به گزارش اخبار اقتصادی، روز گذشته بازار ارز هرات در نیمه نخست معاملات زیر 49 هزار تومان بود و از ساعت 12 با افزایش به 49 هزار و 100 تومان رسید.

بعدازظهر قیمت آتی دلار هرات از مقاومت مهم 49200 تومانی عبور کرد.

قیمت درهم نیز از سطح 13 هزار و 560 تومان آغاز شد و با روند افزایشی به مقاومت 13 هزار و 620 تومان رسید. قیمت دلار درهم با افزایش فعلی 50 هزار تومان برآورد شد.

گروهی از معامله گران افزایش این روزهای بازار را تاثیر ایام اربعین بر قیمت دلار می دانند و دلار سلیمانیه را سرآمد این روزهای بازار می دانند. این گروه از معامله گران مدعی هستند در معاملات دیروز قیمت دلار سلیمانیه از مقاومت 49 هزار و 200 تومانی عبور کرد و تثبیت شد که باعث افزایش در سایر بازارها شد.

قیمت دلار سلیمانیه روز شنبه به 49 هزار و 550 تومان رسید.

ابزار مخالف بازار رسمی

روز قبل، طرف رسمی بازار علیه بازار آزاد اقدام کرد. قیمت یورو در صرافی با 565 تومان کاهش به 44 هزار و 540 تومان رسید.

علاوه بر این اخباری به بازار رسید که برخی معامله گران از این خبر سیگنالی برای تقویت بورس و کاهش قیمت دلار دریافت کردند. وزیر اقتصاد گفت: برای تقویت تولید و پیش بینی پذیری اقتصاد، دولت در پایان برنامه هفتم مجددا از فرمول محاسبه نرخ گازرسانی صنعتی استفاده کرد.

در کنار این خبر، ادعاهایی مبنی بر خروج سکه 28 هزار و 500 تومانی از بازار نیز مطرح شد. برخی منابع خبری از احتمال آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی در بورس کالا طی 3 هفته آینده خبر دادند. شنیده ها حاکی از آن است که پس از جلسات متعدد نرخ ارز برای فروش محصولات پتروشیمی به 37 هزار تومان افزایش می یابد. خرس های بازار نیز معتقد بودند با کنار هم قرار دادن این دو خبر، عرضه پتروشیمی ها در بازار افزایش می یابد.

خبرهای خوب در مورد تحریم ها در بازار

علاوه بر این، اخبار مثبت دیگری نیز در بازار منتشر شد. در این خبر آمده است که برای اولین بار در ماه های اخیر آمریکا هیچ تحریمی علیه ایران در یک ماه گذشته اعمال نکرده است.

برخی از معامله گران معتقدند که بازارها در نقطه حساسی قرار دارند و تا زمان اصلاح، خرید را آغاز نخواهند کرد و از آنجا روند را دنبال می کنند. اما با گروهی روبرو هستند که می گویند تا پایان هفته شاهد تاثیرگذاری اربعین بر بازار خواهیم بود و قیمت ها افزایش خواهد یافت.

دینار عراق؛ موضوع اصلی بازار.

اما هدف این روزهای بازار، دینار عراق بود. زمانی که ایرانی ها به عراق سفر کردند نکات جالبی در این زمینه در بازار رد و بدل شد. هفته گذشته در بازار گفته شد که ریال ایران در عراق طرفدار ندارد و کمتر کسی حاضر به پذیرش ریال ایران است. پیش از این، تجار عراقی ریال ایران را می پذیرفتند، اما گفته می شد این ثروت در سال های اخیر کاهش یافته است. در معاملات دیروز حرف جدیدی در این باره گفته شد، مبنی بر اینکه برخی معامله گران مدعی شده اند که برخی صرافی های عراقی هزار دینار را به ایرانی ها 35 هزار تومان می فروشند. این در حالی است که قیمت دینار در بازار آزاد ایران کمتر از این نرخ است.

در ادامه قیمت طلای مذاب از خط مقاومتی 10 میلیون و 150 هزار تومان گذشت و در سطح 10 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. به گفته برخی از معامله گران، طلای مذاب در حال حاضر رهبر بازار است. این افراد معتقدند طلای مذاب در معاملات امروز از گوشه مثلث بیرون آمده است. نکته ای که در مورد قیمت طلای ذوب شده وجود داشت این بود که قیمت نقدی نسبت به فردا بالاتر بود و بازار در حال افت بود. با توجه به این نکته، برخی تحلیل کردند که بازار خوب است و برخی معتقد بودند که نقدینگی در بازار کم است و افزایش نقدینگی به همین دلیل است.

در خصوص ارز، سطح 28 میلیون و 400 هزار تومان اولین مقاومت عمده بازار و حداقل قیمت 27 میلیون عنوان شده است.