اونس طلا برای اولین بار از ماه می به بالای 2000 دلار رسید. نگرانی از گسترش درگیری ها در خاورمیانه دلیل اصلی این رشد بود و توانست تاثیر منفی بازدهی بی سابقه اوراق قرضه را خنثی کند.

پس از اینکه ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال “گسترش فعالیت زمینی” در غزه است، طلای نقطه ای بیش از 1 درصد افزایش یافت و وارد ابر کانال 2000 دلاری شد.

از زمان آغاز جنگ غزه (21 روز پیش) و افزایش تقاضا برای دارایی های مطمئن، قیمت طلا تقریباً 9 درصد رشد داشته است.

رشد طلا در این ماه نشان می‌دهد که این فلز از یکی از پویایی‌های معاملاتی سنتی خود دورتر می‌شود، زیرا بازدهی خزانه‌داری تعدیل‌شده بر اساس تورم به بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته نزدیک می‌شود.

معمولاً در چنین سناریویی، شمش های طلا تحت فشار فروش بسیار زیادی قرار می گیرند. با این حال، به نظر می رسد که این رابطه قیمت طلا را برای ماه ها در سال گذشته بالا (و در محدوده معقولی) نگه داشته است، حتی با افزایش نرخ های بهره واقعی، به دلیل ترکیبی از تقاضای بانک مرکزی و خرید دارایی های امن.

این روند در نهایت در هفته‌های قبل از حمله حماس به اسرائیل نشانه‌هایی از تغییر را نشان داد، زمانی که سیگنال‌های مقامات فدرال رزرو مبنی بر ادامه سیاست‌های سخت‌تر خود به کاهش شدید قیمت شمش کمک کرد.

با این حال، خطر گسترش درگیری به منطقه وسیع تری که برای تامین انرژی جهانی حیاتی است، بازارها را متزلزل کرده است. افزایش قیمت نفت می تواند تورمی ایجاد کند که مهار آن برای بانک های مرکزی بدون آسیب رساندن به اقتصاد بسیار دشوار است که برای طلا مفید است.

در زمان نوشتن این مقاله، طلا در محدوده 2005 دلار در هر اونس معامله می شود.