به گزارش اخبار اقتصادی، «ایگنازیو ویسکو»، یکی از اعضای شورای حکام بانک مرکزی اروپا، گفت: تورم ممکن است سریعتر از پیش بینی این موسسه در ماه گذشته کاهش یابد، زیرا کاهش هزینه های انرژی همچنان طیف گسترده ای از قیمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

ویسکو در جریان نشست مالی G20 در گاندیناگار هند گفت: «از آنجایی که شاهد کاهش قابل توجه قیمت انرژی بودیم، باید انتظار داشته باشیم که این کاهش در تورم اصلی در ماه‌های آینده و قطعاً تا پایان سال شاهد باشیم. » .

وی که رئیس بانک مرکزی ایتالیا نیز هست، تصریح کرد: بانک مرکزی اروپا پیش بینی کرده است که تورم تا پایان سال 2025 به 2 درصد خواهد رسید، حدس من این است که این امر احتمالا سریعتر و زودتر اتفاق می افتد.

مقامات قصد دارند 25 امتیاز پایه دیگر را در جلسه هفته آینده افزایش دهند. مشخص نیست که آیا این پایان روند صعودی بانک مرکزی خواهد بود یا در جلسه بعدی که برای سپتامبر برنامه ریزی شده است، سخت ترین کمپین انقباضی در تاریخ بانک مرکزی ادامه خواهد یافت.

برطبق بررسی ها بلومبرگ اقتصاددانان انتظار دارند که این هفته منتشر شد، این به معنای افزایش نرخ سپرده از 3.5 درصد فعلی به 4 درصد است. در حالی که اکثر مقامات پیشنهاد کرده اند که افزایش ها باید تا پاییز ادامه یابد، برخی دیگر نگران آسیب به رشد اقتصادی پس از فروپاشی منطقه یورو در زمستان و احتمال رکود هستند.

یواخیم ناگل، رئیس بانک مرکزی بوندس‌بانک، روز دوشنبه به بلومبرگ گفت که انتظار دارد در این ماه افزایش دیگری داشته باشد و هر حرکتی در سپتامبر به داده‌ها بستگی دارد.

سیاست گذاران به ویژه در مورد تورم اصلی (CPI) نگران هستند. این رقم در ماه گذشته به 5.4 درصد رسید. اگرچه بانک مرکزی اروپا پیش بینی کرده بود که این رقم در سه ماهه چهارم سال 2025 به 2.2 درصد کاهش پیدا کند، اما رقم اصلی در همین دوره به 2.1 درصد خواهد رسید.

ویسکو که اواخر امسال بازنشسته خواهد شد، گفت که مطمئن است بانک مرکزی اروپا می تواند بدون ایجاد رکود اقتصادی به وظایف خود عمل کند.

او گفت: «فکر نمی‌کنم ما نیازی به رکود داشته باشیم. ما می توانیم تورم را بدون رکود کاهش دهیم.