• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

اولین مقصد پول های آزاد شده از حساب های نیابتی مشخص شد/ بررسی تاثیر کاهش یارانه بنزین بر بازار

  • کد خبر : 43410
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
اولین مقصد پول های آزاد شده از حساب های نیابتی مشخص شد/ بررسی تاثیر کاهش یارانه بنزین بر بازار

اکوایران: در زمان انتقال حساب های ثبت نام ایران خودر، صندوق های درآمد ثابت برداشت قابل توجه و متوالی پول واقعی را ثبت کرده بودند که به نظر می رسد وجوه برداشت شده به صندوق ها بازخواهد گشت.

اخبار اقتصادی، پس از رای اعتماد مجلس به وزرای دولت چهاردهم، در جمع حاضران مطرح شد که کسری بودجه عامل مهمی در تورم است. همواره از کسری بودجه به عنوان یک پارامتر منفی در افزایش نرخ دلار یاد می شود و علت کسری بودجه، عدم تعادل بودجه است.

عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر تورم پایان سال اعلام کرد که نرخ تورم را تا پایان سال ارائه نمی کند و فعلا تمام توجه ما معطوف به تورم است. عدم تعادل بودجه

پزشکان در مورد موضوع بنزین: منطقی نیست

آن روز مسعود مزیکیان رئیس جمهور کشور در سخنانی اعلام کرد که دلیلی ندارد بنزین با دلار آزاد بخریم و با یارانه به مردم بفروشیم.

یارانه قابل توجه بنزین که به همه مصرف کنندگان اعطا می شود، باعث افزایش تقاضا برای بنزین در کشور شده و در سال های اخیر این اتفاق روند صعودی به خود گرفته است.

دولت هر ساله مجبور می شود هزینه های خود را برای تامین بنزین افزایش دهد و این موضوع به کسری بودجه دامن می زند و مشارکت بخش سرمایه گذاری در مخارج دولت را محدود می کند. حالا پس از صحبت های عبدالناصر همتی درباره رفع بی تعادلی بودجه، صحبت های پزشکان گمانه زنی ها درباره اصلاح قیمت بنزین را تقویت کرده است. کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی از دولت سیزدهم تاکنون موضوع اصلاح قیمت بنزین را مطرح کرده اند. در مورد اصلاح یارانه ها است.

اکوایران در این گزارش به بررسی تاثیر حذف یارانه و یارانه بر بازار ارز در دو دوره مختلف پرداخته است.

در آبان ماه ۱۳۹۷ دولت حسن روحانی برای این منظور قیمت بنزین را افزایش داد و در اردیبهشت ۱۳۹۷ برای کالاهای اساسی دلار ۱۴۰۱ دلار و ۴۲۰۰ تومان برداشت شد.

افزایش قیمت بنزین در نوامبر 2018

در آن سال دولت در شرایط خاصی قرار داشت، ترامپ به تازگی از برجام خارج شده بود و نظام اقتصادی به دنبال راه هایی برای تطبیق با شرایط موجود و تامین درآمدهایی بود که تحت تاثیر تحریم های ترامپ به شدت محدود شده بود.

قیمت بنزین در 24 نوامبر 2018 افزایش یافت و دلار تهران از محدوده 11500 تومان در کمتر از یک ماه به محدوده 13850 تومان رسید و سپس در آن زمان، افزایش احساسی دلار را تعدیل کرد. نرخ ارز بی تاثیر نبود اما دلار تهران پس از آن اندکی تعدیل شد. روند کلی دلار در سال 2018 صعودی بود و تحلیلگران معتقدند که فضای سیاست خارجی، کسری بودجه و انتظارات نقش بسیار بیشتری در روند قیمت دلار در آن سال داشتند.

دفع 4200 تومان سکه در اردیبهشت 1401

در اردیبهشت 1401 معادل 4200 تومان حذف شد. مجلس در بودجه 1400 به دولت اجازه داد تا ارز ترجیحی را به شرط اختصاص کالاهای الکترونیکی به مردم حذف کند تا هزینه ها و بودجه دولت بهتر تنظیم شود.

دولت سیزدهم در اردیبهشت 1401 ارز 4200 تومانی را حذف کرد، دلار در کمتر از یک ماه از کانال 28 هزار تومانی به کانال 33 هزار تومانی رسید، اما پس از آن دلار تهران تعدیل و با محدوده قیمت های قبلی برابر شد. باز هم خروج سکه 4200 تومانی آمد. البته خوش بینی های سیاسی و مذاکرات آغاز شده در تابستان 1401 تاثیری در تعدیل نرخ دلار نداشت.

تاثیر کلی حذف یارانه ها بر بازار ارز

در مجموع بررسی دو دوره گذشته اصلاح یارانه ها نشان می دهد که این اقدام تاثیرات هیجانی و کوتاه مدت بر بازار ارز داشته است اما در بلندمدت انتظارات، شرایط سیاسی بین المللی و تورم تاثیر مهم تری بر بازار ارز داشته است. بازار ارز نرخ دلار

حرکت بر خلاف جهت قیمت و حباب پول.

امروز نرخ دلار تهران اصلاح شد و حباب درهم در محدوده منفی 100 تومان قرار گرفت اما تتر بالاتر از دلار تهران است. با اصلاح اونس طلای جهانی به محدوده 2510 دلار و کاهش دلار تهران، قیمت سکه امامی کاهش یافت و به محدوده 42 میلیون و 600 هزار تومان رسید، اما حباب سکه امامی رشد کرد و در محدوده 18 درصد قرار دارد. .

مقصد اصلی وجوه بلوکه شده

بازار سرمایه امروز صعودی ماند و برای چهارمین روز متوالی مثبت شد.

سیگنال اندیکاتور MACD برای شاخص کل بورس صعودی بوده و محدوده 2 میلیون و 90 تا 2 میلیون و 100 هزار واحد منطقه مقاومت شاخص کل در کوتاه مدت است.

برداشت پول واقعی از بورس و حق تقدم همچنان ادامه دارد، اما میزان برداشت نسبت به روز گذشته 34 درصد کاهش داشته است. همزمان با کاهش قیمت طلا و منفی شدن قیمت وجوه طلا، میزان پول واقعی وارد شده به صندوق های طلا رشد 25 درصدی را ثبت کرد.

تحقیق در مورد روند پول واقعی در بازار سرمایه، جریان پول واقعی را به خوبی ارزیابی می کند. امروز ورود پول واقعی به صندوق های با درآمد ثابت به بالاترین حد خود از ابتدای سال جاری تاکنون رسیده است که نشان می دهد پول آزاد شده از طرح ایران خودرو مقصد اصلی خود را انتخاب کرده است.

در زمان ثبت نام ایران خودرو، صندوق های درآمد ثابت برداشت پول واقعی را به صورت متوالی و تا حد زیادی ثبت کرده بودند که به نظر می رسد وجوه برداشت شده به صندوق ها باز می گردد و مقصد قسمت اصلی پول است. خارج شده از طرح ایران خودرو در بازار سرمایه صندوق های با درآمد ثابت است.

این نشان می دهد که انتظارات رکودی از بازار سهام، ارز و طلا همچنان حاکم است. امروز هزار و چهارصد و پنجاه و هشت میلیارد تومان پول واقعی وارد صندوق های با درآمد ثابت شده است. صندوق های اوراق قرضه به عنوان پارامتری از انتظارات رکودی بررسی می شوند. بر اساس روند پول در بازار سرمایه و حاکمیت انتظارات رکودی، به نظر می رسد سپرده های بانکی یکی از مقاصد اصلی برداشت پول از حساب های نیابتی خارج از بازار سرمایه باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43410

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.