به گزارش اخبار اقتصادی، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود به تحلیل درصد تغییرات قیمت مصرف کننده به تفکیک استان ها در بهمن ماه 90 پرداخته است.

طبق این آمار، تورم نقطه به نقطه مجموع کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در اواسط زمستان در 29 استان کشور روند صعودی داشته و نسبت به دی ماه افزایش یافته است.

این در حالی است که تنها در دو استان «مازندران» و «آذربایجان غربی» تورم نقطه به نقطه نسبت به دی ماه روند نزولی و در نقطه مقابل سیستان و بلوچستان بیشترین روند را دارد تورم نقطه ای در این مرحله ثبت نام کرده است.

سیستان و بلوچستان در اوج تورم نقطه ای بهمن 1401

بر اساس اطلاعات مرکز آمار، متوسط ​​هزینه خانوارهای سیستان و بلوچستان برای تهیه سبد مصرفی معین کالا و خدمات در بهمن امسال حدود 68 درصد بیشتر از بهمن ماه 1400 بوده است. بالاترین نقطه تورم در میان تمام استان های کشور در اواسط فصل زمستان است.

گفتنی است خانوارهای «سیستان و بلوچستان» در پنج ماه گذشته نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل در بین 31 استان دارای رکورد تورم نقطه به نقطه بوده اند. جدای از آن بررسی تورم نقطه ای این استان در 10 سال اخیر نشان می دهد که این بالاترین تورم نقطه ای ثبت شده در 10 سال اخیر در این استان بوده است.

تورم

کدام استان ها سقف تورم نقطه ای ماهانه را رد کرده اند؟

تحلیل تورم نقطه‌ای ماهانه کلیه کالاها و خدمات مصرفی خانوارها از ابتدای دهه 90 تا امسال در 31 استان کشور نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، اصفهان، یزد و قم وضعیت جدیدی را رقم زده‌اند. رکورد افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی طی 10 سال گذشته. ثبت کرده اند این رکورد تورم از چه نوع کالاها و خدماتی نشات گرفته است؟

تورم

نقش تورم خوراکی در تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارها

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که تورم ثبت شده در بخش کالاها و خدمات مصرفی خانوارها عمدتاً از سمت تورم مواد غذایی بوده است. بنابراین با مقایسه تورم نقطه‌ای مواد غذایی و تورم نقطه‌ای کلیه کالاها و خدمات مصرفی طی پنج سال گذشته در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، اصفهان، یزد، قم می‌توان روند این دو سمت تورم را بررسی کرد. در کنار.

تورم

وابستگی شدید تورم مصرف کننده به تورم مواد غذایی در استان های کم درآمد

در استان سیستان و بلوچستان، مقایسه درصد تغییرات قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی و خوراکی ها به صورت ماهانه نسبت به ماه مشابه سال قبل، همبستگی مثبت قوی بین این دو تورم را نشان می دهد. این بدان معناست که تورم کل مصرف کننده به طور کامل از تورم محصولات غذایی تبعیت می کند. دلیل این امر، سهم بالای محصولات غذایی در سبد مصرف استان های کم برخوردار نسبت به سایر استان ها است، زیرا هر چه درآمد مردم کمتر باشد، بخش بیشتری از درآمد آنها صرف خرید مواد غذایی می شود.

از آنجایی که استان سیستان و بلوچستان جزو استان های کم مصرف محسوب می شود، این رابطه بین تورم مواد غذایی و تورم کل مصرف کننده در این استان کاملا مشهود است. استان کم درآمد استانی است که درآمد سرانه آن کمتر از متوسط ​​درآمد سرانه کشور باشد.

برای بدست آوردن درآمد سرانه کافی است رقم تولید ناخالص داخلی هر استان را بر جمعیت آن استان تقسیم کنیم. درآمد سرانه میزان کالاها و خدمات تولید شده یا میزان درآمد به دست آمده برای هر فرد در منطقه مورد نظر را نشان می دهد. این متغیر از تولید ناخالص داخلی اهمیت بیشتری دارد زیرا شکاف های اقتصادی عمیقی را در مقایسه های بین استانی نشان می دهد.

نتیجه این بررسی در استان کرمانشاه نیز حاکی از رابطه قوی بین افزایش قیمت سبد مصرفی خانوارها و قیمت محصولات غذایی در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل طی پنج سال گذشته است. از نظر درآمدی نیز استان کرمانشاه جزو استان های کم درآمد محسوب می شود و نشان می دهد که در صورت بالا بودن افزایش قیمت مواد غذایی، خانوارهای مناطق کم برخوردار فشار تورمی بیشتری را احساس خواهند کرد.

تاثیر ضعیف‌تر تورم مواد غذایی بر تورم مصرف‌کننده در استان‌های پردرآمد

مقایسه تورم نقطه مصرف کننده و تورم لکه های خوراکی در سه استان اصفهان، یزد و قم – که جزو استان های پردرآمد هستند – رابطه معناداری بین این دو شاخص نشان می دهد. اما شدت رابطه بین این دو شاخص در سه استان مورد بررسی (با درآمد بالا) نسبت به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه (کم درآمد) ضعیف‌تر بوده است. زیرا در خانوارهای پردرآمد، محصولات غذایی سهم کمتری در سبد مصرفی دارند و به عبارتی تاثیر کل هزینه خانوار بر تغییرات هزینه مواد غذایی کمتر است.

تورم