• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

کاهش قیمت برق کاهش یافت

  • کد خبر : 42363
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵
کاهش قیمت برق کاهش یافت

اکوایران: آخرین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم ماهانه صنعت برق در خرداد ماه امسال منفی 0.6 درصد بوده است که به این معنی است که کاهش قیمت در این ماه نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، بخش برق نقش اساسی در توسعه این صنعت دارد. طبق آمار، صنعت بزرگترین مصرف کننده برق در کشور است و نوسانات قیمت برق می تواند به سرعت صنایع را تحت تاثیر قرار دهد. بعد از صنعت، بخش خانگی بیشترین مصرف برق را دارد. مصرف برق خانگی برای اطمینان از رفاه خانوارها حیاتی است و تغییرات قیمت برق می تواند مستقیماً بر رفاه خانواده ها تأثیر بگذارد.

مرکز آمار ایران از تغییرات ماهانه قیمت نهاده های تولید برق خبر می دهد. از آنجایی که تغییرات در قیمت این نهاده ها می تواند تعیین کننده قیمت نهایی برق مصرفی صنایع و خانوارها باشد، تأثیر مستقیمی بر تولید صنعتی و رفاه اجتماعی کشور دارد.

این مرکز در آخرین آمار خود از تورم تولیدکننده بخش برق در خرداد ماه سال جاری خبر داد. بر اساس این آمار تورم سالانه و نقطه‌به‌نقلی بخش برق در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه کاهش داشته است.

همچنین بازنگری تورم محرک ماهانه این بخش نشان می دهد که تورم ماهانه تولید در خرداد ماه منفی 0.6 درصد بوده که نسبت به آمار اردیبهشت ماه افزایش یافته و شتاب کاهش قیمت نهاده های برق کاهش یافته است.

کاهش 5 درصدی تورم سالانه در ژوئن

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تورم بخش برق، تورم تولید سالانه این بخش را در خردادماه امسال به ۳۴.۱ درصد رساند. این در حالی است که تورم تولید سالانه در اردیبهشت ماه 39.1 درصد بوده است. به عبارت دیگر نرخ تورم سالانه خرداد 1403 نسبت به اردیبهشت 5 واحد درصد کاهش یافته است.

تحلیل نقطه به نقطه تورم تولیدکننده در این بخش نیز نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه سال جاری معادل 6.3 درصد بوده که در خرداد ماه امسال به 5.7 درصد کاهش یافته است. یعنی قیمت برق در خرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته 5.7 درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از آماری که این مرکز منتشر کرده تورم ماهانه خرداد ماه است. بر اساس آمار، تورم ماهانه تولیدکننده در خرداد ماه امسال منفی 0.6 درصد بوده که نسبت به تورم ماهانه تولیدکننده در اردیبهشت ماه 1.6 واحد درصد افزایش داشته است. بر اساس این آمار می توان گفت که شدت کاهش قیمت نهاده ها در بخش برق در خردادماه نسبت به اردیبهشت کاهش یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42363

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.