• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

یک تیر و دو نشان بازارساز در بازار ارز و سرمایه

  • کد خبر : 34854
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
یک تیر و دو نشان بازارساز در بازار ارز و سرمایه

اکوایران: در این مدت اقداماتی انجام شده که به نظر می رسد برای بازگرداندن ثبات و کاهش اثر نفخ بازار در مواقع افزایش نوسانات نرخ ارز انجام شده است. اکوایران در این گزارش به بررسی واکنش بازارساز به نوسانات بازار ارز و تاثیرات این اقدامات می پردازد.

بازار فارکس برای مدتی با نوسانات صعودی دست و پنجه نرم کرد و قبل از نزدیک شدن به بالاترین حد خود، عقب نشینی کرد.

به گفته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، افزایش تقاضا برای شهرک سازی و وضعیت منطقه مهمترین عامل نوسانات نرخ ارز است.

در این مدت اقداماتی انجام شده است که به نظر می رسد با هدف بازگرداندن ثبات و کاهش اثر نفخ بازار در مواقع افزایش نوسانات نرخ ارز باشد. اکوایران در این گزارش به بررسی واکنش بازارساز به نوسانات بازار ارز و تاثیرات این اقدامات می پردازد.

راه اندازی ارز جدید بدون تاریخ

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در 24 ژانویه در مورد عرضه زودهنگام سکه های بدون تاریخ صحبت کرد. با صحبت های رئیس کل بانک مرکزی، حباب پول فروکش کرد و مانع از هدایت ارز در بازار ارز شد.

اهمیت حباب پولی برای بازار ارز چیست؟

در شرایطی که معاملات دلاری برای مردم غیرقانونی و قاچاق تلقی می شود، مردم خواسته اند احتیاط کنند و پول خود را به جای دلار در بازار ارز سرمایه گذاری کنند تا دارایی های خود را در برابر تورم حفظ کنند و دارایی های سرمایه را برای حفظ قدرت خرید افزایش دهند.

در شرایطی که معاملات دلار غیرقانونی است، حباب پول شوکی به تقاضای مردم برای بازار ارز وارد می کند و ورود بیشتر وجوه به بازار ارز را کاهش می دهد و از آنجایی که بلافاصله تحت تاثیر دلار در نوسان است قادر به جذب نقدینگی است. با ورود به این بازار تعداد حباب های سکه افزایش یافته است. اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که چون ارز و ارز در یک بازار قرار دارند، رشد بیشتر ارز در نهایت می تواند دلار را پایین بیاورد.

چند سال پیش، حباب سکه امامی همیشه مثبت نبود و در نهایت با هیجان شدید به ده درصد رسید و در رکود بازار ارز و طلا به حباب منفی تبدیل شد. حباب محدوده صفر و منفی را تجربه کرده است و اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که عرضه سکه های بدون تاریخ را آغاز می کند که در صورت بروز حباب ارز، حباب ارز کاهش می یابد.

این اقدام با وجود مخالفت ها طرفداران خود را نیز دارد، این اقدام در دولت های احمدی نژاد و روحانی نیز انجام شد و عرضه سکه توسط بانک مرکزی انجام شد. باعث کاهش نرخ ارز در بازار می شود اما مخالفان این اقدام نیز معتقدند این رویکرد سال هاست تکرار می شود اما نتوانسته جلوی رشد دلار را بگیرد و باعث کاهش منابع بانک مرکزی و کاهش نرخ ارز می شود. کشور.

این اولین اقدام بازارساز در شرایطی است که بازار فارکس هیجان زده است و برای کنترل التهاب فوری انجام شده است.

دامنه نوسان ارز رفاهی محدود بود.

در آینده به محض خروج سکه رفاه از بازار آزاد، بازارساز دامنه نوسان سکه رفاه را کاهش داد تا شرایط پیشروی قیمت سکه رفاه نیز از بین برود. حامیان این اقدام معتقدند این اتفاق باعث تضعیف جایگاه سکه امامی در گرانی می شود. مخالفان این اقدام نیز می گویند این اتفاق به دلیل اینکه امکان صف خرید و فروش سکه رفاه را افزایش می دهد مایه شور و شوق و افزایش می شود. تفاوت با بازار آزاد پیروزی ای که در نهایت تنها قدرت رقابت ارز رونق با بازار آزاد را از بین می برد و بازار پس از مدتی مسیر خود را طی خواهد کرد.

توافق بانک مرکزی با پتروشیمی بر سر درهم

دلار شرکت های پتروشیمی عامل مهمی است که بانک های مرکزی را به مذاکره با صادرکنندگان ترغیب می کند. این اقدام در دوران ریاست جمهوری عبدالناصر حمتی و علی صالح آبادی در گذشته زمانی رخ داد که آنها با التهاب پولی مواجه بودند. به عنوان مثال، عبدالناصر همتی در شهریور ۱۳۹۸ به شرکت‌های فولادی، پتروشیمی و معدنی اجازه داد تا برای کنترل نوسانات بازار ارز، ارز حاصل از صادرات خود را به صرافی‌های مجاز فعال در کف بازار بفروشند.

در خرداد 1401 علی صالح آبادی با صادرکنندگان پتروشیمی دیدار کرد.

محمدرضا فرزین نیز اخیرا در نشستی با شرکت های پتروشیمی تصمیم گرفت که این شرکت ها برای افزایش عرضه درهم، درهم را در سبد صادراتی خود قرار دهند.

در این مدت بازارساز از درهم به عنوان اهرمی نزولی در بازار ارز استفاده کرده و افزایش تقاضای نقدینگی در آستانه سال نو چینی، کارایی این اهرم را از بین برده است. کانال درهم

مسکن در بازار ارز و سکه.

برخی از اقدامات مانند محدود کردن دامنه نوسانات ارز رفاهی و عرضه ارز توسط بانک مرکزی را نمی‌توان راه‌حلی برای نوسانات و تورم‌های پولی تلقی کرد، بلکه راهکارهایی کوتاه‌مدت است که از شدت التهاب و نوسانات در بازار می‌کاهد. بازار. بازار ارز و به بازارساز زمان دهید تا رویکرد کنترلی خود را اجرا کند. فرآیند احساسات و انتظارات را کنترل کنید.

پیامدهای افزایش نرخ بهره بدون ریسک برای اقتصاد

اما برخی اقدامات اثرات جدی تری بر اقتصاد خواهد داشت، به عنوان مثال اجازه صدور گواهی سپرده ویژه با سود 30 درصدی توسط بانک مرکزی برای بانک های کشور، آثار بیشتری بر اقتصاد کشور خواهد داشت. شرکت ها

تاثیر سیاست های کلان اقتصادی بر سرمایه گذاری

سیاست های اقتصادی کشور را دو سیاست پولی و مالی تعیین می کند، سیاست مالی را دولت تعیین می کند که با توجه به رشد سالانه آن و وجود کسری بودجه می توان گفت که سیاست مالی کشور یک سیاست است. سیاست مالی گسترده با توجه به اینکه این افزایش مخارج عمومی عمدتاً صرف کالاهای مصرفی مانند کالاهای یارانه ای (مانند بنزین یا کالاهای با ارز 28500 تومانی) و تامین مالی افزایش دستمزد می شود، سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی و کالاهای سرمایه ای نسبت به سایر کالاها هزینه ها کشور تحت فشار است. آمارهای منتشر شده از میزان استهلاک بیش از سرمایه گذاری نیز این گفته را تایید می کند. از سوی دیگر، با توجه به سیاست کنترل ترازنامه، کاهش نرخ رشد نقدینگی و افزایش نرخ سود بدون ریسک در سال گذشته، می توان گفت که سیاست پولی کشور انقباضی است. در شرایطی، میزان پس‌انداز افزایش و میزان سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد.

بررسی مشکل تامین سرمایه در بازار سرمایه.

بازار سرمایه شفاف‌ترین بازار است، بررسی شرکت‌های بورسی و تمایل شرکت‌ها به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز در شرایط فعلی نشان می‌دهد که احتمالاً شرکت‌ها به سرمایه بیشتری نیاز دارند زیرا اغلب شرکت‌ها می‌خواهند با تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه خود را افزایش دهند. دارایی های ناشی از انتشار مالیات و کاهش شاخص سودآوری در صورت های مالی منظور نمی شود.

افزایش حداکثر سقف دریافت تسهیلات پس از افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارایی ها یکی از مهم ترین دلایل شرکت ها برای افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارایی است.

یک پیکان و دو نشان بانک مرکزی.

نرخ سود بدون ریسک مهمترین ابزار بانک مرکزی برای کنترل بازارها و انتظارات تورمی است، افزایش نرخ سود بدون ریسک هزینه سرمایه گذاری در سایر بخش ها را افزایش می دهد و در نتیجه ورود سرمایه به بازارهای موازی را کاهش می دهد. . بانک مرکزی اکنون با افزایش نرخ سود و تقویت میزان سرمایه گذاری و تامین سرمایه گامی برای جلوگیری از التهاب در بازارهای موازی برداشته و به نوعی با یک تیر دو هدف را محقق کرده است.

مشکل سرمایه گذاری حل شد

اما این سیاست همچنان می‌تواند به سایر بخش‌های اقتصادی و تامین سرمایه شرکت‌ها آسیب برساند، گواهی‌های سپرده ویژه سررسید یک ساله دارند، در حالی که بسیاری از شرکت‌ها بازدهی سالانه سی درصد ندارند یا در یک سال به این بازده نمی‌رسند. افزایش نرخ بهره بدون ریسک، بر میزان سرمایه گذاری در شرکت هایی با سودآوری کمتر تأثیر می گذارد و میزان حداقل سود مورد انتظار برای سرمایه گذاری در بازارها را افزایش می دهد که این امر باعث کاهش سطح ریسک پذیری سرمایه گذار برای سرمایه گذاری و با افزایش نرخ بهره مورد انتظار می شود. نرخ بهره، شرایط جذب سرمایه شرکت ها را دشوار می کند این برای صنایع بزرگتر دشوارتر خواهد بود. بنابراین، اگرچه این اقدام ممکن است در کنترل تورم مورد انتظار و جلوگیری از ورود سرمایه به بازارهای موازی موثر باشد، اما به سرمایه گذاری در برخی از بخش های اقتصادی آسیب وارد می کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34854

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.