاب را روی تکیه گاه سقف مثلث تشکیل شده نگه دارد و طلای مذاب به مثلث بازگشت. در حال حاضر طلای مذاب می تواند تا حمایت 10 میلیون و 150 هزار تومان کاهش یابد، اما مقاومت مهم طلای مذاب در محدوده 10 میلیون و 350 هزار تومان است.

بورس در دامان اخبار خودرو

ارزش معاملات خرد روز گذشته نیز منفی بود و وارد کانال چهار هزار میلیارد تومبا شد.

اگرچه روز قبل از شدت عرضه و کاهش قیمت سهام در کل بازار سرمایه کاهش یافت، اما کاهش ارزش معاملات خرد نقطه مثبتی برای بازار سرمایه نیست.

با مرور این خبر، در حال حاضر وزن اخبار خودرو بیشتر است، عرضه خودرو در بورس متوقف شده است، اما خرید بلوک ایران خودرو توسط گروه بهمن خبرساز شد. منتقدان مدعی بودند از آنجایی که شرکت کروز به عنوان قطعه ساز ایران خودرو قطعات را تامین می کند، تصاحب دو سمت مدیریتی در ایران خودرو توسط گروه بهمن، رقابت بین شرکت ها را تضعیف می کند، اما هیات تجدیدنظر شورای رقابت گروه بهمن را از هرگونه فعالیت انحصاری و غیررقابتی تبرئه کرد. بخش، خودرو تبرئه شد.

در حال حاضر محدوده 2230000 واحد که مربوط به سطح 23 درصد فیبوناچی است مهمترین مقاومت در برابر شاخص کل است.