به گزارش اخبار اقتصادی، بورس تهران با تمام فراز و نشیب هایی که داشت، هیجان خرید در ماه های ابتدایی سال و امید به سالی پرفشار در بازار، نیمه اول سال 1402 را به پایان رساند. تبادل بسیاری از مردم را به این بازار بازگرداند زیرا در ابتدای سال همه انتظار داشتند که بازار سرمایه از سایر بازارها عقب بیفتد و امسال بتواند این فاصله را کاهش دهد. اما با تصمیمات دولت، بازار از اردیبهشت ماه تغییر چهره داد تا پایان نیمه اول ماه که شاهد مرگی خاموش در معاملات بورس بود. اسناد مهم، اسناد ارزشمند تهران بودیم.

در پایان هفته گذشته بازار ظاهر خوبی نداشت و بازار با ریزش منفی هر چند اندک 7 هزار و 277 واحدی به پایان رسید، شاخص این نماگر بازار سرمایه آن را در محدوده 2 میلیون و 121 هزار واحدی قرار داده است. ارزش معامله علاوه بر این، به سختی به مرز 5000 میلیون تومب رسیده است تا بازار بتواند برای چند روز تعطیلات میانی آماده شود. بازار شنبه هم تعطیل است و به نظر نمی رسد خبرهای خوبی برای شنبه باشد زیرا همچنان بلاتکلیفی در بازار وجود دارد و بازار نیز با بلاتکلیفی بودجه دست و پنجه نرم می کند.

از سوی دیگر بازار اخبار سیاسی نیز به دقت دنبال می شود که خبر مورد توجه آن تبادل زندانیان بود. رویترز گزارش داد که قطر می‌خواهد از توافقنامه آزادی زندانیان ایران و آمریکا که پس از ماه‌ها دیپلماسی حاصل شد، برای یافتن زمینه‌های مشترک در حل‌ناپذیرترین موضوع میان آنها یعنی برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده است که در دیدار با آقای بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان درباره موضوعات مختلف در نیویورک گفتگو کردیم. ابتکار سلطان عمان برای بازگرداندن همه طرف ها به تعهدات برجام همچنان روی میز است. امیرعبداللهیان همچنین افزود: لازم به توضیح است که در مسیر درست دیپلماسی شرافتمندانه برای تحقق منافع ملی قرار داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرده است که تولید نفت به 3.3 میلیون بشکه در روز رسیده و جایگاه ایران در اوپک با آمار احیا می شود. رشد اقتصادی سازگار است. گشایش های سیاسی اخیر و افزایش تولید و صادرات نفت این موضوع در آمارهای اقتصادی بهار منعکس شده است.

با توجه به وضعیت افزایش قیمت شکر دبیر انجمن صنایع قند و شکر در این بازارچه با بیان اینکه کارخانه های قند چغندر قند را دریافت کردند و از دهم شهریور شروع به فعالیت کردند، گفت: در حال حاضر 12 کارخانه در حال فعالیت هستند و 20 کارخانه دیگر نیز هفته آینده شروع به کار خواهند کرد.

در بازار جهانی، آخرین اخبار از نرخ بهره در آمریکا این است که فدرال رزرو در آخرین جلسه خود، نرخ بهره را ثابت نگه داشت، در حالی که بانک همچنان معتقد است افزایش بیشتر قبل از پایان سال در دستور کار خود قرار دارد.

بررسی فنی شاخص کل سهام تهران:

اهالی بازار انتظار داشتند که بازار در شهریور شاهد چرخش مثبت باشد و این اتفاق تا پایان نیمه اول این ماه رخ داد. اما در دو هفته گذشته همه امیدها به بازار مثبت در ماه سپتامبر از بین رفته است. از نظر فنی شاخص تیرماه امسال در محدوده دو میلیون و 150 هزار واحد قرار داشت به طوری که بسیاری انتظار داشتند این سطح به عنوان سطح حمایتی عمل کند. اما با شکست این محدوده حمایتی، اکنون این محدوده به یک سطح مقاومتی تبدیل شده است و شاخص کل در هفته گذشته واکنش منفی نشان داد و نتوانست با این حمایت که به مقاومت تبدیل شده بود کنار بیاید. شاخص عمومی پسرفت کرد

ارزش معاملات نشان داد که شاخص نتوانست بر این مقاومت ها غلبه کند و تا زمانی که ارزش معاملات به مدار مثبت خود بازگردد، غلبه بر هر مقاومتی برای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دشوار خواهد بود.