به گزارش اخبار اقتصادی، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار در تابستان 1402، نرخ اشتغال ناقص در کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3 واحد درصد کاهش داشته است.

این نرخ برای آقایان و خانم ها نیز به صورت جداگانه اعلام می شود. شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ بیکاری زنان در تابستان امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر این میزان در مورد مردان کاهش یافته است.

شاغل اما کمتر از 44 ساعت در هفته

کم کاری یعنی اینکه فردی به دلایل اقتصادی کمتر از 44 ساعت در هفته کار کند در حالی که دوست دارد یک روز کاری کامل (44 ساعت) داشته باشد. دلایل اقتصادی که منجر به کم کاری می شود می تواند رکود شغلی، پیدا نکردن شغل با ساعات کاری طولانی تر، در فصل غیر کاری و مواردی از این دست باشد.

در نتیجه، نرخ بیکاری درصدی از جمعیت فعالی است که کمتر از 44 ساعت در هفته کار می کنند.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که این نرخ از 9.2 درصد در تابستان سال گذشته به 7.9 درصد در تابستان امسال رسیده است. پس از این کاهش، جمعیت افراد با اشتغال ناقص به کمتر از دو میلیون نفر یعنی یک میلیون و 942 هزار نفر رسیده است.

لازم به ذکر است که کاهش نرخ اشتغال ناقص لزوماً نشان دهنده این نیست که افراد موفق به یافتن شغل با ساعات کاری بیشتر شده اند، بلکه ممکن است به دلیل خروج کامل آنها از بازار کار باشد و بنابراین در آمار به حساب نیامده است. . . .

190 هزار زن با اشتغال ناقص در تابستان 1402

جمعیت زنان شاغل در تابستان امسال به 3 میلیون و 984 هزار نفر افزایش یافته است. اما همزمان با افزایش تعداد زنان شاغل، میزان اشتغال ناقص نیز افزایش یافته است. این نرخ تابستانی نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.2 واحد درصد افزایش داشته و به 4.8 درصد رسیده است. بر این اساس جمعیت زنان کم کار در این فصل 192 هزار و 958 نفر برآورد شده است.

برخلاف زنان، نرخ اشتغال مردان در تابستان امسال روند نزولی داشته و 1.6 واحد درصد کمتر از تابستان 1401 است. به بیان بهتر، نرخ اشتغال ناقص مردان مرد در تابستان سال جاری برآورد شده است. 8.4 درصد که شامل جمعیتی معادل 1 میلیون و 749 هزار و 203 نفر می شود. این رقم تقریباً 269 هزار نفر کمتر از جمعیت مردان با اشتغال ناقص در تابستان 1401 است.

بنابراین تابستان امسال از هر 1000 زن شاغل 48 نفر و از هر 1000 مرد شاغل 84 نفر شغل ناقص داشتند. این نسبت برای زنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش و در مردان کاهش یافته است.