• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

ماراتن بازارکار; کدام استان ها در اشتغال پیشرو هستند؟

  • کد خبر : 45424
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
ماراتن بازارکار; کدام استان ها در اشتغال پیشرو هستند؟

اکوایران: نرخ اشتغال در استان های ایران در بهترین شرایط به 50 درصد هم نمی رسد. به زبان ساده، در استان زنجان که بالاترین نرخ اشتغال را در بین استان های ایران دارد، از هر دو نفر تنها یک نفر شاغل است.

اخبار اقتصادی، داده های مرکز آمار نشان می دهد در تابستان امسال نرخ اشتغال در سراسر کشور 38.5 درصد بوده است. این نسبت در 16 استان کمتر و از میانگین کل کشور در 15 استان بالاتر بوده است. در بین این استان ها بیشترین میزان اشتغال تقریبا 49 درصد است که مربوط به استان زنجان است. پس از آن استان های اردبیل و خراسان شمالی قرار دارند. استان زنجان در فصول اخیر متوالی بالاترین نرخ اشتغال را در کشور داشته است.

از سوی دیگر استان های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام همانند دوره ها و فصول گذشته کمترین میزان اشتغال را دارند. نرخ اشتغال این استان ها در تابستان امسال به ترتیب 30.4 و 30.8 درصد بوده است.

نرخ اشتغال یکی از شاخص های مهم و کلیدی در بررسی بازار کار است که نشان می دهد در حال حاضر چند درصد از افراد در سن کار (15 سال به بالا) در بازار کار حضور دارند. هستند

زنجان همچنان بالاترین نرخ اشتغال را در کشور دارد

نرخ اشتغال نشان می دهد که چند درصد از افراد در سن کار (15 سال یا بیشتر) شاغل هستند. هر چه مقدار این عدد بیشتر و به 100 نزدیکتر باشد، وضعیت اقتصادی کشور بهتر است و هر چه این عدد کمتر و به صفر نزدیک شود، وضعیت اقتصادی کشور نامطلوب تلقی می شود.

این نسبت در تابستان امسال به 38.5 درصد رسید که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.2 درصد افزایش داشته است. به عبارت دقیق تر، در تابستان امسال از هر 10 نفر در سن کار حدود 4 نفر در بازار کار فعال هستند که نسبت به تابستان سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

در بین استان های کشور بیشترین میزان اشتغال در این فصل مربوط به زنجان بوده است. در این استان به ازای هر 2 نفر در سن کار (15 سال به بالا) تقریباً 1 نفر شاغل هستند. پس از استان زنجان، اردبیل و خراسان شمالی رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند و نرخ اشتغال در آنها به ترتیب 43.7 و 42.4 درصد است.

جایگاه پایتخت در ماراتن اشتغال

در سوی دیگر این طیف استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد و ایلام قرار دارند که نرخ اشتغال در آنها به ترتیب 30.8 و 30.4 درصد گزارش شده است. این 2 استان از جمله استان هایی هستند که نرخ بیکاری در آنها بالاتر از سایر استان ها گزارش شده است. به عبارت دقیق تر، از هر 100 نفر در سن کار در این استان ها، به طور متوسط ​​31 نفر در بازار کار مشغول به کار هستند.

نرخ اشتغال تهران 40.2 درصد است که نشان می دهد از هر 100 پایتخت نشین بالای 15 سال حدود 40 نفر شاغل هستند. بر این اساس تهران در بین ده استانی که نرخ اشتغال بالایی دارند قرار ندارد.

بهبود بیشتر ضریب اشغال در استان مرکزی نسبت به سایر استان ها

ارقامی که تاکنون ذکر شد، نرخ اشتغال استان ها در تابستان 1403 است که اگر این ارقام را با تابستان 1402 مقایسه کنیم، خواهیم دید که نرخ اشتغال در استان های مختلف طی 4 فصل گذشته چقدر تغییر کرده است.

این مقایسه نشان می دهد که نرخ اشتغال زنجان که بهترین وضعیت را نسبت به سایر استان ها داشت، نسبت به تابستان سال گذشته 0.6 واحد درصد افزایش داشته است.

بیشترین افزایش مربوط به استان مرکزی است که نرخ اشتغال آن در چهار فصل گذشته حدود 3 واحد درصد افزایش یافته است. پس از آن استان چهارمحال و بختیاری رتبه دوم را به خود اختصاص داد و نرخ اشتغال آنها 2.8 واحد درصد بهبود یافت. به طور کلی می توان گفت که نرخ اشتغال 19 استان نسبت به تابستان سال گذشته بهبود یافته و 12 استان در تابستان امسال کاهش نرخ اشتغال را تجربه کرده اند.

بیشترین کاهش در این نسبت در استان آذربایجان غربی به ثبت رسیده است. نرخ اشتغال در این استان نسبت به تابستان سال گذشته 3.3 واحد درصد کاهش داشته است. تفاوت در تنوع نرخ اشتغال این استان با استان های دیگر فاصله زیادی دارد به طوری که دومین استانی که بیشترین کاهش را در نرخ اشتغال داشته است، استان مازندران بوده که کاهش 2 درصدی را تجربه کرده است.

030724

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45424

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.