• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
5

خطر از دست دادن بازار عراق در ماه های آینده

  • کد خبر : 41465
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴
خطر از دست دادن بازار عراق در ماه های آینده

اکو ایران: تحریم های بانکی هزینه صادرات به عراق را بین 20 تا 25 درصد افزایش داده است و در صورت تداوم این مشکل در ماه های آینده شاهد از دست دادن این بازار مهم خواهیم بود. رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام این خبر گفت: عدم استفاده از سیستم بانکی موجب افزایش قیمت محصولات صادراتی و به خطر افتادن صادرات به عراق شده است.

اخبار اقتصادی؛ زنگ خطر صادرات به بازار عراق در حالی به صدا درآمده است که یک سوم صادرات ما به عراق است و ادامه شرایط موجود مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت و با این شرایط نمی توانیم به حضور در این بازار ادامه دهیم. در ماه های آینده مشکلی که صمد حسن زاده معتقد است برای رفع آن باید اتاق های مشترک وارد شود و شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در بازارهای این کشور به صورت مشارکتی فعالیت کنیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جلسه شورای رؤسای اتاق های مشترک، در شرایط کنونی اقتصاد ایران که یکی از بحرانی ترین دوران خود یعنی دوره مختلط را پشت سر می گذارد. اتاق ها نقش مهمی در توسعه صادرات و روابط تجاری با کشورهای خارجی دارند. این اتاق به لطف روابط خوب خود توانست بخشی از مشکلات بازرگانان از جمله مشکلات صدور ویزای تجاری را برطرف کند و مسیر تجارت خارجی را تسهیل کند.

فاصله اتاق های مشترک با اتاق ایران را کاهش دهید

نایب رئیس بین الملل اتاق ایران همچنین به برگزاری نشست هایی در ستاد برنامه معاونت بین الملل با روسای اتاق های مشترک اشاره کرد و گفت: تمرکز و تلاش ما بر این است که فاصله اتاق های مشترک با مجلس را کاهش دهیم. نمایندگان تا حد امکان. تا جایی که ممکن است.

به گفته حامد عسگری، خوشبختانه امسال با حمایت هیات مدیره بودجه اتاق های مشترک در سال گذشته چهار برابر شده است که خبر خوبی برای این اتاق ها خواهد بود.

اتاق های مشترک ماموریت گرا هستند.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران با بیان اینکه اتاق های مشترک ویترین اتاق ایران در حوزه توسعه کسب و کار است، افزود: اتاق های مشترک و سایر اضلاع اتاق زیر نظر مأموریت های قانونی اتاق ایران تعریف شده است. . دوربین و نباید جدا از یکدیگر مشاهده شوند.

یوسف نجفی با تاکید بر اینکه نقش دیپلماسی اقتصادی اتاق ایران بر عهده اتاق های مشترک است، ادامه داد: هر گشایش در نظام بین الملل برای ما باید وجود داشته باشد. باید برنامه ریزی کنیم و هدف داشته باشیم. ما خواهان ارتباط موثر و کارآمد بین سالن و اتاق های مشترک هستیم تا بتوانیم با هم برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم.

نجفی با بیان اینکه اتاق های مشترک ضعف هایی در آموزش و ترویج آموزه های کسب و کار دارند، گفت: اتاق های مشترک باید ماموریت گرا باشد. از این نظر فرض بر این است که این جلسات به صورت مستمر و فصلی برگزار شود.

روسای اتاق های مشترک چه گفتند؟

اما در جلسه شورای عوام، چه موضوعاتی از سوی حاضران در این جلسه مطرح شد؟ رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان خواستار حضور روسای اتاق های مشترک در هیئت نمایندگان اتاق ایران شد. شاهین اصغری نیز اعلام کرد که می خواهیم در چند موضوع در کنار خانه ایران باشیم.

مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقای شرقی نیز با بیان اینکه نمی توان نسخه واحدی برای همه اتاق های مشترک ایجاد کرد، زیرا مسائل و مشکلات آنها در تجارت متفاوت است، خواستار توجه اتاق بازرگانی ایران به برنامه ها شد. دوربین ترکیبی برای تطبیق این برنامه ها با لنزهای ماکرو تجاری شد.

عرفان شکری رئیس اتاق مشترک ایران و امارات بر حمایت و هم افزایی اتاق ایران و اتاق های مشترک تاکید کرد.

نریمان صدری، رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش نیز خاطرنشان کرد: اتاق ایران با داشتن بازوی تحقیقاتی خود، الگوهای صحیحی را که برای توسعه تجارت و تجارت با سایر کشورها و اتاق‌های تجارت جهانی وجود دارد، تدوین کرده است. توانسته‌اند به آرامی آن‌ها را اجرا کنند تا بتوانیم با همکاری دولت و مجلس به سمت تغییر ساختاری در نحوه تجارت پیش برویم.

اما حمیدرضا مناقبی، رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا، بررسی نقش اتاق ایران و لزوم استفاده از روش‌های نوین ارتباطی و فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی در روابط تجاری را مورد تاکید قرار داد.

از سوی دیگر، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین بر لزوم تبیین جایگاه روابط بین‌الملل در اتاق ایران و عضویت این اتاق در سازمان‌های موثر دنیا تاکید کرد و گفت: اتاق ایران سیاست های دوجانبه، برنامه های تجاری چندجانبه و بین المللی خود را تعریف کرد و از اتاق های مشترک خواست تا بر این برنامه ها نظارت و اجرا کنند.

امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز خواستار تدوین نقشه راه و راهبرد همکاری بین اتاق و اتاق های مشترک در کوتاه ترین زمان ممکن شد. وی همچنین بر فعال شدن مجدد دفاتر خدمات مشاوره و بازاریابی در اتاق های مشترک تاکید کرد.

پتانسیل کشورهای هدف را شناسایی کنید

ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند نیز با بیان اینکه اتاق ایران باید برای ۶ ماه آینده با فرض آمدن ترامپ یا بایدن برنامه ریزی شود، گفت: پتانسیل های متفاوت اتاق های مشترک و ماموریت های این اتاق ها وجود دارد. اتاق ها باید در کشورهای دریافت کننده تعیین شوند.

جمال رزاقی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان نیز گفت: صدای اتاق باید قوی‌تر از صدای تحریم‌ها در حوزه لغو تحریم‌ها و پایبندی به توافق‌های بین‌المللی مانند FATF باشد. از وکلای توانمند بین المللی استفاده کنید.

محمد طاهری رئیس اتاق مختلط ایران و اسپانیا با اشاره به اینکه اتاق های مختلط بهترین متخصص در تجارت بین الملل هستند، گفت: باید از این ظرفیت استفاده کرد. وی خواستار تشکیل کارگروه های منطقه ای با حضور اتاق های مشترک مرتبط با همین منطقه از جمله بریکس، اتحادیه اروپا، شانگهای و … شد.

احمد پورفلاح، رئیس اتاق ایران و ایتالیا نیز با تاکید بر پرهیز از ارتباط مستقیم اتاق های سراسر کشور و سازمان ها با سفارتخانه ها و کشورهای هدف بدون هماهنگی با اتاق های مشترک مرتبط، خواستار اختصاص دفاتر به اتاق های مشترک شد. در اتاق ایران و هماهنگی بیشتر معاونت بین‌الملل با هیات رئیسه اتاق‌های مختلط در زمینه تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تابلوی ارزیابی عملکرد بود.

با این حال جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق نیز معتقد است: موازی کاری های زیادی در ارتباط با وظایف اتاق های مشترک توسط سازمان ها و اتاق های سراسر کشور وجود دارد که نیازمند تحقیق و برنامه ریزی است.

اما هاجر نظامی، دبیر اتاق مشترک ایران و برزیل معتقد است که معاونت بین الملل اتاق ایران باید تلاش کند تا در کمیسیون های مشترک اقتصادی کرسی داشته باشد.

لیلا رستمی، رئیس اتاق مشترک ایران و بلژیک نیز خاطرنشان کرد: اتاق ایران می تواند نقش مهمی در افزایش روابط اتاق های مشترک با سفارتخانه های کشورهای هدف داشته باشد و باید در این زمینه نقش بیشتری ایفا کند. .

سید مصطفی موسوی رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام نیز گفت: سیاست های اتاق در خصوص حمایت های مالی و غیرمالی اتاق های مشترک باید تغییر کند و به اتاق های جدید کمک بیشتری شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41465

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.