به گزارش اخبار اقتصادی، برای پیش بینی تبادل امروز -سه شنبه 16 شهریور- برداشته شود بورس اوراق بهادار ما به آخرین روز کاری نگاه می کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل سهام 32745 واحد رشد کرد و به 284218 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با 4749 واحد افزایش در عدد 705155 واحد قرار گرفت. شاخص عمومی فرابورس با 182 واحد افزایش به 26 هزار و 278 واحد رسید. شاخص وزن برابر فروش در فرابورس نیز با افزایش 458 دستگاهی به سطح 127710 دستگاه رسید.

در پایان معاملات روز دوشنبه 49 درصد بازار افزایش قیمت و 51 درصد بازار کاهش قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت.

شرکت‌های مهندسی نصیر ماشین (خنصیر) و شرکت سرمایه‌گذاری شهید (ثاهد) روز دوشنبه بیشترین افزایش قیمت را در بورس بانک صادرات ثبت کردند. که در سپاه کادت نظامی همچنین شرکت عمران و عمران شهید (شمره)، شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شاتوکا) و شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بزرگترین کاهش قیمت

در بورس اوراق بهادار نمادهای سامان (شرکت سامان گستر اصفهان)، سیلام (شرکت سیمان ایلام) و ددام (شرکت داروسازی زاگورس فارمد پارس) بیشترین افت قیمت را در بازار روز سه شنبه و در فرابورس داشتند. معاملات بازار توسط شرکت های گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستار)، شرکت عطرین نخ قم (ناترین) و شرکت صنایع گلدیران (گلدیرا) بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

عرضه و تقاضا در بازار

در معاملات روز دوشنبه 63 نماد با صف خرید و 67 نماد با صف فروش مواجه شدند. ارزش کل صف های خرید با 12 درصد کاهش نسبت به روز کاری قبل به 223 میلیارد تومان و ارزش کل صف های فروش با 12 درصد افزایش به 389 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بازار بورس امروز

معامله گران از پیشنهادات امروز استقبال می کنند زیرا شاخص های بازار دیروز برای چهارمین روز افزایش یافتند. شاخص کل بورس 1.6 درصد و شاخص هم وزن 0.68 درصد رشد کرد.

دیروز ارزش معامله پول با افت جزئی 2 درصدی به 7.415 میلیارد تومان کاهش یافت اما همچنان نسبت به هفته های گذشته در سطح قابل قبولی قرار دارد.

این شاخص توسط فارس، پارسان، وغدیر، فولاد، شپدیس و … هدایت می شود. زنان رشد کرد و گروه محصولات شیمیایی سبزترین در بازار بود. دیروز بعد از 2 روز پول واقعی از بورس خارج شد. نمادهای وبملت، خودرو، شطران، علیس، شپنا، فسبزوار، فولد، قشهد، نیان و آسیا بیشترین خروج سرمایه از بازار را داشتند.

بدین ترتیب شاخص در کانال 2 میلیونی به رشد خود ادامه داد. اما خروج پول و رشد عرضه به ویژه در نیمه دوم معاملات دو عامل منفی عملکرد دیروز بود. با این حال، بازار برای چهارمین روز افزایش یافت. ناظران افزایش فروش نفت ایران را یکی از عوامل رشد بازار می دانند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در همین راستا با اشاره به تفاهمات اخیر ایران و آمریکا در مورد تبادل اسرا بین دو کشور و موضوع آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، گفت: با وجود این تفاهم، ما همچنان سایر اقدامات تحریک آمیز آمریکا را ببینید ما در حال بحث در مورد افزایش تحریم ها و توقیف محموله های نفتی ایران و غیره هستیم، این اقدامات با پیام های آمریکایی ها به نفع گفت وگو و توافق همخوانی ندارد و آمریکایی ها باید تجدید نظر کنند. رفتار آنها با ایران به نظر می رسد این اظهارات سیگنال منفی برای بورس تهران باشد. از سوی دیگر، دیروز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری اعلام کرد که قیمت خوراک بر اساس فرمولی که از سال 94 تا یک سال پیش تعیین شده بود، به همان فرمول بازگشت و اوج قیمت گاز صادراتی ایران را محاسبه کرد که نشانه مثبتی برای تجار است.