• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

صعود بورس با سیگنال همتی/ واردات خودرو از محل سپرده خود!

  • کد خبر : 43558
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹
صعود بورس با سیگنال همتی/ واردات خودرو از محل سپرده خود!

اکو ایران: چند سالی است که واردات خودرو با اختلال مواجه شده است. اغلب دولت ها از واردات خودرو صحبت می کنند اما در عمل تامین ارز این کار همیشه محل بحث است.

اخبار اقتصادی، در این مدت روسای بانک مرکزی بارها اعلام کردند که واردات خودرو می تواند منابع ارزی را تحت فشار قرار دهد و کنترل بازار ارز را مناسب ندانستند. با این حال، امسال واردات خودرو بیشتر مورد توجه سیاستمداران قرار گرفته است.

اواخر هفته گذشته رونوشتی از نامه بانک مرکزی به سازمان توسعه تجارت رسانه مبنی بر عدم جلوگیری از واردات خودروهای برقی با سپرده ارزی منتشر شد. در این نامه با اشاره به اینکه بانک مرکزی با تامین ارز خودروهای برقی از محل “سپرده خود” موافقت کرده است، تاکید شده است که واردکنندگان از تامین ارز (سپرده خود) برای ثبت/ثبت آماری مطابق با بخش اول آیین نامه بورس از طریق ارائه اسناد مندرج در آیین نامه برای بانک مانعی ندارد.

به عبارت دیگر این ارز ارز صادراتی نیست و ارز خارجی نیست.

برخی این بخشنامه را خبر درمانی می دانند زیرا برای واردات خودرو نیاز به قراردادهایی دارید که تعهدات نمایندگی های پس از فروش را اجرا کند. این موضوع برای خودروهای خارجی به ویژه برقی الزامی است. همچنین بعید است که یک غیر ایرانی خودرو وارد ایران کند.

اما این نظر نیز وجود دارد که اجرای این بخشنامه ممکن است مشکلاتی داشته باشد. قیمت خودروهای خارجی در ایران حباب بالایی دارد و واردات آنها می تواند حاشیه سود جذابی ایجاد کند. در صورت اجرایی شدن این بخشنامه خطر قاچاق ارز افزایش می یابد.

همه بانک های بین المللی منبع پول را برای افتتاح حساب تایید نمی کنند و حاشیه سود جذاب خودروهای خارجی باعث می شود تا ارز به خارج از کشور برای واردات خودرو قاچاق شود. به همین دلیل، اجرای این بخشنامه ممکن است بازار ارز را در معرض خطر قرار دهد و با توجه به اینکه بازارساز به دنبال محدود کردن بازار آزاد ارز است، چنین اتفاقاتی ممکن است اثراتی غیر از اهداف بانک مرکزی بر بازار ارز داشته باشد.

مشکل خرید و فروش طلای دست دوم

هرچند چندی پیش ممنوعیت فروش طلای دست دوم اعلام شد اما این طلا همچنان در طلافروشی ها به فروش می رسد. کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون طلای اتاق اصناف با تاکید بر ممنوعیت فروش طلای دست دوم، اعلام کرد: در حال حاضر آیین نامه اجرایی نحوه برخورد با طلافروشان متخلف در وزارت حریم خصوصی در دست بررسی است. اتاق اصناف.

امروز قیمت دلار آزاد نسبت به روز پنجشنبه تغییری نداشته است اما با رشد 30 تومانی حباب به 178 تومان افزایش یافته است. حباب سکه امامی و نیم سکه ثابت ماند، اما با کاهش اونس طلا قیمت این اقلام کاهش یافت و قیمت تمام سکه ها در آن روز کاهش یافت، به جز طلای مذاب که به نقطه پایانی رسید.

همتی برای بورس آستین بالا زد

پیش از این بازار سرمایه اغلب واکنش مثبتی به دولت جدید نشان می داد، اما نگرانی ها در مورد بورس به حدی افزایش یافته بود که حتی خبر پیروزی مسعود مزیکیان نیز نتوانست بورس را به ثبات برساند. یعنی به جز سبزی بازار تا چند روز بعد از انتخابات همیشه قرمز بود.

اما با روی کار آمدن تیم اقتصادی دکتر مزیکیان، به نظر می رسد سیاست گذار اقتصادی به زمین زده است و برای تشویق بورس به رشد ورق بازی می کند. عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی دولت پس از صحبت از لزوم افزایش نرخ نیما و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، روز گذشته اعلام کرد که باید اعتماد را به بورس برگردانیم که سود را بالا ببریم. با یک تصمیم یک شبه نرخ گذاری کنید، این اتفاق خواهد افتاد.

این اظهار نظر کلی مورد توجه بازار سهام قرار گرفت و امروز بازار سرمایه را صعودی کرد. برخی کارشناسان به این تبصره کلی توجه کردند و این سوال مطرح شد که بانک مرکزی چه نرخ سودی را هدف گذاری خواهد کرد؟ نرخ سود بین بانکی یا نرخ سود سپرده بانکی؟

اگر نرخ سود مورد نظر وزیر اقتصاد، نرخ سود بین بانکی باشد، این موضوع چندان با نظرات وی در این خصوص در زمان ریاست بانک مرکزی که فردا در دیتبان بررسی می شود، همخوانی ندارد.

این روز شاخص کل به محدوده مقاومتی رسید و با رشد بیش از یک درصدی در محدوده دو میلیون و 98 هزار واحد قرار گرفت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43558

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.