• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

هزینه 205 همتی برای حفظ ثبات نرخ سود در بازار بین بانکی

  • کد خبر : 38693
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
هزینه 205 همتی برای حفظ ثبات نرخ سود در بازار بین بانکی

اکوایران: آمار بانک مرکزی از روند تغییرات نرخ سود بین بانکی حکایت از تداوم این متغیر در کانال 23.5 درصدی برای سومین هفته متوالی دارد.

اخبار اقتصادی، نرخ سود بین بانکی که مهمترین نرخ سود سیاستگذار پولی است، در هفته منتهی به 21 اردیبهشت ماه مانند دو هفته سال قبل در سطح 23.5 درصد باقی ماند و با کاهش بسیار ناچیزی مواجه شد.

این در حالی است که میزان تزریق اعتبار بانک مرکزی در بازار آزاد که یکی از ابزارهای کنترل نرخ سود است، هفته گذشته از مرز 205 همات گذشت و اعتبار عادی شبکه بانکی به کمتر از 3 همات رسید. خلاصه این موارد شاید به معنای کاهش التهاب تقاضای بانکی در ازای تزریق 205 همتی به بازار آزاد باشد.

جزئیات نرخ سود بین بانکی در هفته گذشته

براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 21 اردیبهشت 1403 معادل 23.5 درصد اعلام شد که نسبت به دو هفته گذشته ثابت مانده است. این در حالی است که در اواخر سال 1402 و اوایل سال 1403 نرخ سود بین بانکی که به نوعی قیمت توافقی برای استقراض منابع مالی بین بانک ها است، در اثر مسائل مربوط به پایان سال با التهاب بازار مواجه بود و در سال اول. هفته آوریل 23.62 بود که درصد ثبت شد.

به طور کلی بانک ها نیز مانند افراد حقیقی می توانند در صورت نیاز به منابع مالی بین 24 تا 48 ساعت از یکدیگر وام بگیرند. نرخ بهره برای این عملیات نیز به صورت شناور در کانالی که توسط بانک مرکزی مدیریت می شود، پیکربندی می شود. با توجه به اینکه نرخ سود بین بانکی مهمترین نرخ بهره در اقتصاد تلقی می شود، مسئول سیاست پولی عموما به طور غیرمستقیم در فرآیند تغییرات نرخ بهره با هدف کنترل نرخ بهره با استفاده از ابزارهایی مانند عملیات بازار آزاد مداخله می کند. و اعتبار سیستماتیک

کاهش التهاب در بازار بین بانکی در ازای تغذیه 205 همتی از بازار آزاد

بر اساس مطالعات انجام شده، تغییرات نرخ سود تابعی از فشار تقاضای بیش از حد در بازار بین بانکی است، بنابراین هرگاه مازاد تقاضا افزایش یابد، فشارهایی به سمت نرخ سود بالاتر شکل می گیرد. از سوی دیگر، زمانی که مازاد عرضه شدیدتر می شود، بانک ها حاضر می شوند در ازای سود کمتر به متقاضیان وام بدهند و نرخ سود کاهش می یابد. زمانی که فشار تقاضا در بازار بین بانکی زیاد باشد، بانک مرکزی ممکن است تصمیم بگیرد از عملیات بازار آزاد برای تامین بخشی از تقاضا استفاده کند و فشار زیادی بر نرخ سود بین بانکی وارد نکند.

مشاهده می شود که میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار آزاد از ابتدای سال 1403 تا تاریخ مورد بحث بالا بوده و در هفته اخیر به بیش از 205 همت رسیده است که یک نوع تاریخی محسوب می شود. سقف از سوی دیگر اعتبارات منظم بانک مرکزی به بانک ها کاهش یافته است که به نوعی می تواند نشان دهنده بازگشت آرامش به بازار بین بانکی در ازای تزریق 205 اعتبار همتی به بازار آزاد باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38693

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.