به گزارش اخبار اقتصادی؛ ارزیابی ها نشان می دهد که در دوره مورد بررسی بیشترین کالاهای وارداتی به کشور از بنادر «امام خمینی (ره)» و «شهید رجایی» بوده است، بنابراین این دو بندر توانسته اند بیشترین سهم را به خود اختصاص دهند. واردات کالاهای اساسی

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی جامعه بازرگانی دولتی ایران، می توان گفت که «بندر امام خمینی» با اختلاف اندکی با بندر شهید رجایی بیشترین سهم را در واردات کالا به کشور داشته است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده مبنی بر انتقال کالاهای اساسی در سال 1401، از مجموع 5 میلیون و 761 هزار تن کالای اساسی که از «بندر امام خمینی» وارد کشور شده است، 2 میلیون و 276 هزار تن در قالب 46 کشتی از «بندر امام خمینی (ره)» و 2 میلیون و 147 هزار تن در قالب 40 فروند کشتی از «بندر شهید رجایی» وارد کشور شد.

«بندر چابهار» با ورود 717 هزار تن در قالب 15 فروند کشتی در جایگاه سوم قرار دارد و بنادر شمالی انزلی، امیرآباد، فریدون کنار و نوشهر و بندر جنوبی بوشهر از دیگر مبادی ورودی محصولات اساسی به کشور بودند. .

مشارکت راه آهن در جابجایی کالا.

با توجه به مشارکت اعلامی بنادر در ورود کالاهای اساسی به کشور، این سوال مطرح می شود که مشارکت ریلی و جاده ای در جابجایی کالا چگونه است؟ مدیرکل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این خصوص می گوید: حمل و نقل ریلی نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۱۹.۵ درصد افزایش به یک میلیون و ۳۹۰ هزار تن و حمل و نقل جاده ای با ۵.۵ درصد کاهش به ۷ هزار و ۹۵۹ هزار تن رسید.

به گفته فعالان اقتصادی، از یک سو فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار و وضعیت نامناسب جاده ها دلیل اصلی کاهش مشارکت جاده ای در جابجایی کالا است و باید راهکاری اساسی برای غلبه بر این مشکل در جهت تسریع در روند توزیع کالا در کشور تلقی شود.