به گزارش اخبار اقتصادی، ترس از بحران فزاینده در شرکت های ساختمانی چینی باعث شد سنگ آهن با عیار 63.5 درصد وارداتی به بنادر شمال چین کانال قیمتی 120 دلاری را از دست بدهد. کانتری گاردن، بزرگترین توسعه دهنده املاک و مستغلات چین، در پرداخت سود اوراق قرضه خود به ارزش 15 میلیون دلار در 18 اکتبر نکول کرد و این شرکت را در معرض خطر نکول قرار داد. احتمال نکول کانتری گاردن باعث شد تا جریان نوسانات نرخ در بازار فلزات و محصولات معدنی کاهش یابد و روز جمعه 29 مهرماه سنگ آهن کانال قیمتی 120 دلاری را از دست داد.

در روز افتتاحیه بازارهای آسیایی در روز دوشنبه 23 مهرماه، همچنان سیگنال های نزولی در بازار حاکم بود، بنابراین این محصول با قیمت 116 دلار در هر تن معامله شد که بدون احتساب، پایین ترین قیمت فروش از روزهای اخیر مردادماه است. هزینه ثبت نام، 11 اکتبر بود.

زیرساخت ها کاهش تقاضای مسکن را جبران می کند

سنگ آهن با عیار 63.5 درصدی وارداتی به بنادر شمال چین در دوره هفتگی منتهی به روز دوشنبه 23 اکتبر 2.9 درصد کاهش و در بازه ماهانه منتهی به آن روز 2.5 درصد کاهش را به ثبت رساند. این در حالی است که نرخ فروش آن نسبت به قیمت معاملات در همان زمان سال 21 درصد رشد را به ثبت رسانده است و به همین دلیل وضعیت معادن سنگ آهن امسال بهتر از سال 2022 است.

افزایش اجرای پروژه های زیرساختی در چین در سال جاری، ضمن پی ریزی برای بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در چین، تقاضا برای کالاهای صنعتی را نیز افزایش داده است. به گفته فعالان بازار، رشد تقاضای داخلی برای فلزاتی مانند فولاد و سایر فلزات اساسی برای اجرای پروژه های زیربنایی، کمبود تقاضا از سوی سازندگان املاک چین را جبران کرده است.

همچنین آخرین داده های تجاری چین حاکی از آن است که حجم صادرات محصولات فولادی چین در ماه سپتامبر به 8.6 میلیون تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 61 درصد رشد داشته است. اگرچه این رقم در مقایسه با تولید و تقاضای داخلی چین محدود است، اما سیگنال مثبتی برای سنگ آهن به همراه داشته است، به گونه ای که به مانعی در کاهش آزاد قیمت این محصولات تبدیل شده است.