• امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
1

مرز تصمیم‌گیری دلار و طلا

  • کد خبر : 45258
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹
مرز تصمیم‌گیری دلار و طلا

حباب ارز همچنان روی 25 درصد است، دلار نیما ابتدا با افزایش وارد کانال 48 هزار تومانی شد، چه شد که بازار ارز دوباره نوسان کرد؟

بازار ارز و سکه دومین روز هفته را با صحبت های منفی آغاز کرد و دو نیمه معاملاتی متفاوت داشت. قیمت طلا و ارز در نیمه اول سال نیز همین روند را طی کرد، اما نزدیک به ظهر و با ابلاغ مواضع سیاسی به بازار، قیمت ها نوسان کرد و به سطوح بالایی بازگشت.

قیمت دلار هرات از روز یکشنبه در حوالی سطح حمایتی 62450 توکن آغاز شد و از ابتدا روند افزایشی داشت. قیمت دلار هرات در ابتدا تا 62 هزار و 900 تومان افزایش یافت، اما نتوانست از آن عبور کند و به 62 هزار و 750 تومان رسید.

قیمت درهم از روز یکشنبه با اختلاف منفی 30 تومانی آغاز شد و به طرز عجیبی حوالی ساعت 12:30 زودتر از روزهای دیگر به فعالیت خود پایان داد. قیمت درهم از 17 هزار و 150 تومان آغاز شد و با 70 تومان افزایش به 17 هزار و 220 تومان رسید. حباب دلار درهم در روز یکشنبه 440 تومان برآورد شده است. هدف بازار دبی پیام توقف فروش بود که در ساعات تعطیلی بازار در کانال قیمت قرار گرفت.

قیمت دلار تهران زیر قیمت دلار هرات شروع شد و در نهایت بالای بازار ارز هرات بسته شد. قیمت دلار تهران از 62 هزار و 500 تومان آغاز شد و با نوسان قیمت درهم به قیمت 62 هزار و 850 تومان به پایان رسید.

به گفته تحلیلگران، مرز 63 هزار و 100 تومان در قیمت دلار مهم است و اگر بالای آن تثبیت نشویم، بعید است خریدار وارد بازار شود.

با نوسان صعودی بازار ارز، ارزش ذاتی طلا و سکه نیز افزایش یافت. قیمت سکه امامی که روز شنبه در معاملات پشت سر هم 49 میلیون ضرر کرده بود، روز یکشنبه با قیمت 49 میلیون و 100 هزار تومان بازگشایی شد. قیمت ارز 350 هزار تومان افزایش یافت و در 49 میلیون و 450 هزار تومان بسته شد. حباب ارز همچنان روی 25 درصد است که نشان می دهد قیمت ارز در بازار 10 میلیون و 200 هزار تومان بیشتر از ارزش ذاتی آن است.

قیمت طلای مذاب در گام پنجم کانال 17 میلیونی را بازگشایی کرد و همگام با بازار ارز و سایر بازارها حرکت کرد. قیمت طلای مذاب نیز که پله پله رشد کرد در نهایت در 17 میلیون و 712 هزار تومان بسته شد. حباب طلای مذاب 295 هزار تومان برآورد شده است.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال تا زمانی که قیمت طلای مذاب از محدوده مهم 17 میلیون و 420 هزار تومان تا 17 میلیون و 280 هزار تومان عبور کند، بازار نوسانی رخ می دهد. اما اگر قیمت طلا به زیر محدوده حمایتی سقوط کند، فشار فروش روند بازار را تغییر داده و هجوم بیشتر خواهد شد. به طور کلی، تحلیلگران حد تصمیم گیری قیمت را حد مقاومت دلار ذکر شده و محدوده طلای مذاب می دانند.

خبری در بازار طلا جلب توجه کرد. پلیس فتا در نامه ای به سندیکای طلا از طلافروشان خواست دوربین های قابل مشاهده بر روی صورت مشتریان نصب کنند.

تحلیلگران می گویند نصب دوربین های نظارتی بر روی صورت مشتریان طلافروشان نشان می دهد که مقامات به دنبال افزایش شفافیت و کنترل بر معاملات مرتبط با طلا هستند. این اقدام می تواند در دراز مدت منجر به افزایش اعتماد و کاهش تخلفات در این بازار شود.

در معاملات بعدازظهر، اخباری مبنی بر سفر گروسی به تهران در بازار منتشر شد، اما برخی از فعالان بازار، خبر المانیتور را شش ماهه برای تاریچ دانستند و این خبر را سیاه نمایی دانستند.

در روزی که قیمت دلار نیما برای اولین بار وارد کانال 48 هزار تومانی شد، بحث داغ بازار دفاع همتی از این افزایش نرخ بود.

همتی گفت: برخی می گویند اگر نرخ نیما را افزایش دهیم تورم ایجاد می شود. به نظر من اصلا اینطور نیست. همتی با اشاره به اردیبهشت 1400 که اختلاف نیما با بازار آزاد به 2 تا 5 درصد رسید معتقد است که نرخ تورم در آن زمان تغییری نکرده است.

به نظر می رسد همتی در وزارت اقتصاد در صدد ایجاد رونق اقتصادی است و فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی با لنگر انداختن نرخ ارز قصد دارد تورم را کنترل کند.

فعالان بازار معتقدند اعضای بدنه اقتصادی کشور با یکدیگر هماهنگ نیستند و در حال حاضر با رشد دلار نیما معتقدند که حامتی در این جریان مزیت داشته است. معامله گران پیش از این نرخ 47 هزار تومانی را به عنوان سقف نرخ نیما برای فرزین در نظر می گرفتند، اما با عبور دلار از این کانال، معامله گران گفتند که قیمت از مرز فرزین فراتر رفته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45258

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.