• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

درباره اقبال سرمایه داران به بازار املاک و مستغلات.

  • کد خبر : 32420
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
درباره اقبال سرمایه داران به بازار املاک و مستغلات.

اکوایران: بر اساس آمار، بخش زیادی از سرمایه سرمایه گذاری در بخش املاک در نیمه نخست امسال متعلق به ساختمان های در حال ساخت بوده است. به همین دلیل، رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مرحله ساخت و ساز به شدت افزایش یافته است.

اخبار اقتصادی، مسکن یکی از کالاهای اساسی در زندگی مردم ایران است. به همین دلیل سیر تحول این بازار و نظارت بر میزان سرمایه وارد شده به این بازار حائز اهمیت است. بانک مرکزی در گزارشی میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش املاک و مستغلات را تجزیه و تحلیل کرده و میزان سرمایه سرمایه گذاری شده در سه مرحله مختلف ساخت و ساز ساختمان را منتشر کرده است. این سه مرحله شامل ساختمان های «شروع»، «نیمه تمام» و «تمام» می شود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمانی در 6 ماهه اول سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیشتری داشته است.

بر اساس این آمار، نرخ رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌هایی که به‌تازگی شروع به ساخت کرده‌اند، بیشترین و در ساختمان‌هایی که قبلاً تکمیل شده‌اند، کمترین رشد را داشته است.

همچنین بر اساس این آمار، نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی در مراحل مختلف ساخت و ساز ساختمان نشان می دهد که تنها نسبت سرمایه گذاری در ساختمان ها در مرحله «شروع ساخت» در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است. . سال گذشته و سهم سرمایه گذاری در بقیه مراحل افزایش یافته است، ساخت و ساز کاهش یافته است.

با احتساب حجم بالای سرمایه جذب شده توسط ساختمان های در حال ساخت می توان گفت که بخش خصوصی در نیمه اول سال جاری به سمت ساخت و ساز مسکن رفته است.

رشد فزاینده سرمایه گذاری بخش خصوصی در شش ماهه اول سال جاری

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمانی از 290 همات در نیمه اول سال 1401 به حدود 430 همات در نیمه اول امسال رسیده است. بررسی رشد این عدد در سال های 1401 و 1402 نشان می دهد که علاوه بر افزایش ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیمه اول سال 1402، نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش ساختمانی نیز افزایش یافته است.

یعنی سرمایه گذاری انجام شده در بخش ساختمان در سال 1401 نسبت به سال 1400 35.8 درصد رشد داشته است. همچنین این سرمایه گذاری در سال 1402 نسبت به سال 1401 با رشد 48.2 درصدی مواجه بوده است. در نتیجه نرخ رشد در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

جهش رشد سرمایه گذاری در مرحله ساخت و ساز اولیه

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان هایی که به تازگی شروع به ساخت کرده اند در نیمه اول سال 1401 تقریباً 60 همات و در مدت مشابه سال 1402 تقریباً 99.5 همات بوده است. بررسی رشد سرمایه گذاری در این دو سال نیز نشان می دهد که نرخ رشد سرمایه گذاری در این مرحله از ساخت و ساز ساختمان نیز افزایش یافته است. بر اساس آمارها، در نیمه اول سال گذشته سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز 20 درصد بوده و با افزایش حدود 45 واحد درصدی در نیمه نخست امسال، رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه به 65.8 رسیده است. ٪.

تاکنون مشخص شده است که ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز و رشد این ارزش در نیمه اول سال 1402 نسبت به سال 1401 افزایش یافته است. اکنون می توان گفت که رشد بالا در مراحل اولیه ساخت و ساز ساختمان” نسبت سرمایه گذاری در “مرحله اولیه ساخت ساختمان” از “کل سرمایه گذاری” انجام شده در بخش ساخت و ساز افزایش یافته است. بر اساس بررسی های انجام شده، نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مرحله از ساخت و ساز ساختمان از 20.7 درصد در شش ماهه نخست سال گذشته به 23.1 درصد در نیمه اول سال جاری افزایش یافته است.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که در نیمه اول سال جاری سرمایه هایی که وارد بخش ساخت و ساز شده بود به سمت ایجاد ساختمان های جدید سوق داده شد.

020928

انتقال 60 درصد سرمایه بخش خصوصی به ساختمان های نیمه تمام

بخشی از کل سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه ساخت و ساز مربوط به سازه های نیمه تمام است. آمار سرمایه گذاری در بخش ساختمان های نیمه تمام نشان می دهد که بیشترین میزان سرمایه وارد شده به بخش ساخت و ساز مربوط به این مرحله از فرآیند ساخت و ساز است. بر اساس این بررسی ها، سرمایه سرمایه گذاری شده در این بخش به 257.8 همات رسید که این رقم در 6 ماهه اول 179 همات بود که در مدت مشابه سال جاری 1401 بود.

بررسی تغییرات سرمایه در این مرحله از ساخت و ساز نشان می دهد که رشد سرمایه گذاری در ساختمان های نیمه کاره در نیمه نخست امسال از 40.2 درصد در نیمه اول نسبت به سال گذشته به 43.8 درصد رسیده است. اما علیرغم افزایش رشد سرمایه در این مرحله از فرآیند ساخت و ساز ساختمان در سال 1402، سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در “ساختمان های نیمه تمام” نسبت به کل سرمایه سرمایه گذاری شده در بخش ساخت و ساز در شش ماه ابتدایی سال جاری بوده است. افزایش یافت. نسبت به سال 1401 کاهش یافته است. دلیل این امر رشد کمتر سرمایه گذاری در «ساختمان های نیمه تمام» نسبت به رشد کل سرمایه سرمایه گذاری شده در این بخش در سال 1402 است.

تحقیقات حاکی از آن است که نسبت سرمایه گذاری در «ساختمان های نیمه تمام» نسبت به کل سرمایه سرمایه گذاری شده در این بخش از 61.8 درصد در نیمه اول سال گذشته به 60 درصد در نیمه اول امسال کاهش یافته است.

020928

سرمایه بخش خصوصی 72.7 سجاف در نیمه اول 1402 است

بررسی آمار مسکن منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد سرمایه سرمایه گذاری شده در بخش ساختمان های تکمیل شده در نیمه نخست امسال 72.7 همات بوده است. بر اساس آمار، نرخ رشد این سرمایه در نیمه اول سال 1402، 42.8 درصد بوده که نسبت به نیمه اول سال گذشته 0.9 واحد درصد افزایش داشته است.

بررسی نسبت سرمایه در ساختمان‌های «تکمیل‌شده» در شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که به دلیل رشد کمتر سرمایه در مرحله «تکمیل ساختمان» نسبت به رشد «کل سرمایه بخش خصوصی» وارد این حوزه شده است. نسبت سرمایه وارد شده به ساختمان های تمام شده نسبت به کل سرمایه بخش مسکن به 16.9 درصد رسیده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته 0.7 واحد درصد کاهش داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32420

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.