• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

تورم مواد غذایی در حال کاهش است

  • کد خبر : 34547
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
تورم مواد غذایی در حال کاهش است

اکو ایران: آخرین آمار شاخص قیمت مصرف کننده نشان می دهد که تورم ماهانه، سالانه و نقطه ای محصولات غذایی در دی ماه امسال نسبت به آذرماه کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، آخرین داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که تورم ماهانه، سالانه و نقطه ای محصولات غذایی در دی ماه امسال نسبت به آذرماه کاهش یافته است. همچنین تورم ماهانه غیرخوراکی ها در دی ماه امسال نسبت به آذرماه افزایش یافته است. این در حالی است که تورم نقطه ای این کالاها کاهش یافته و تورم سالانه آنها بدون تغییر باقی مانده است.

کاهش تورم در محصولات غذایی

آخرین آمار تورم دی ماه سال جاری نشان می دهد که تورم ماهانه محصولات غذایی از 4.1 درصد در آذرماه امسال به 2.4 درصد در دی ماه رسیده است. یعنی قیمت محصولات غذایی در دی ماه امسال 2.4 درصد افزایش داشته است.

همچنین تورم نقطه به نقطه این کالاها از 41.4 درصد در آذرماه سال جاری به 39 درصد در دی ماه کاهش یافته است. به عبارت ساده تر می توان گفت که قیمت محصولات غذایی در دی ماه سال جاری نسبت به دی ماه سال گذشته 39 درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم مواد غذایی به اینجا ختم نمی شود. بنابراین تورم سالانه این کالاها نیز کاهش یافته است. تورم سالانه خواربار در دی ماه امسال از 50.3 درصد در دسامبر امسال به 48 درصد رسید. یعنی میانگین شاخص قیمت مواد غذایی در 12 ماه منتهی به دی ماه سال جاری نسبت به میانگین این شاخص در مدت مشابه سال قبل 48 درصد افزایش را تجربه کرده است.

تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی کاهش یافته است

تحلیل این آمار نشان می دهد که تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در دی ماه سال جاری به 2.7 درصد رسیده است. این در حالی است که این تورم در آذرماه سال جاری 2.3 درصد بوده است.

همچنین بر اساس اطلاعات مرکز آمار، قیمت کالاهای غیرخوراکی در دی ماه سال جاری نسبت به دی ماه سال گذشته 38.2 درصد افزایش داشته است. بر این اساس تورم نقطه ای در دی ماه سال جاری نسبت به آذرماه سال گذشته کاهش 1.3 واحد درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس این آمار می توان گفت تورم سالانه اقلام غیرخوراکی در دی ماه امسال نسبت به آذرماه تغییری نداشته است. یعنی تورم سالانه این کالاها در سطح 41.4 درصد باقی می ماند.

021107

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34547

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.