• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

آیا 100 هزار دلار می آید؟

  • کد خبر : 37513
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
آیا 100 هزار دلار می آید؟

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، افزایش مستمر و تصاعدی نرخ ارز به عنوان مولفه اصلی قیمت گذاری در اقتصاد ایران که از اواسط دی ماه سال گذشته آغاز شد و نرخ ارز را به حدود 58 هزار تومان رساند. 60 تا 61 هزار تومان; همراه با اظهارنظرهای نوروزی که به گفته برخی کارشناسان زمینه ساز افزایش بیشتر نرخ ارز تا رسیدن به آستانه 100 هزار تومانی شده است، نگرانی جدی را در پی داشته است.

به گفته کارشناسان، هرگونه جهش نرخ ارز منجر به رشد بیشتر انتظارات تورمی و افزایش تورم و سطح عمومی قیمت ها می شود. علاوه بر این، این امر منجر به کاهش اعتماد اقتصادی و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری در بخش مولد اقتصاد می شود که به نوبه خود رشد اقتصادی را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد.

البته سیاست های ارزی بانک مرکزی و تناقضات آن در ماه های پایانی سال نیز بر این نگرانی ها افزوده است.

بانک مرکزی در دو مورد خاص اول، شناسایی نرخ ارز در بازار آزاد را تکذیب کرد، اما در جریان حراج سکه طلا در مرکز مبادلات طلای وراز که مالک آن است، قیمت‌ها را بر اساس همان نرخ ارز و احتمالاً بیشتر از آن محاسبه و عرضه کرد. . .

در تضاد دوم، در حالی که ذخایر ارزی کشور بسیار محدود است و در بسیاری از اقلام ضروری از جمله داروهای خاص کمبود جدی وجود دارد، بانک مرکزی نه تنها تخصیص ارز مسافری را افزایش داد، بلکه میزان آن را از 500 به 500 افزایش داد. 1000 یورو، و اخیراً به 500 یورو افزایش یافته است. قبلی را بازیابی کنید.

یعنی در زمان بیشترین پس‌انداز ارزی، درآمد ارزی را به مسافران ثروتمندی که می‌رفتند تعطیلات نوروزی را در خارج از کشور سپری کنند، اختصاص می‌داد.

اطلاعات نوشت: این نوع تناقضات فعالان اقتصادی را به شدت نگران می کند و باعث می شود امسال با احتیاط بیشتری نسبت به سال های گذشته عمل کنند.

علاوه بر این، فضای کسب و کار در اقتصاد ایران در سال جاری احتمالاً متشنج خواهد بود.

عدم توجه دولت به افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم و توجیه و دور زدن مفاهیم و الفاظ قانون برای تصویب آن به عنوان یک انطباق موقت عمل کرده و ممکن است در ادامه سال باعث ایجاد تنش در فضای کسب و کار شود. . تناقض گفتار و عملکرد تیم اقتصادی دولت و ابهام در مواجهه با سؤالات صریح اقتصادی احتمالاً امسال به اوج خود می رسد زیرا امسال حجم این سؤالات افزایش می یابد و تکنیک های گفتار درمانی موجود قادر به پاسخگویی به آنها نیست. ، تا باز هم بی اعتمادی به افق گسترده اقتصادی و خلاء قانونی دیگر به انتظارات تورمی دامن بزند.

افزایش 45 درصدی مالیات که در پایان اسفند سال گذشته با افزایش مالیات بر ارزش افزوده رسماً به 10 درصد کاهش یافت، دغدغه اصلی سایر مردم و تولیدکنندگان است. چرا که دولت نحوه تامین مالی این افزایش را مشخص نکرده و به طور مشخص نگفته است که این مالیات چگونه، با چه شرکت هایی و تا چه اندازه تامین می شود و به همان سیاست ابهام و کلی گویی متوسل شده است. زمین بازی پر از نگرانی و سردرگمی که باعث هدر رفتن هر چه بیشتر سرمایه اجتماعی می شود.

تورم و افزایش نگرانی عمومی

یکی دیگر از مسائل اقتصادی امسال که برای مردم بسیار مهم است، رشد نرخ تورم است.

علیرغم آمارهای دولتی، نرخ تورم در حال افزایش است و چشم انداز این افزایش را هم اکنون می توان در افزایش قیمت کالاها و خدماتی دید که اکثر آنها دارای ارز آزاد هستند.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در اسفند ماه سال گذشته، شاخص بهای مصرف کننده کشور نسبت به ماه قبل (بهمن 1402) 2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (اسفند 1401) 32.3 درصد بوده است. ). و در 12 ماهه منتهی به اسفند 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل به 40.7 درصد افزایش یافته است.

همچنین گزارش دیگری از مرکز آمار ایران از میانگین قیمت برخی از محصولات غذایی در بهمن ماه سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت محصولات غذایی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس جداول منتشر شده در این گزارش، قیمت گوشت گوسفند 92.2 درصد، گوشت گاو 100.4 درصد و کنسرو تن ماهی 112 درصد نسبت به بهمن ماه 1401 افزایش یافته است و این روند را می توان به سایر محصولات نیز تعمیم داد.

حال اگر رشد قیمت مسکن، خدمات، آموزش، حمل و نقل و سایر اقلام مصرفی خانوار را در کنار مواد غذایی قرار دهیم، خواهیم دید که رشد هزینه های زندگی چقدر افزایش یافته و اخبار چقدر جعلی است.

همچنین خواهیم فهمید که افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و کارگران در مقایسه با رشد هزینه ها چقدر ناچیز است و این شکاف چقدر است. از این رو کارشناسان اقتصادی تدبیر نسبت به پیامدهای سیاسی اجتماعی و بروز تنش هایی در رابطه با این شکاف هشدار می دهند که مستقیماً طبقه متوسط ​​را هدف گرفته و نقش این طبقه را در جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه و تقسیم آن به غنی و فقیر منتفی می کند. .

محمد نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این خصوص می گوید: سال 1402 سال سختی بود و پیش بینی می شود بودجه سال آینده فشار زیادی به شرکت های اقتصادی وارد کند و تولیدکنندگان را با چالش بیشتری مواجه کند.

و می افزاید: سال سختی را پشت سر گذاشتیم و پیش بینی می کنیم سال سختی در پیش داشته باشیم. شرایط انتخابات مجلس، ماه‌هایی که تا تشکیل مجلس جدید در انتظار ماست و بالاخره بودجه سال آینده که هنوز نهایی نشده است. همه اینها فشار زیادی را بر شرکت های اقتصادی نشان می دهد.

وی ادامه داد: تصور ما این است که قطعاً چالش های بیشتری نسبت به سال 1402 خواهیم داشت و این می طلبد که همه در جهت مشارکت بیشتر و تدوین برنامه های بهتر و مذاکره بیشتر با دستگاه های حاکمیتی و اسناد راهبردی برای توسعه مجتمع های صنعتی خود گام برداریم. تلاش بیشتری برای بهبود شرایط کشور انجام دهد.

وی به وضعیت صنعت دارو به عنوان نمونه ای از وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و توضیح داد: سیاست انقباضی بانک مرکزی باعث شده تا تمامی صنایع فعال در بخش خصوصی از جمله صنعت دارو با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه شوند. و امروزه صنعت داروسازی دچار بحران شده است.

نجفی عرب ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی به اجرای این سامانه انقباضی اذعان دارد اما این سامانه باعث کمبود سرمایه در گردش شرکت های تولیدی شده است.

رئیس اتاق تهران تصریح کرد: شرکت های دارویی زیادی را می شناسم که در پرداخت حقوق کارکنان خود در پایان سال گذشته با مشکل مواجه شدند و این به دلیل کمبود سرمایه در گردش در همه صنایع از جمله صنعت دارو است. صنعت داروسازی در کل در بحران است.

نجفی عرب می افزاید: بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و کاهش تورم این سیستم انقباضی را اجرا کرد. کاهش تورم خیلی خوب است اما نه به قیمت کاهش تولید کشور. این مسئول بخش خصوصی می گوید: در ادامه رئیس کل بانک مرکزی می گوید که قیمت ارز در بازار آزاد را قبول ندارم در حالی که بسیاری از شاخص های قیمتی بر اساس این نرخ ارز تعیین می شود و این نرخ ارز بر اقتصاد تاثیر می گذارد.

در این بیانیه آمده است: شرایط اقتصادی کشور برای فضای کسب و کار مساعد نیست و امیدواریم بانک مرکزی در سال جاری سیاست های خود را اصلاح کند و به ویژه سیاست مهار تورم و کاهش نقدینگی کشور را با بستن درهای بانک ها به روی صنعت تولید کنار بگذارد. . . شرکت ها ; این سیاست اشتباهی است و در مورد واحدهای تولیدی فعال در بخش خصوصی که شامل شرکت‌های دولتی و تامین منابع لازم از بانک‌ها نمی‌شود، اعمال می‌شود.

به یاد داشته باشید: زمانی که تولیدکننده نتواند با تمام ظرفیت کار کند، قیمت نهایی تولید او افزایش می یابد و این باعث افزایش تورم می شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37513

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.