• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

تصویر گران ترین و ارزان ترین غذا در اردیبهشت 1403.

  • کد خبر : 39877
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
تصویر گران ترین و ارزان ترین غذا در اردیبهشت 1403.

اکوایران: گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در اردیبهشت ماه امسال گران ترین غذای مناطق شهری «پسته» و پس از آن «گوسفند» بوده است. از طرفی ارزان ترین غذا برای ساکنان شهر «هندوانه» است.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار میانگین قیمت بیش از 50 فرآورده غذایی منتخب در مناطق شهری را برای اردیبهشت ماه سال 1403 اعلام کرده است که بر اساس این گزارش، سه مورد از گران ترین خوراکی های این ماه «پسته»، «بره» و «پسته» بوده است. بادام ها”. از سوی دیگر، سه تا از ارزان ترین غذاها در این مناطق «هندوانه»، «هویج» و «ماکارونی» بوده است.

این قیمت ها هم نسبت به ماه گذشته و هم نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل متفاوت بوده است. بررسی رشد ماهانه قیمت این اقلام نشان می دهد که بیشترین رشد ماهانه مربوط به «آش رشت» و «گوجه فرنگی» بوده است. از سوی دیگر 9 محصول نسبت به ماه قبل ارزان شده اند و بیشترین افت قیمت در «هندوانه» رخ داده است.

همانند ماه های گذشته بیشترین رشد نقطه به نقطه قیمت ها که تغییرات این شاخص را در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل نشان می دهد مربوط به «کنسرو تن ماهی» است. در بین تمامی اقلام مورد بررسی تنها قیمت پنج ماده غذایی نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته کاهش یافته است.

تصویری از میز خانه در اردیبهشت 1403.

مرکز آمار ماهانه میانگین قیمت بیش از 50 غذای منتخب در مناطق شهری را منتشر می کند. این گزارش به تازگی برای اردیبهشت 1403 به روز شده است که بر اساس ارقام جدید گران ترین غذای شهری در اردیبهشت ماه «پسته» بوده که قیمت هر کیلوگرم آن به 772 هزار تومان رسیده است. در رتبه بعدی گوشت بره است که میانگین قیمت آن در مناطق شهری 618 هزار تومان است. «بادام»، «گردو» و «گوساله یا گوساله» نیز در بازه بعدی قرار دارند و قیمت آنها به ترتیب بین 618 تا 554 هزار تومان در هر کیلوگرم است.

در میان 14 محصول با بالاترین قیمت در این ماه نام لوبیا قرمز و لوبیا چیتی که از خوراکی های اصلی ایرانیان به شمار می رود، دیده می شود. قیمت هر کیلو از این حبوبات در اردیبهشت ماه به ترتیب به 101 هزار تومان و 107 هزار تومان رسید.

در میان 14 ماده غذایی با قیمتی بالاتر از سایر غذاها، نام شیرخشک است که قیمت هر 450 گرم آن به 109 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر 14 محصول با کمترین قیمت معرفی شده است که در این میان هندوانه ارزان ترین بوده است. قیمت هر کیلوگرم از این میوه تابستانی در اردیبهشت ماه به 12 هزار و 900 تومان رسید.

030311

بالا و پایین رفتن ماهانه قیمت مواد غذایی در ماه آوریل

از بین بیش از 50 محصول غذایی بررسی شده، 10 محصول با افزایش قیمت عمده و جزئی و تغییرات ماهانه آنها بررسی شده است.

در اردیبهشت ماه امسال بیشترین رشد قیمت ماهانه مربوط به «رشته آش» بود. قیمت هر نیم کیلو از این غذا با 15 درصد افزایش نسبت به فروردین ماه به 37 هزار تومان رسیده است. گوجه فرنگی نیز نسبت به فروردین ماه 14.7 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. «سیب زمینی» و «هویج» نیز در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند و طی یک ماه به ترتیب 13.6 و 12.1 درصد افزایش قیمت داشتند.

در سوی دیگر این طیف، 10 محصول با کمترین رشد قیمت قرار دارند. نکته جالب توجه این است که 9 مورد از این کالاها نه تنها نسبت به ماه قبل افزایش قیمت نداشته اند، بلکه ارزان شده اند.

بیشترین کاهش قیمت 21.9 درصد و مربوط به هندوانه است. به نظر می رسد دلیل این افت قیمت، افزایش عرضه این محصول و خروج از مدالیته «پیشنهاد جدید» باشد. خیار نیز 7.7 درصد افت قیمت را تجربه کرده است. تخم مرغ ماشینی که معمولا با افزایش قیمت همراه است، در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه 5.4 درصد ارزان شد.

030311

تغییرات نقطه به نقطه در قیمت مواد غذایی

گزارش مرکز آمار تحولات قیمت‌ها را نه تنها نسبت به ماه قبل، بلکه نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز تحلیل کرده است.

تحلیل 10 محصول با بیشترین رشد نقطه به نقطه نشان می دهد که بیشترین میزان رشد 90.6 درصد و مربوط به «کنسرو تن ماهی» بوده است. کشمش پیلوی نیز با افزایش 67 درصدی قیمت همراه بوده است. شیرخشک همچنان در گروه با بیشترین رشد قرار دارد و نرخ افزایش قیمت آن در اردیبهشت به 65.7 درصد رسید.

در سوی دیگر این طیف، 10 محصول وجود دارد که افزایش قیمت آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته اندک بوده و حتی با افت قیمت نیز همراه بوده است. به عنوان مثال برنج ایرانی ممتاز 4.7 درصد کاهش قیمت داشته است. روغن نباتی جامد نیز 11.7 درصد کاهش قیمت داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39877

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.