به گزارش اخبار اقتصادی، امید به بازار سنگ آهن دریایی آسیا بازگشت و به این ترتیب قیمت سنگ آهن دریایی وارداتی به چین در بحبوحه بهبود تمایل به خرید افزایش یافت. به این ترتیب گندله قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای اولین روز هفته دوشنبه 30 بهمن ماه با رشد روزانه 2.25 دلار معادل 129 دلار و 55 دلار ارزیابی کرد. سنت

یک تاجر بین المللی به پایین بودن موجودی سنگ آهن در واحدهای فولادی چین اشاره کرد و این موضوع را عاملی برای فعالیت دلالان در این بازار دانست.

یک تاجر چینی همچنین به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در چین اشاره کرد و گفت: با پایان یافتن تعطیلات سال نو در این کشور، کارگران به سر کار بازگشتند. در عین حال مشوق های دولتی نیز برای حمایت از حوزه مسکن در نظر گرفته شده است و از این رو پیش بینی می شود در این شرایط تقاضای فولاد افزایش یابد، هرچند در حال حاضر نمی توان درباره نرخ رشد تقاضا اظهار نظر کرد.

با افزایش قیمت سنگ آهن وارداتی به چین، فروشندگان فعالانه در بازار حضور یافتند و این محصول را عرضه کردند. در این بین خریداران در ساعات اولیه از پذیرش قیمت های بالاتر اجتناب کردند، اما به دلیل نیاز اکثر فولادسازان به مواد اولیه، چندین معامله سنگ آهن دریایی در مرز 130 دلار منعقد شد.

در انتظار هضم زغال سنگ گران قیمت

پس از یک هفته رشد قیمت، زغال سنگ متالورژی آسیا از روز دوشنبه 29 بهمن ماه با کاهش حجم معاملات آغاز شد و به این ترتیب پلتس قیمت زغال سنگ متالورژی FOB استرالیا را بدون تغییر نرخ روزانه 390 دلار در هر تن برآورد کرد. در شرایط فعلی، اکثر متقاضیان زغال سنگ ترجیح می دهند تا زمانی که بازار این رشد نرخ را هضم نکرده و چشم انداز روشن تری از آینده قیمت ها نمایان شود، خرید خود را متوقف کنند.

یک تاجر بین‌المللی با اشاره به تحویل محموله‌های زغال سنگ اسفند ماه به‌صورت محموله در هفته‌های آتی، از احتمال تغییر روند صعودی بازار زغال‌سنگ خبر داد. وی معتقد است نرخ فعلی زغال سنگ متالورژی به قدری بالاست که بخشی از مصرف کنندگان نهایی ترجیح می دهند به جای خرید این محصول به سراغ کک با نرخ ارزان تر بروند. اما برخی منابع به کاهش تولید در معادن زغال سنگ استرالیا اشاره کرده و کمبود احتمالی عرضه را مانعی برای افت قیمت در این بازار می دانند.

گندله قیمت هر تن زغال سنگ متالورژی وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز دوشنبه 29 بهمن ماه با افزایش روزانه 2 دلار تا 338 دلار در هر تن برآورد کرد. تمایل به خرید زغال سنگ دریایی در میان فولادسازان چینی افزایش یافته و همین امر از رشد قیمت این محصول حمایت کرده است. در این شرایط زغال سنگ داخلی چین از رشد قیمت در بازار واردات بی بهره است، با این حال برخی فولادسازان چینی می گویند نبود زغال سنگ کم سولفور و ویژگی های مطلوب در چین باعث می شود محموله های وارداتی را با نرخ بالاتر خریداری کنند.

بازگرداندن ضایعات به مسیر رشد

پس از ارزان شدن ضایعات وارداتی به ترکیه در هفته دوم بهمن ماه و در نبود تقاضا برای این محصول در پی وقوع زلزله بزرگ در جنوب این کشور، از اواسط بهمن ماه به مسیر رشد نرخ بازگشت. به این ترتیب پلتس قیمت هر تن قراضه وارداتی به این کشور را در روز دوشنبه 30 بهمن ماه با افزایش روزانه 6 دلار معادل 424 دلار و 75 سنت ارزیابی کرد.

واحدهای فولادی مستقر در منطقه اسکندرون که کانون زمین لرزه مهیب جنوب ترکیه و شمال سوریه بود، پس از ارزیابی اعلام کردند که خسارات وارده به زیرساخت های این واحدها تا حد زیادی سطحی بوده و برخی از آنها آسیب دیده اند. از ابتدای فعالیت تولیدی خود تعطیل شده اند. آنها در 20 فوریه اعلام کردند.

همزمان، دولت رجب طیب اردوغان از تامین 4 میلیون تن میلگرد جنوب شرق ترکیه طی 4 ماه آینده برای آغاز بازسازی این مناطق خبر داد. این کشور را فراهم کرده است.