• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

بخش بزرگی از مسکن از جیب خانواده های ثروتمند و فقیر تامین می شود.

  • کد خبر : 44607
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
بخش بزرگی از مسکن از جیب خانواده های ثروتمند و فقیر تامین می شود.

بررسی ها نشان می دهد که سهم مسکن از تورم ماهانه دهک اول در یک سال اخیر بیشتر از سهم مسکن دهک دهم از تورم ماهانه بوده است، بنابراین در بهمن ماه سال گذشته این آمار برای دهک اول به بیش از 250 درصد رسیده است. .

اخبار اقتصادی، بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ماهانه در شهریور ماه 1.74 درصد بوده است. به این معنا که مردم در سپتامبر 1.74 درصد بیشتر از ماه آگوست برای همین سبد کالاها و خدمات مصرفی هزینه کردند. تورم ماهانه خانوارها در دهک اول 1.87 درصد و در دهک دهم 1.63 درصد بوده است.

اگر همه خانوارهای کشور بر اساس قیمت تمام شده از کمترین به بالاترین مرتب شوند و 10 درصد آنها در یک گروه قرار گیرند، دهک های هزینه ایجاد می شود. به این ترتیب دهک اول شامل 10 درصد فقیرترین خانوارهای جامعه و دهک دهم شامل 10 درصد ثروتمندترین خانوارها می شود.

مسکن به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر همواره نقش تعیین کننده ای در کیفیت زندگی و رفاه افراد داشته است. علاوه بر این، مسکن به دلیل ماهیت خود قابل جایگزینی با کالاهای دیگر نیست و در نهایت می توان به خانه های کوچکتر در مناطق مقرون به صرفه تر نقل مکان کرد. بیشتر تورم ماهانه خانوار مربوط به مسکن است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، حدود 40 درصد از سبد مصرفی خانوارهای دهک اول و حدود 33 درصد از سبد مصرفی خانوارهای دهک دهم، مسکن است.

تورم ماهانه شهریور بر دوش مسکن سنگینی می کند

مشارکت گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» در تورم ماهانه کشور در شهریورماه ۹۹/۰ واحد درصد بوده است. یعنی اگر تورم این گروه نادیده گرفته شود، تورم ماهانه کشور 0.99 درصد کمتر و معادل 0.75 درصد خواهد بود. سهم تورم آب، برق و سایر سوخت ها در تورم این گروه بسیار کمتر از تورم مسکن است. بخش مسکن نیز شامل زیرگروه‌های خدمات اجاره‌ای و مسکونی است که تورم اصلی آن مربوط به اجاره مسکن است.

اگر بخواهیم این موضوع را ساده کنیم، تقریبا 57 درصد از تورم ماهانه کل کشور در شهریور ماه به دلیل تورم املاک بوده است. مشارکت مسکن در تورم ماهانه برای خانوارهای دهک اول 57.8 درصد و برای خانوارهای دهک دهم 55.2 درصد بوده است.

فراز و نشیب مشارکت مسکن در تورم ماهانه در 12 ماه گذشته

در سال گذشته سهم مسکن از تورم ماهانه دهک های اول و دهم نوسانات زیادی داشته است. بنابراین در مهرماه سال گذشته مشارکت مسکن در تورم ماهانه دهه اول 71.5 درصد و در آذرماه مشارکت آن به 28.3 درصد رسید و کمترین مقدار خود را در سال گذشته تجربه کرد. سهم مسکن از تورم ماهانه دهک دهم نیز به 57.7 درصد رسید که بالاترین میزان آن در آبان ماه سال گذشته بود و در دی ماه به 32.3 درصد رسید.

دلیل این نوسانات ممکن است به دلیل تغییر در مشارکت سایر گروه ها در تورم ماهانه باشد. به عنوان مثال تورم ماهانه دهک اول در بهمن ماه 1402 معادل 0.38 درصد و سهم مسکن از تورم ماهانه این دهک معادل 0.98 واحد درصد بوده است. همانطور که مشاهده می شود سهم آن از کل تورم ماهانه بیشتر است. به عبارت دیگر میزان مشارکت گروه املاک در تورم ماهانه دهه اول حدود 258 درصد بوده است.

دلیل اصلی، سهم منفی سایر گروه ها در تورم ماهانه بود. به عبارت دیگر قیمت برخی اقلام مصرفی خانوارهای دهک اول در بهمن ماه 1402 نسبت به دی ماه ارزان شد و باعث کاهش تورم ماهانه کل دهک اول شد. اما تورم ماهانه گروه مسکن باعث افزایش تورم عمومی ماهانه شده است. در واقع اگر سهم مسکن از تورم ماهانه خانوارهای دهک اول بهمن ماه 1402 را نادیده بگیریم، تورم ماهانه این دهک منهای 0.6 درصد خواهد بود و مردم همان سبد کالاها و خدمات مصرفی (به جز مسکن) را خریداری می کنند. ). ) بهمن ماه 0.6 درصد کمتر از دی ماه هزینه کرد.

دلیل بالا و پایین رفتن کف مقیاس تورم ماهانه

مشارکت مسکن در تورم ماهانه دهه اول در آذر ماه 1402 با 28.3 درصد کمترین مقدار خود را در یک سال اخیر تجربه کرد. دلیل اصلی می تواند افزایش سهم سایر اقلام به ویژه مواد غذایی از تورم ماهانه باشد. در این ماه تورم گروه خواربار و خواربار بیشتر از گروه غیر خوارباری بود بنابراین فشار تورمی برای خواربار بیشتر بود.

سهم مسکن از تورم ماهانه دهک دهم در آبان ماه 1402 با 57.7 درصد بیشترین ارزش خود را به ثبت رساند که یکی از دلایل آن تورم بیشتر گروه غیرخوراکی نسبت به گروه غذایی است. به همین دلیل، فشار تورمی در این ماه بیشتر از سوی اقلام غیرخوراکی بود. علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهد که با افزایش عشر، فشار تورمی در جهت کالاها و خدمات غیرخوراکی افزایش می یابد.

از سوی دیگر مشارکت مسکن در تورم ماهانه دهک دهم در فروردین ماه امسال با 20.6 درصد کمترین مقدار خود را به ثبت رساند. دلیل اصلی می تواند مشارکت بیشتر سایر اقلام غیر از تورم ماهانه باشد. زیرا سهم خوراکی ها و آشامیدنی ها و حمل و نقل در تورم ماهانه این دهک بیشتر از سهم مسکن بوده و بار تورم بیشتر بر دوش این اقلام بوده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون مشارکت مسکن در تورم ماهانه دهک های اول و دهم رو به افزایش بوده است. این می تواند به دلیل فصل جابجایی و افزایش اجاره بها باشد که باعث افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارها شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44607

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.