• امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
0

شش عامل نوسان‌ساز بازار ارز و سکه

  • کد خبر : 45304
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹
شش عامل نوسان‌ساز بازار ارز و سکه

بازارها دوباره نوسان کردند. محدوده قیمت ارز تغییر کرد و دلار افزایش یافت. شش عاملی که در بازار نوسانی بوده اند کدامند؟

بازار ارز و سکه برخلاف نظر فروشندگان حرکت کرد و فعالان بازار می گویند معامله گرانی که با آخرین نفس برج ها و بلوک ها فروشنده بازار شدند ضرر کردند. به گفته تحلیلگران، شش عامل بر نوسانات قیمت تأثیرگذار بوده است. اولین عامل انتشار خبر تنش در منطقه که روز یکشنبه به بازار پشت خط مخابره شد. عامل دوم توقف فروش بود که در بازار دبی رخ داد. در یکشنبه بازار اشاره شد که کانال قیمت درهم روز یکشنبه زودتر از روزهای دیگر کار خود را به پایان رساند و آخرین انتشار کانال توقف فروش درهم. عامل سوم از دیدگاه معامله گران نزدیکی به انتخابات آمریکا و افزایش شانس پیروزی ترامپ است.

روز دوشنبه، اتحادیه اروپا هفت فرد و هفت نهاد را تحریم کرد. علاوه بر این، این اتحادیه سه شرکت هواپیمایی ساها، ماهان و ایران ایر را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد. این خبر برای بازار جالب بود و از آن به عنوان چهارمین عامل نوسانات بازار یاد شد.

از سوی دیگر عامل پنجم صحبت های عباس عراقچی وزیر امور خارجه بود که سیگنال منفی به بازار داد. عباس عراقچی گفت: روند تماس غیرمستقیم ایران و آمریکا از طریق مسقط در حال حاضر به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است. آخرین عامل نوسان قیمت در بازارها را برخی معامله گران به افزایش قیمت دلار نیما و جایگاه های همتی مرتبط می دانند. همتی از زمان تصدی خود در وزارت اقتصاد بارها نسبت به افزایش قیمت دلار نیما و کسری بودجه موضع گیری کرده و قیمت دلار نیمایی با نوسانات فزاینده در کانال 48 هزار رو به جلو بوده است. این روزها را بگیر با این افزایش قیمت از صحبت های نیما و همتی درباره کسری بودجه، برخی معتقدند بخشی از نوسانات بازار مربوط به این دو مورد است.

البته پس از صحبت های وزیر اقتصاد در روز یکشنبه، گارد در بخش رسانه ای بازار تشکیل شد. برخی معتقدند این گارد پروژه ای است که عده ای پشت آن هستند و می خواهند انتقام شخصی بگیرند. اما برخی می گویند شخصی نیست و در بحث های رسانه ها و کارشناسان کشور دیدگاهی وجود دارد که عموماً به سمت اصلاحات و تغییر قیمت ها می رود. حال ممکن است این موضع به دلیل فوایدی باشد که به همراه دارد یا به دلیل انتقاداتی که به آن موضوع دارد. اما فارغ از این موضوع، گروهی از فعالان بازار معتقدند وقتی صدای این گروه بلند شود، حل و فصل اختلافات در کشور دشوارتر می شود.

قیمت دلار هرات روز دوشنبه از 63 هزار تومان آغاز شد و در ابتدا و با توجه به تغییر بازار دبی، با کاهش این کانال این کانال را از دست داد. در ادامه با بازگشایی بازار دبی و سیر صعودی این بازار، قیمت دلار هرات نیز با نوسانات مواجه شد و تا 63 هزار و 350 تومان افزایش یافت. قیمت دلار هرات در نهایت نتوانست از این سطح عبور کند و روی 63 هزار و 150 تومان بسته شد. هفته گذشته قیمت دلار در این کانال نتوانست بیش از دو روز دوام بیاورد.

قیمت درهم امارات سومین روز هفته را با صحبت های مثبت آغاز کرد و باعث نوساناتی در بازارها شد. قیمت درهم 17 هزار و 250 تومان باز شد و در نیمه اول سال با رشد سریع به 17 هزار و 410 تومان افزایش یافت. در نیمه دوم قیمت درهم از این سطح کاهش یافت و به 17340 تومب رسید. حباب دلار درهم که از ابتدای مهرماه بالای 400 تومان بود در معاملات روز دوشنبه به 481 تومان رسید.

قیمت دلار در تهران حرکتی مشابه هرات داشت. قیمت دلار تهران از 62 هزار و 950 تومان آغاز شد و رشد نوسانی درهم در نیمه اول به 63 هزار و 400 تومان رسید. اما در نیمه دوم قیمت دلار تهران روی 63 هزار و 200 تومان بسته شد.

در بازار طلا و ارز علاوه بر نوسانات قیمت دلار، قیمت آنا طلا و نوسان آن در سقف معاملات نیز مورد توجه بود. تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا به دلیل آمار قوی اقتصاد آمریکا همراه با رشد انتظارات تورمی در حال نوسان است.

قیمت سکه امامی نیز که روز یکشنبه با قیمت 49 میلیون و 450 هزار تومان به پایان رسید، روز دوشنبه با اختلاف مثبت 150 هزار و 49 میلیون و 600 هزار تومان آغاز شد. قیمت ارز در نیمه اول وارد محدوده 50 میلیون شد و تا 50 میلیون و 150 هزار تومان بالا رفت، اما در نیمه دوم مانند سایر بازارها این کانال را از دست داد و در 49 میلیون و 950 هزار تومان بسته شد. . حباب پول با یک درصد افزایش به ده میلیون و پانصد هزار تومان رسید.

قیمت طلا مانند سایر بازارها در نیمه اول افزایش و در نیمه دوم کاهش یافت. قیمت طلای مذاب باز هم تا 17 میلیون و 736 هزار تومان افزایش یافت و تا مقاومت 17 میلیون و 930 هزار تومانی به صعود ادامه داد. در نیمه دوم و در نهایت قیمت طلای مذاب روی 17 میلیون در پله هشتم کانال بسته شد.

اخباری در بعدازظهر دوشنبه به بازار آمد که معامله گران معتقدند این رویداد ممکن است درخشش این روزهای بازار را از بین ببرد. سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای اجرای طرح جدید فروش خودروهای وارداتی بازگشایی می شود. متقاضیان شرکت در این طرح از روز سه شنبه (3 مهرماه) هفت روز فرصت دارند تا با مسدود کردن 500 میلیون تومان در حساب پروکسی خود، اولین گام خرید خودروی وارداتی را بردارند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45304

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.