• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

کارنامه قیمت ارز در سال ۱۴۰۲/ دلار در زمستان رکورد زد

  • کد خبر : 37468
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
کارنامه قیمت ارز در سال ۱۴۰۲/ دلار در زمستان رکورد زد

اکوایران: این گزارش به بررسی بالاترین و کمترین عملکرد دلار در سال 1402 و دلایل نوسانات اسکناس آمریکا می پردازد.

گزارشی از اکوایران که به تحلیل نمودار قیمت دلار در سال 1402 می پردازد، از فراز و نشیب های زیادی صحبت می کند که گاهی به دلایل سیاسی و گاهی به دلیل مسائل اقتصادی و… بوده است. بر این اساس مجموع این عوامل دست به دست هم داده و نرخ بازدهی یک دارایی را تعیین می کند.

بنابراین عملکرد نرخ دلار در یک سال در این گزارش آورده شده است.

به عبارت ساده تر، کارایی مقدار سود و زیان یک سرمایه گذاری است که در یک بازه زمانی مشخص به دست می آید یا از دست می رود، در واقع این دوره می تواند از روزانه، هفتگی، ماهانه تا سالانه یا بسته به افق زمانی هر یک باشد. سرمایه گذاری هر دوره زمانی دیگری را تغییر دهید. به عبارت دیگر، سودآوری را می توان به عنوان پاداشی تعریف کرد که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری خود در یک دوره زمانی به دست می آورد.

گزارش قیمت دلار در سال 1402.

از این حیث قیمت دلار که در 14 فروردین 1402 در محدوده 50 هزار تومان و 50 هزار و 700 تومان قرار داشت، در آخرین روزهای اسفند 1402 به گفته برخی رسانه ها از کانال 50 هزار تومان خارج شد و رفت. به کانال بعدی قدم برداشت.

رفتار قیمت دلار در سال های 1401 و 1402

بررسی ها نشان می دهد که بازده نرخ دلار در سال 1402 تقریباً 25.8 درصد بوده است. این در حالی است که در سال 1401 نرخ بازدهی دلار حدود 84 درصد بوده است.

3 ماه طلایی دلار در سال 1402

نگاهی دقیق به نوسانات اسکناس آمریکا نشان می دهد که دلار در اکثر ماه های سال 1402 عملکرد نسبتاً محدودی داشته است، اما در این میان، فصل زمستان بیشترین و مثبت ترین عدد را داشته است. به این ترتیب ژانویه با رقم 7.9 درصد مقام اول را به خود اختصاص داده است. همچنین در اسفند ماه نرخ بازدهی 5.7 درصد بوده و سومین ماه بهمن ماه است که نرخ بازدهی 5.3 درصد محاسبه شده است.

اما در ژانویه که دلار بالاترین بازدهی ماهانه خود را داشت، چه اتفاقی افتاد؟

بررسی دقیق تر از نوسانات نرخ دلار و ارقام اطلاعیه های رسمی و نیمه رسمی در ماه مذکور نشان می دهد که قیمت دلار در دومین روز دی ماه که حدود 50 هزار و 250 تومان معامله می شد به 54 رسید. هزار و 150 تومان در آخرین روز ماه مذکور، در واقع بر اساس گزارش رسانه ها، دلار در این مدت یک ماهه نزدیک به 4 هزار تومان افزایش را تجربه کرد.

معامله گران گفتند که بازار بیش از حد خرید است. خرید بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که یک دارایی بیشتر از ارزش واقعی خود معامله می شود. به عبارت دیگر، این شرایط زمانی رخ می دهد که دارایی در روند صعودی قرار داشته باشد و با اصلاح قیمت مواجه نباشد. به گفته تحلیلگران، سهامی که بیش از حد فروش رفته بدون توجه به شرایط بنیادی و فنی افزایش قیمت خواهد داشت و به همین دلیل ممکن است هر لحظه با افت ناگهانی قیمت مواجه شود.

البته تتر نیز در دهه دوم و سوم آذرماه افزایش یافت و از مرز 53 هزار و 300 تومان عبور کرد. به نظر می رسد یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در تهران احتمالا همین بوده است.

از سوی دیگر، به گفته معامله گران، یکی دیگر از دلایل نوسانات بازار، اخبار منتشر شده در رسانه ها درباره ارزهای بلوکه شده در ایران بوده است. سید حسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی، در مقاله ای در میدل ایست آی نوشت: «جنگ اسرائیل علیه غزه عملا به این معامله موقت بین آمریکا و ایران پایان داد. یک مقام اروپایی به من گفت: به دلیل جنگ غزه، آمریکایی ها این کار را انجام خواهند داد. آمریکایی ها با احترام از قطری ها خواسته اند که با احترام از ایران بخواهند که در شرایط فعلی ایران محترمانه تقاضای خروج این شش میلیارد آزاد شده را ندارد، کنگره آمریکا نیز تصویب کرد که این 6 میلیارد را مسدود کنند. دلاری که ایران آزاد می کند. بنابراین، وضعیت به تدریج پیچیده تر می شود.»

بلومبرگ همچنین در این داستان «مدعی شد» که «مقامات کاخ سفید در نظر دارند 6 میلیارد دلار ارز از فروش نفت ایران را که بر اساس قرارداد سوآپ آزاد شده و در بانک قطری سپرده شده بود، مسدود کنند». این بود، پرداخت کنید.”

در این میان، اظهارات «رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی» نیز موضوعی بود که مورد توجه تجار قرار گرفت. همانطور که رسانه ها گزارش دادند، گروسی “ادعا کرد که ایران در حال غنی سازی اورانیوم تا سطح بسیار بسیار بالا و نزدیک شدن به سطح تسلیحات (هسته ای) است.” گروسی همچنین در ادامه اظهارات خود گفت: تهران همچنان مانع حضور بازرسان است. برخی از بازرگانان معتقد بودند که ادعاهای مدیرکل می تواند مبنایی برای فشار بیشتر غرب بر تهران باشد.

خرداد، بی ثبات ترین ماه با 1402 دلار

از ماه های طلایی بازار دلار که بگذریم، کمترین سودآوری در خرداد ماه با رقم منفی 5.7 درصد به ثبت رسید. به زبان ساده، ماه ژوئن برای سرمایه گذاران ضرر بوده است.

بازار فارکس بمباران شد

در واقع در سومین ماه بهار، بازار ارز تهران بمباران شد: از ابتدای ماه رسانه ها از آمدن هیثم بن طارق، سلطان عمان به تهران خبر دادند که باعث آمریکایی ها شد. ارز در تهران با توجه به این خبر کاهش می یابد و بخش رو به رشد بازار جایی برای نشان دادن قدرت خود نمی یابد.

این سفر در شرایطی رخ داد که منطقه شاهد شکل گیری نظم جدیدی بود. تهران و ریاض از یک سو پس از یک دوره بسیار پرتنش در مسیر تنش زدایی قرار گرفتند و از سوی دیگر صحنه بین المللی شاهد دعوت و پذیرش سوریه برای پیوستن به گروه های عرب منطقه بود.

تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این باور بودند که سفر هیثم بن طارق السعید پیش از آنکه فصل جدیدی در توسعه روابط تجاری تهران و مسقط باشد، در راستای روابط برجام و خارج از برجام، آمادگی و سازماندهی بیشتری داشت. این ادعا به این دلیل تقویت شد که نقش میانجیگری عمان در توافق هسته‌ای بی‌سابقه بود و توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با 1+5 عمدتاً ناشی از نقش مقامات عمانی بود.

گذشته از نقش عمان در توافق هسته ای، عمان در آزادی زندانیان دو تابعیتی، منحصراً در آزادی نازنین زاغری رادکلیف و انوشه عاشوری نقش داشت. در این شرایط به نظر می رسید که سلطان عمان حامل پیام مقامات واشنگتن در مورد صحبت درباره سایر زندانیان دو تابعیتی در تهران باشد. برخی تحلیلگران معتقدند این اتفاق می تواند جانی در جسد نیمه جان برجام بدهد و باعث شود خریداران بازار دلار را کنار بگذارند و معامله گران محتاطانه عمل کنند.

از سوی دیگر برخی مدعی شدند که پس از سلطان، رافائل گروسی به تهران خواهد آمد. البته در این ماه جلسه شورای حکام هم برگزار شد و قبل از این جلسه عده ای گفتند که نتیجه هر چه باشد احتمالا بر قیمت دلار در تهران تاثیر می گذارد و توافق تهران با آژانس می تواند مانع شود. صدور قطعنامه علیه تهران

از سوی دیگر، برخی رسانه ها ادعای منابع دیپلماتیک و دولتی آشنا به سئول را دستکاری کردند که نشان می دهد مقامات کره جنوبی و آمریکا برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول ایران بلوکه شده در بانک های کره رایزنی کرده اند. برخی فعالان اقتصادی معتقد بودند در صورت صحت این گفته می توان قدرت بازارساز را افزایش داد. بنابراین تحلیلگران اقتصادی حجم قابل توجه سیگنال های مثبت را عامل تثبیت نرخ دلار در کانال پایینی دانستند.

همزمان با انتشار خبر عرضه 7 میلیارد دلاری، ادعایی مبنی بر عرضه 24 میلیارد دلاری سکه بلوکه شده نیز به بازار آمد. با این حال، علی واعظ که در بازار به نزدیک بودن به منابع غربی شهرت دارد، در توئیتی انتشار ۲۴ میلیارد دلار از دارایی های ایران را تکذیب کرد.

البته این همه ماجرا نیست و ردپای دلارهای تقلبی در بازار باعث احتیاط معامله گران شد. در همین راستا 26 خردادماه بود که بانک مرکزی از وجود دلارهای جعلی در بازار خبر داد و با اشاره به فروش دلارهای جعلی در بازارهای غیررسمی، بانک مرکزی در این باره به مردم هشدار داد و خواستار پرهیز از ریسک شد. اموال و دارایی خود را از دست می دهند، فقط باید به شعب ارزی بانک ها و صرافی های مجاز مراجعه کنند. به نظر می رسد این خبر تا حدودی باعث ترس خریداران ارز در بازار غیررسمی شده است. این امر باعث کاهش حجم خرید نیز شد.

ماجرای رگبار اخبار مثبت به اینجا ختم نمی شود و در 30 خرداد بود که یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مقامات ایرانی و آمریکایی در عمان به صورت غیرمستقیم مذاکره کرده اند. در همین راستا مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس نیز در توییتی مذاکرات ایران و آمریکا در نیویورک را تایید کرد. این خبر مانعی برای تجار برای افزایش دلار در بازار شد.

در 24 ژوئن اخبار و گمانه زنی های سیاسی مانع از افزایش قیمت دلار شد. در میان این خبرها، موضوع آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان و برجام بود. بر اساس گزارش های مطبوعاتی در آن تاریخ، ایالات متحده به آزادسازی وجوه مسدود شده توسط ایران در عراق چراغ سبز نشان داده بود. این اظهارات مقامات آمریکایی پس از آن بیان شد که منابع خبری از آزادسازی 2.7 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق به عنوان بخشی از درخواست قبلی خبر دادند.

از سوی دیگر اخباری در میان دلالان بازار دست به دست می شد. برخی مدعی شدند بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به قطر منتقل شده و به همین دلیل محمدرضا فرزین راهی قطر شده است. معامله گران گفتند که پیش بینی می کردند که این خبر بر بازار تأثیر بگذارد.

همان شب، وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که دولت بایدن بی سر و صدا مذاکرات با ایران را درباره آزادی زندانیان آمریکایی و محدود کردن برنامه هسته ای ایران از سر گرفته است. به نظر می رسد که این خبر تأثیر کاهشی بر معاملات دلار داشته است. به گفته فعالان بازار، این خبر در کنار اظهار نظر شخصیت های سیاسی ایران، سیگنال های سیاسی برای تقویت دلار را به راه انداخت.

همچنین در روزهای پایانی خرداد ماه، برخی خبرگزاری های خارجی از جمله رویترز و نیویورک تایمز در گزارش های جداگانه ابعاد جدیدی از توافق ایران و آمریکا را ارائه و از توافق جدید با ایران خبر دادند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: برخی از گزارش‌هایی که در مورد توافق هسته‌ای یا بازداشت‌شدگان دیده‌ایم، دقیق یا درست نیست و صحت ندارد.

یک ماه ضرر در بازار دلار

مجموع این اخبار باعث شد تا قیمت دلار در آخرین روز ماه در مقایسه با 52 هزار و 350 تومان در روز اول خرداد به سطح 48 هزار و 650 تومان سقوط کند و سرمایه گذاران دلاری متضرر شوند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37468

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.