• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

پیش بینی بورس فردا 8 مرداد 1403 / پیام پیشنهادی وزیر اقتصاد به بورس تهران

  • کد خبر : 43068
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
پیش بینی بورس فردا 8 مرداد 1403 / پیام پیشنهادی وزیر اقتصاد به بورس تهران

اکو ایران: بازار فعلی روند مثبتی داشت. اما ارزش معاملات جزئی در بازار نوید روزهای بهتری را نمی داد یا بهتر است بگوییم در حال حاضر با وجود افزایش عددی شاخص نسبت به روزهای قبل هیچکس وارد این شاخص سازی شاخص کل در مسیر صعودی نشد. اما ترس هنوز در بازار وجود دارد.

اخبار اقتصادی، در جریان معاملات امروز بورس تهران، ارزش معاملات حدود 3200 میلیارد تومان ثبت شد و ارزش خرده فروشی معاملات در بورس تهران به 2000 میلیارد تومان محدود شد. اگرچه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روند مثبتی را طی کرده و امروز شاخص رشد بیش از 17 هزار واحد را به خود اختصاص داده است. اما ارزش معاملات خلاف این را نشان داد و ثابت کرد که خریدار واقعی هنوز پا به وسط خرید نگذاشته است.

امروز تمام نگاه بازار به شورای اسلامی بود چرا که قرار بود مخالفان و موافقان وزیر اقتصاد سخنرانی عمومی کنند. همتی برای دفاع از خود و شفاف سازی برنامه های آینده اقتصادی خود در وزارت اقتصاد نیز در مجلس حاضر شد و در صحن علنی از خود و برنامه هایش دفاع کرد.

تا اینکه آقای همتی به اهالی بازار سرمایه پیام داد. همتی اقتصاد رقابتی و قابل پیش بینی را برجسته کرد و بورس را نماد اعتماد سرمایه گذاران خواند. نمادی که در سال های اخیر نه در بین مردم در بازار بلکه در سطح کل جامعه از آن به عنوان نماد بی اعتمادی یاد می شود. مردم بازار فارکس و ارزهای دیجیتال را قابل اعتمادتر از بورس تهران می دانند!

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس تاکید کرد که بر اساس قانون برنامه هفتم از قیمت های دستوری پرهیز می شود. موضوعی که پس از تایید صلاحیت وزیر و شروع به کار وی در وزارت اقتصاد، حتما اهالی بازار سرمایه آن را دنبال خواهند کرد.

اما آمارها نشان می دهد که از 30 تا 27 مرداد بیش از 3400 میلیارد تومان از صندوق های درآمد ثابت برداشت شده است و این برداشت تنها برای یک هفته بوده است!

گفته می شود بیش از 146 میلیارد تن پول نیز از صندوق های اهرمی برداشت شده است. اما مقصد این پول کجاست؟ بررسی ها نشان می دهد در این مدت 459 میلیارد توکن پول وارد صندوق های طلا شده است و صندوق طلا یکی از مقاصد خروج پول از بازار است.

بورس نیز چند روزی است که به طور میانگین بیش از 100 میلیارد تومان جذب کرده است. اما رقیب جدی این بازارها در حال حاضر قرعه کشی ایران خودرو است که گویا نزدیک به 2 میلیون نفر را ثبت نام کرده است. پیش بینی می شد در این مدت حدود 3 میلیون نفر در فروش جدید ایران خودرو شرکت کنند.

اما دلار نیمایی همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و نرخ این دلار در سامانه مبادلاتی از مرز 45 هزار و 100 تومان عبور می کند، در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد ارقام زیر 58 هزار تومان را نشان می دهد.

پس از تعطیلات نوروزی امسال، نیم دلار حدود 40 هزار تومان قیمت داشت و هم اکنون پس از عید نوروز با افزایش 5 هزار تومانی در محدوده 45 هزار تومانی در برابر دلار در بازار آزاد معامله می شود. در ایام تعطیل بیش از 65 هزار تومان قیمت داشت و اکنون نرخ این ارز ارقامی کمتر از 58 هزار تومان دارد.

بررسی فنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

علیرغم محدودیت، شاخص کل رشد بیش از 17 هزار واحدی را تجربه کرد. اما ارزش معاملات این رشد را تایید نمی کند زیرا بازار انتظار دارد ارزش معاملات حداقل به طور متوسط ​​برای معاملات خرد از مرز 8 میلیارد تومان عبور کند. اما این ارقام برای این روزها حدود 2000 میلیون تومب است. حتی این رقم در هفته های اخیر به کمتر از هزار میلیارد تومب رسیده است.

شاخص کل علاوه بر مقاومت‌های فنی، مقاومت‌های خبری و رویدادهای سیاسی و اقتصادی را سرلوحه خود دارد. تایید صلاحیت وزرا، تهیه بودجه سال آینده و انتخابات آمریکا از مهمترین اتفاقات برای پیشرفت بازار است، حتی اگر اتفاق جدیدی برای آن نیفتد. چرا که در ماه های اول سال 1403 بازار و فضای سیاسی و اقتصادی کشور در دست اتفاقات عجیبی بود!

اگر شاخص بتواند از میانگین 55 روزه نزدیک به شاخص کل عبور کند، می تواند در دل اهالی بازار سرمایه امیدوار باشد که تحلیلگران فنی نیز به اعداد بالاتری فکر کنند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43068

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.