به گزارش اخبار اقتصادی: 19 بانک در نوزدهمین مزایده بازار آزاد سال 1402 شرکت کردند و بانک مرکزی با تزریق 120.7 میلیارد تومان به این بازار بخشی از نیازهای آنها را برطرف کرد.

به گزارش شفقنا اکامی به نقل از تجارت نیوز، صبح امروز در ادامه روند هفتگی انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست های پولی، بانک مرکزی آمار و ارقام مربوط به عملکرد خود در بازار آزاد و بین بانکی را منتشر کرد. بازار در هفته منتهی به 9 مرداد ماه سال جاری از طریق وب سایت رسمی خود منتشر شده است. این گزارش که تحلیل های آن نشان می دهد روند نزولی تزریق پول بانک مرکزی به بازار آزاد همگام با کاهش سفارش های ارسالی بانک ها ادامه داشته است.

از سوی دیگر، پس از چهار هفته سکوت در بازار بین بانکی، بانک مرکزی هفته گذشته تزریق کمی پول به این بازار انجام داد و به این ترتیب بخشی از نیاز یک بانک به نقدینگی برطرف شد.

جزئیات نوزدهمین حراج بازار آزاد 1402

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در پایان هفته دوم مردادماه، 19 بانک و موسسه اعتباری در نوزدهمین مزایده بازار آزاد 1402 شرکت شرکت کردند و بخشی از نیاز نقدینگی خود را پوشش دادند.

جزئیات حراج هفته گذشته بازار مانند هفته های گذشته بود. بدین ترتیب حداقل نرخ قرارداد بازخرید یا نرخ رپو 23 درصد و مدت قرارداد بازخرید هفت روز بود.

روند نزولی تزریق پول در بازار آزاد همچنان ادامه دارد

اطلاعات بانک مرکزی حاکی از آن است که در هفته گذشته ارزش سفارشات 19 بانک شرکت کننده در مزایده بازار آزاد به بیش از 120.7 میلیارد تومان رسیده است. رقمی که نسبت به ثبت سفارش بانک ها در هجدهمین مزایده بازار آزاد امسال حدود چهار میلیارد تومان کاهش داشته است.

همزمان با این کاهش سفارش های ارسالی بانک ها، بانک مرکزی نیز به همین میزان حجم پول تزریق شده به بازار آزاد را کاهش داد. به این ترتیب حجم سفارش های ارسالی و پذیرشی بانک ها در بازار آزاد برای چهارمین هفته متوالی روند نزولی خود را ادامه داد.

از سوی دیگر، در حراج بازار آزاد هفته گذشته بیش از 125.1 میلیارد تومان وجوهی که بانک مرکزی پیش از این از طریق عملیات بازار آزاد به بانک ها وام داده بود، سررسید شد. به این ترتیب خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار بار دیگر منفی شد.

کاهش 0.1 درصدی نرخ سود بین بانکی

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در هفته گذشته 0.1 واحد درصد کاهش یافت و پس از چهار هفته متوالی رشد به روند صعودی خود پایان داد. بدین ترتیب میانگین موزون نرخ سود بین بانکی در پایان هفته دوم مرداد ماه 1402 برابر با 23.45 درصد بود.

این در حالی است که در هفته جاری سکوت بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز شکسته شد و این بانک بیش از هزار هزار میلیارد تومان از منابع خود را وارد بازار بین بانکی کرد.

بازار آزاد چگونه کار می کند؟

یکی از سازوکارهایی که بانک ها از طریق آن می توانند نیاز خود به منابع نقدی را با استقراض از بانک مرکزی تامین کنند، استفاده از عملیات بازار آزاد است.

بانک ها با استفاده از مکانیسم بازار آزاد، اوراق قرضه دولتی خود را به بانک مرکزی تحویل می دهند و در مقابل، وجه نقد مورد نیاز خود را استقراض می کنند.

از سوی دیگر بانک های بدهکار موظفند اوراق واگذار شده را در تاریخ سررسید با نرخ سودی به نام نرخ رپو بازخرید کنند.