به گزارش اخبار اقتصادی، بازار ارز هرات بالاخره پس از 14 روز باز شد اما با مشکل مواجه شد. بازار ارز هرات که دو هفته پیش به دلیل وقوع زلزله در افغانستان بسته شده بود، روز شنبه بازگشایی شد و فقط قیمت های لحظه ای ثبت شد.

بر اساس اعلام بازار ارز هرات، اتاق های معاملات، قیمت فردا و فروش دستی دلار در این بازار تا پایان هفته تعطیل می باشد. قیمت دلار هرات در 50700 تومان باز شد و در نیمه دوم 50000 کاهش یافت و در 49900 تومان بسته شد. با این کاهش، تاجران گفتند که قیمت دلار هرات به قیمت قبل از جنگ رسیده است.

درهم امارات 13 هزار و 900 تومان باز شد و به 13 هزار و 830 تومان کاهش یافت. قیمت ارز همزمان با کاهش قیمت دلار از 29 میلیون و 200 هزار تومان به 28 میلیون و 550 هزار تومان کاهش یافت. حباب پول نیز به کف 5 میلیون تومان کاهش یافت. قیمت تتر به حدود 50 هزار و 400 تومان معادل دلار تهران کاهش یافت. بازارها با این افت به حمایت رسیدند.

چرا بازارها در روز شنبه سقوط کردند؟

تاجران می گویند که بازار ارز هرات باز شده، درهم با تزریق زیر حد متوسط ​​تثبیت شده، آخر ماه است و پولی در بازار نیست، وضعیت بلوک سکه و طلا بازار بدتر شده و اخبار جنگ به جلسات صلح رسیده است.

بیانیه دبیرخانه شورای امنیت درباره پایان تحریم ها علیه پهپادها و موشک های ایران نیز سیگنال مثبتی برای بازار بود. به گفته معامله گران، همه اینها با هم یک بازار نزولی ایجاد کردند.

معامله گران در روز شنبه بازار به سخنان محمدرضا پورابحیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش ملی صادرات علاقه مند شدند. پورابراهیمی گفت: تراز تجاری برای نخستین بار در شش ماهه نخست سال به منفی 6 میلیارد دلار رسید که ناشی از سیاست ارزی بانک مرکزی است. با این صحبت ها، معامله گران بار دیگر به این موضوع پرداختند که دلار عامل تورم نیست و تراز تجاری و تورم بالا عامل اصلی رشد قیمت دلار است. گروهی نیز مدعی شدند پورابراهیمی از بانک مرکزی به دلیل عدم شرکت در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس انتقام گرفته است.

البته در کنار این بحث ها هفته گذشته اخباری مبنی بر انتقاد اتاق بازرگانی از قرارداد سپرده ارزی منتشر شد.

دومین خبری که روز شنبه در بازار دست به دست شد، واردات طلا بود. بر اساس گزارش گمرک، در 6 ماهه امسال 7 تن و 453 کیلو طلا وارد کشور شده است. این گزارش در حالی است که معاون وزیر صلح اعلام کرده بود در دو هفته گذشته پنج تن طلا وارد کشور شده است.

گروهی از معامله گران فنی بر این باورند که قطره نهایی طلای مذاب تا 10 میلیون و 300 هزار تومان است و پس از آن افت قیمت تمام می شود. این گروه می گویند با فرا رسیدن ماه جدید پول جدیدی به بازار می آید و بازار دوباره جان می گیرد. اما از سوی دیگر گروه هایی معتقدند که دلار کاهش یافته و در مورد طلا، تحلیلگران بزرگ کیتکو هفته را نزولی اعلام کرده اند، بنابراین ممکن است افت بازار طلا ادامه یابد.