به گزارش اخبار اقتصادی، با افزایش هزینه های خدمات و غذا، تورم سالانه ترکیه از 59 درصد در ماه اوت به 61.5 درصد در سپتامبر افزایش یافت. نرخ تورم ترکیه برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است و این با پیش بینی اقتصاددانان مطابقت دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تورم ماهانه ترکیه در مقایسه با 75.4 درصد اعلام شده است تورم ماهانه 9.1 درصد در ماه اوت، تقریباً نیمی; واقعیتی که نشان دهنده اثر کاهشی افزایش مالیات در تابستان است.

همچنین نرخ تورم اصلی (تورم همه کالاها به جز قیمت سوخت و مواد غذایی) از 64.9 درصد در مردادماه به 68.9 درصد در شهریور افزایش یافت.

قیمت تمام شده خوراکی ها و نوشیدنی های غیرالکلی که حدود یک چهارم سبد تورمی را تشکیل می دهند، از 72.9 درصد در مردادماه به 75.1 درصد در شهریور رسید.

در ماه های اخیر، بانک مرکزی ترکیه برای کنترل تقاضای داخلی که یکی از محرک های اصلی تورم در این کشور در دو سال اخیر بوده، به طور متوالی و قابل توجهی نرخ بهره را افزایش داده است.

پس از آغاز به کار تیم اقتصادی جدید ترکیه در ژوئن 2023، بانک مرکزی بیش از سه برابر نرخ بهره را به 30 درصد رساند.

اکونومیکس بلومبرگ اعلام کرده است که ترکیه در مسیر تورم 73 درصدی تا سال 2024 قرار دارد که 3 درصد بیشتر از پیش بینی قبلی است. بلومبرگ است.

یکی از عوامل افزایش تورم در ترکیه که مسئولان این کشور نمی توانند آن را کنترل کنند افزایش قیمت نفت خام بوده است. قیمت نفت نفت خام برنت از ژوئن حدود 30 درصد افزایش یافته و نزدیک به 100 دلار در هر بشکه است. ترکیه یک واردکننده بزرگ انرژی است و بانک مرکزی این کشور میانگین قیمت سالانه نفت را 79.4 سنت آمریکا در هر بشکه تخمین می زند.

افزایش قیمت حامل های انرژی، تلاش های ترکیه برای تثبیت ارز این کشور را با مشکل مواجه کرده است.