• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

روز رژیم حباب در بازار طلا و سکه

  • کد خبر : 42825
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
روز رژیم حباب در بازار طلا و سکه

قیمت دلار و ارزهای تهران کانال دیگری را از دست داد/یکشنبه روز رژیم حبابی برای بازار طلا و ارز بود/بازرگانان می گویند خروج پول از بازار سرمایه برای ثبت نام خودرو است/چهارتا بودند اتفاقات مهم در بازار ارز و سکه؟

بازار ارز و سکه در دومین روز هفته به ریزش ادامه داد و بازار شاهد چهار رویداد مهم در آن روز بود. قیمت دلار تهران تا 59 هزار تومان کاهش یافت و سکه نیز با روند نزولی 42 میلیون تومان کاهش یافت.

روز یکشنبه چهار رویداد مهم بود که توجه بازار را به خود جلب کرد. یکی از مهمترین رویدادهای این روز، معرفی کابینه دولت مسعود مزیکیان بود. معرفی عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد به همراه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی مورد توجه بازار قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند همتی و فرزین دو چهره متفاوت در بازار ارز هستند. همتی با سابقه حضور در بانک مرکزی و اظهارات اخیرش به عنوان مدیری شناخته می شود که نوسانات را کاملاً در حاشیه قیمت بازار آزاد مدیریت می کند، در حالی که فرزین از ابتدا به دنبال تثبیت نرخ ارز و قیمت نیما بود. . و در عین حال به شدت از رئیس جمهور شدنش انتقاد می کرد زیرا در مورد ارز 28500 تومانی اظهارات کاملا خطی می کرد و سیاست تثبیت را تئوری می کرد.

از این منظر حضور همزمان این دو چهره در دولت برای بازار جالب بود; فردی که از قیمت خود بازار برای مقابله با نوسانات استفاده کرد و فردی که به دنبال مدیریت نرخ با ابزار رسمی بود.

خبر دیگری که توجه بازار را به خود جلب کرد، خبر ثبت نام ایران خودرو پس از یک سال و نیم بود. متقاضیان حداکثر تا یک هفته فرصت داشتند تا حساب خود را ارسال و مبلغ 230 میلیون تومان را در این حساب مسدود کنند. برخی معامله گران معتقدند این رکورد باعث کاهش قیمت ها در بازار شده است.

کاهش حباب در بازار طلا و ارز به ویژه در روز یکشنبه مشهود بود. معامله گران می گویند یکشنبه روز رژیم حباب طلا و ارز است. حباب سکه امامی به 17 درصد و حباب نیم سکه به 34 درصد رسید که کمترین حباب در سال 1403 بود و همچنین حباب ربع سکه به 75 درصد کاهش یافت که کمترین حباب از 20 اردیبهشت ماه است. حباب طلای ذوب شده نیز منفی شد، اتفاقی که از سوم آگوست تاکنون رخ نداده است.

روز یکشنبه، هر سه بازار با خروج نقدی مواجه شدند: صندوق های طلا، صندوق های اوراق قرضه و بازار سهام. این اتفاق برای دومین بار در سال 1403 رخ داد. آخرین بار در 6 فروردین و پس از حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل بود. علاوه بر خروج پول واقعی از این سه بازار، ارزش معاملات آنها نیز نسبت به روز گذشته کاهش یافت که قابل توجه است. برخی از تحلیلگران دلیل این خروج پول را دومین اتفاق یعنی ثبت نام ایران خودرو می دانند.

قیمت دلار هرات که روز شنبه وارد کانال 59 هزار تومانی شد، در دومین روز هفته، خط حمایتی دیگری را از دست داد و به انتهای کانال 59 هزار تومانی نزدیک شد. در نهایت قیمت دلار هرات از کف کانال خارج شد و روی 59200 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات با شکاف منفی 20 تومان تا 16 هزار و 300 تومان باز شد و با کاهش تا 16 هزار و 200 تومان ادامه یافت و در نهایت در 16 هزار و 260 تومان بسته شد.

قیمت ارز با شکاف منفی 400 هزار تومانی در انتهای کانال 42 میلیون تومان آغاز شد و با کاهش به 41 میلیون و 650 هزار تومان رسید. قیمت طلای آب شده نیز بین 15 تا 15 میلیون و 100 هزار تومان در نوسان بود.

به گفته معامله گران فنی، قیمت ها به سطح حمایتی پایین رسید و گران فروشی در این مرز شکل گرفت. از نظر او اگر بازار فنی بخواهد حرکت کند باید از این منطقه برگردد تا سطح اشباع کاهش یابد. البته این برگشت به معنای معکوس شدن روند نیست و اصلاح نزولی خواهد بود مگر اینکه نرخ ها از سطوح مقاومت شکسته عبور کنند. اولین بازه حمایتی قیمت طلای مذاب بین 15 تا 14 میلیون و 950 هزار تومان است. اما اگر قیمت طلای مذاب در روز دوشنبه دوباره بالاتر از محدوده ذکر شده افزایش یابد و به صورت ساعتی تثبیت شود، کاهش آن مشکل خواهد بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42825

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.