• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

کاهش نیم میلیونی در جمعیت زنان شاغل در بخش کشاورزی

  • کد خبر : 34006
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
کاهش نیم میلیونی در جمعیت زنان شاغل در بخش کشاورزی

اکو ایران: مقایسه نسبت زنان شاغل در سه بخش اصلی اقتصاد نشان می دهد که از پاییز 1387 تا پاییز 1381 نسبت زنان شاغل در بخش کشاورزی کاهش یافته است. از سوی دیگر سهم این گروه از اشتغال در بخش «خدمات» افزایش چشمگیری داشته است.

اخبار اقتصادی، اقتصاد کشور از 3 بخش اصلی «کشاورزی»، «صنعت» و «خدمات» تشکیل شده است. بنابراین می توان گفت که هر فردی که شاغل است اکنون در یکی از این بخش ها مشغول به کار است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، در پاییز امسال حدود 4 میلیون و 8 هزار زن شاغل در بازار کار کشور حضور داشتند. این رقم نسبت به پاییز سال گذشته نزدیک به 275 هزار نفر افزایش داشته است. این زنان شاغل در کدام بخش های اقتصادی بیشتر فعال هستند؟ آیا سهم آنها از اشتغال در سه بخش اقتصادی در سال های اخیر ثابت مانده یا تغییر کرده است؟

داده های مرکز آمار نشان می دهد که حضور زنان در بازار کار از سال 1988 تا 1402 تغییر کرده است، به طوری که در پاییز سال 1402 تقریباً 30 درصد زنان در بخش کشاورزی مشغول به کار بودند، اما با گذشت زمان و در در پاییز 1402 حضور زنان در بازار کار کشاورزی کمتر از 12 درصد شد و برعکس مشارکت آنان در اشتغال در بخش خدمات افزایش یافت.

محبوبیت کشاورزی در بین زنان شاغل در پاییز 2018

زنان تقریبا نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، بنابراین رفتار آنها در بازار کار مهم است. بررسی ها نشان می دهد که در پاییز 2018، محبوب ترین بخش برای اشتغال زنان «خدمات» بوده است. این در حالی است که نسبت زنان شاغل در این بخش در پاییز 88 45.3 درصد بوده است. یعنی کمتر از نیمی از زنان در این بخش مشغول به کار بوده اند. تعداد زنان شاغل در این بخش یک میلیون و 606 هزار برآورد شده است.

در آن سال بخش کشاورزی نسبت به سال‌های اخیر حضور پررنگ‌تری در بازار کار زنان داشت، به‌طوری‌که در پاییز 87، 29.4 درصد از زنان شاغل در این بخش حضور داشتند. جمعیت زنان کارگر این بخش به یک نفر خواهد رسید. میلیون و 38 هزار نفر در پاییز امسال. علاوه بر این، نسبت اشتغال زنان در بخش صنعت 25.3 درصد است و حدود 895000 کارگر زن وجود دارد.

چرخش کارگران زن از کشاورزی به خدمات

با این حال، به نظر می رسد که با گذشت زمان خدمات برای زنان شاغل اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این اتفاق تا حدودی در بخش صنعت رخ داده است و تخمین زده می شود که جمعیت زنان شاغل در این بخش در پاییز 1402 بیشتر از پاییز 88 بوده است. در مقابل، رفتار زنان شاغل در بخش کشاورزی کاملاً بوده است. برعکس، جمعیت زنان شاغل در این بخش به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

به طور مشخص، پاییز امسال 62.9 درصد از زنان شاغل در بخش خدمات مشغول به کار بودند که جمعیت آنها به 2519000 نفر می رسد. این بدان معناست که بیش از نیمی از زنان شاغل در بخش خدمات مشغول به کار بوده اند.

نسبت زنان شاغل در بخش صنعت نیز افزایش یافته است به طوری که در پاییز امسال 25.7 درصد زنان در این بخش مشغول به کار بودند. تعداد زنان شاغل در این صنعت نیز نسبت به پاییز 88 افزایش یافته و به بیش از یک میلیون نفر رسیده است. از سوی دیگر، جمعیت زنان شاغل در بخش کشاورزی که در پاییز سال 1367 به بیش از یک میلیون نفر می‌رسید، در پاییز 1402 به 455 هزار نفر کاهش یافت و باعث شد نسبت زنان شاغل در اشتغال در این بخش به 11.4 درصد خواهد رسید.

بخش کشاورزی در سال های اخیر همواره تحت تأثیر خشکسالی بوده است. این خشکسالی ها باعث کاهش تولید در این بخش شده و به همین دلیل رشد اقتصادی این بخش در دو سال گذشته منفی بوده است. نتیجه این اتفاقات در کاهش درآمدهای بخش کشاورزی و کاهش فرصت های شغلی در این زمینه که در نهایت منجر به خروج نیروی کار از این بخش می شود، نمایان می شود. به نظر می رسد دلیل کاهش نسبت اشتغال زنان در بخش کشاورزی نیز همین باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34006

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.