به گزارش اخبار اقتصادی، در بهمن امسال تورم 3.51 درصدی ثبت شد که بیش از نیمی از این تورم متاثر از تورم خوراکی و نوشیدنی وجود داشته است. برای تحلیل وضعیت اقتصادی افراد جامعه را به 10 گروه درآمدی تقسیم می کنند. دهک های پایین درآمد کمتری دارند و دهک های بالاتر وضعیت درآمدی بهتری دارند. تحلیل تورم دهک های جامعه در بهمن امسال نشان می دهد که وضعیت تورم در این ماه بیشتر در خانه های ثروتمندان احساس شده است.

تورم بالاتر روی میز ثروتمندان

در این رابطه تورم ماهانه دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه است 3.84 درصد برآورد شده است. این نرخ بالاترین است تورم ماهانه در بین تمام اعشار ثبت شده است. از سوی دیگر کمترین تورم ثبت شده در نیمه زمستان امسال متعلق به دهک های اول و دوم بوده است. به بیان ساده، دهک های ثروتمند بیشترین فشار تورمی بهمن ماه را احساس کرده اند و این فشار در میان دهک های کم درآمد نسبت به ماه قبل کمتر بوده است.

تورم اقلام خوراکی در بهمن ماه 1.89 درصد و تورم اقلام غیرخوراکی و خدمات 1.62 درصد بوده است. در این بررسی هرچه از دهک های کم درآمد به دهک های درآمدی بالاتر می رویم، تورم های بالاتری مشاهده می شود.

محاسبه تورم هر دهک با توجه به اینکه چه کالایی مصرف می کند متفاوت است. در این بررسی ضریب اهمیت کالا و خدمات برای هر یک از دهک ها متفاوت در نظر گرفته شده است.

ارزیابی سهم کالاها در مصرف عشر

اقلام خوراکی در سبد مصرف دهک های کم درآمد از وزن و اهمیت بیشتری نسبت به اقشار پردرآمد جامعه برخوردار است. این بدان معنا نیست که افراد کم درآمد پول بیشتری را صرف غذا می کنند، بلکه به دلیل درآمد کم، همواره نسبت و سهم بیشتری از درآمد خود را صرف خرید محصولات غذایی می کنند. به همین دلیل وقتی تورم از سمت اقلام خوراکی باشد، فشار هزینه بر دهک‌های پایین‌تر بیشتر است و هر گاه افزایش قیمت اقلام و خدمات غیرخوراکی بیشتر باشد، تورم دهک‌های ثروتمند بیشتر خواهد بود.

با بررسی سهم گروه های کالایی (خوراکی ها و آشامیدنی ها، غیرخوراکی ها و خدمات)، می توان دریافت که گوشت قرمز و سفید و فرآورده ها و سبزیجات آن (سبزیجات و حبوبات) در محصولات غذایی و آشامیدنی دهک های کم درآمد دارای یک سهم قابل توجهی در هزینه های خانوار همچنین این بررسی در کالاها و خدمات غیرخوراکی نشان می‌دهد که گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها سهم تقریباً یکسانی را در بین دهک‌ها و همچنین گروه حمل‌ونقل سهم عمده‌ای از تورم را در بین دهک‌ها به خود اختصاص داده‌اند. درآمد بالا.

ارزیابی را به اشتراک بگذارید تورم خوراکی در اعشار

به طور کلی «خوراکی ها و آشامیدنی ها» با 1.89 واحد درصد بیشترین سهم را در قیمت بهمن ماه به خود اختصاص دادند. همچنین گروه های غیر خوراکی و خدماتی 1.62 واحد درصد در تورم بهمن ماه سهم داشته اند.

در بین دهک ها بیشترین سهم خوراکی ها و آشامیدنی ها در تورم دهک چهارم رخ داده است. تورم این دهک در بهمن امسال 3.55 درصد ثبت شد و 2.35 درصد از این تورم متاثر از تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات و مابقی ناشی از تورم اقلام غیرخوراکی و خدمات بود. این در حالی است که در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات صدک دهم با 2.60 واحد درصد تحت فشار تورم قرار گرفته است.

سهم بالای تورم گوشت در طبقات متوسط

بررسی سهم تورم گروه محصولات غذایی نشان می دهد که قیمت گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن سهم بیشتری از تورم طبقه متوسط ​​کشور در بهمن ماه داشته است. به عبارت دیگر بیشترین سهم در افزایش قیمت گوشت در بعد خانوار مربوط به دهک های پنجم و ششم و کمترین احساس رشد قیمت در اقشار بالا و پایین درآمدی در این ماه بوده است.

این در حالی است که طبق آمار، سهم تورم سبزی ها (سبزیجات و حبوبات) در دهک های اول و دوم بیش از یک درصد است و به بیان ساده تر، اقشار کم درآمد سهم بیشتری را خرج کرده اند. درآمد آنها از خرید سبزیجات است که بیشترین سهم را نسبت به سایرین دارد. ده دهم داشته اند

اشتراک گذاری تورم مسکن و ماشین در کدام دهک موثرتر است؟

به طور کلی دو بخش مسکن و حمل و نقل در کشور در بخش غیرخوراکی اهمیت بیشتری دارند. در این راستا به طور کلی مسکن به دلیل موقعیت ویژه ای که در کشور دارد در محاسبه تورم تاثیر بالایی دارد و در دهک های اول این وزن بیشتر است و به طور کلی وقتی قیمت خانه و اجاره بها تغییر محسوسی دارد، تورم دهک های مختلف – با توجه به وزن مسکن هر دهک – متاثر از این افزایش است.

در همین راستا، بررسی های آماری مربوط به کالاها و خدمات غیرخوراکی در بهمن امسال نشان می دهد که دهک های اول، پنجم و ششم بیشتر از گرانی مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها متاثر شده اند. اما در تجربه تورم مسکن به عبارت دیگر همه در یک قایق هستند تورم مسکن همه دهک ها به طور مساوی لمس کرده اند.

این در حالی است که حمل و نقل دهک های بالاتر بیشترین سهم را در تورم نیمه زمستان امسال داشته است. عمده افزایش قیمت ها در این بخش ناشی از افزایش است قیمت خودرو در ماه های اخیر رشد جدی را تجربه کرده است. در این راستا می توان در دهک 10 – که ضریب اهمیت ماشین به دلیل سطح درآمد بالاتر، نسبت به دهک های دیگر جسورتر است – سهم حمل و نقل به مراتب بیشتر از بقیه گروه های درآمدی بود. از طرفی سهم عشر اول در این شاخه ناچیز بوده است.