• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

برخورد با بانک های غیر فعال با سخت ترین شرایط

  • کد خبر : 18737
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
برخورد با بانک های غیر فعال با سخت ترین شرایط

به گزارش اخبار اقتصادی، محمدرضا فرزین وی در دیدار ادواری خود با روسای بانک ها با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده ها و تسهیلات با هیچکس سازش نکنیم، تصریح کرد: نرخ سود فعلی نرخ های خوبی است و اگر بانک ها کار کنند. بر این اساس، مشکلی وجود نخواهد داشت، این اتفاق نمی افتد. متاسفانه بر اساس گزارش های دریافتی برخی بانک ها به نرخ های مصوب پایبند نبوده و آن را رعایت نمی کنند. بنابراین هر بانکی که تمکین نکند قطعا در هیات انضباطی بانک معرفی و با آن برخورد خواهد شد.

مدیر عامل بانک مرکزی وی همچنین تاکید کرد: موضوع دیگری که به ما اطلاع داده شده این است که اعطای تسهیلات در شعب بانک ها منوط به سپرده گذاری است. اینکه مشتری باید بر اساس گردش حسابش ارزیابی شود، یک اصل بانکی است، اما اینکه اعطای تسهیلات به سپرده ها بستگی دارد، گزارشی است که به بانک مرکزی رسیده است و مدیران کل بانک ها باید از این موضوع جلوگیری کنند. شاخه ها. و قانون را رعایت کنند

فرزین تصریح کرد: از معاونت نظارت بانک مرکزی خواستم دو موضوع فوق را بررسی و طی چند روز آینده گزارشی را برای من ارسال کند و در صورت تخلف با هیات مدیره بانک برخورد خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که در تاریخ 20 بهمن ماه 1401 به شبکه بانکی ابلاغ شد، سقف نرخ سود سالانه سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت به شرح زیر است:

سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی: 5%; سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت سه ماهه ویژه: 12%; سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: 17%; سپرده سرمایه گذاری بلندمدت با سررسید یک ساله: 5.20%؛ سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید 2 ساله: 5.21% و سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید 3 ساله: 22.5%. همچنین نرخ سود قراردادهای غیر مشارکتی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حداکثر 23 درصد و نرخ سود مورد انتظار قراردادهای تعاونی قابل درج در قرارداد اعتبار بانکی و غیر موسسات بانکی با مشتریان 23 درصد تعیین شد.

ثبات اقتصادی؛ ضرورت دستیابی به رشد اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست های اقتصادی در دستور کار بانک مرکزی و دولت تاکید کرد: باید با همت و همکاری متقابل این سیاست ها را در اقتصاد کشورمان اجرا و مشخص کنیم. سال گذشته با یک دوره تورم بالا همراه با افزایش نرخ ارز مواجه بودیم که انتظارات تورمی را نیز تحت تاثیر قرار داد و این انتظارات در سال گذشته به دلایل اقتصادی و سیاسی تشدید شد.

فرزین افزود: در سال جدید سیاستی به نام سیاست تثبیت را اتخاذ می کنیم که محور اصلی آن کنترل پول و ارز است چرا که معتقدیم در صورت کنترل این دو متغیر می توانیم آرامش را در بازارها برقرار کنیم و با عملکرد نیز که ایجاد شود، انتظارات تورمی نیز اصلاح می شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بهار امسال توانستیم ارز را به طور نسبی کنترل کنیم و در بازار ارز آرام بگیریم. از نظر سیاست های پولی تقریباً توانستیم نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهیم و این نرخ پس از سال ها به کانال 20 درصد بازگشت که دستاورد بزرگی محسوب می شود. البته این هم نشان از همکاری دولت دارد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در خصوص سیاست های پولی، همچنان باید سیاست کنترل تراز را ادامه داد زیرا در کنترل نرخ نقدینگی مهم است.

رئیس کل بانک مرکزی امسال را سال رکود جهانی دانست و گفت: همانطور که پیش بینی کرده بودیم امسال سال رکود در جهان است چرا که نرخ رشد چین و غرب رو به کاهش است و یک رکود وجود دارد. کاهش قابل توجه ثابت نرخ رشد جهانی که باعث کاهش قیمت نفت می شود، واردات پتروشیمی و سایر محصولات است که آخرین آمار گمرک نیز این کاهش را تایید می کند. بنابراین از آنجایی که چنین کاهشی برای ما قابل پیش بینی بود، بر اساس پیش بینی های خود ارز را تعیین کردیم.

فرزین با بیان اینکه بازار ارز به سمت ثبات در حال حرکت است، گفت: با این حال برای ثبات بازار باید احتیاط و مراقب بود. اما فعالیت‌های سیاست‌گذاران و کمک‌های سیاست خارجی بازار را به ثبات رسانده است و ما انتظار داریم که این ثبات تا تابستان ادامه داشته باشد، زیرا معمولاً نوسانات در تابستان اتفاق می‌افتد. البته در صورت تداوم این ثبات، انتظار داریم در برخی بخش‌ها و بازار دارایی‌ها این کاهش ادامه یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به بانک مرکزی و ارائه سامانه سیاق گفت: در دیدار با وی مسائل حقوقی و مشکلات نظام بانکی مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین لازم است کمیته حقوقی مشترک بانک مرکزی و قوه قضائیه با حضور نمایندگان بانک ها برای تعامل بهتر و بیشتر تشکیل شود.

لازم به ذکر است در این جلسه معاونان بانک مرکزی گزارش هایی از آخرین تحولات اقتصادی و عملکرد شبکه بانکی ارائه کردند. همچنین در این جلسه برخی از مدیران عامل بانک ها نیز در خصوص تسهیلات بانکی، خرید تضمینی گندم، کاهش صف های وام ازدواج، لزوم رفع برخی مشکلات در سامانه های ارتباطی مرتبط با وزارتخانه به بیان دیدگاه های خود پرداختند. راه و شهرسازی. توسعه در طرح ملی مسکن.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=18737

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.