• امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
2

یک قدم به عقب؛ وقتی شرکت های خصوصی به نجات قلعه کمونیست ها می آیند!

  • کد خبر : 38600
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲
یک قدم به عقب؛  وقتی شرکت های خصوصی به نجات قلعه کمونیست ها می آیند!

اکوایران: با بهره‌گیری از کاهش محدودیت‌های دولتی که به کوبایی‌ها حق قانونی ایجاد شرکت‌های خود را می‌دهد، تقریباً 10200 شرکت خصوصی جدید از سال 2021 افتتاح شده‌اند که یک اقتصاد جایگزین پویا و نوپا در کنار مدل ضعیف سوسیالیستی کشور ایجاد کرده است.

اخبار اقتصادی، یک سوپرمارکت مدرن که قفسه های آن پر از همه چیز است، یک کارخانه شیشه ای دولتی سابق در حومه هاوانا که اکنون یک نمایشگاه خصوصی برای مبلمان ساخته شده در کوبا و یک سوپرمارکت آنلاین خصوصی مانند آمازون است.

این سرمایه گذاری ها بخشی از انفجار سال های اخیر است که در آن هزاران شرکت خصوصی در سراسر کوبا افتتاح شده اند. این یک تغییر قابل توجه در کشوری است که شرکت های خصوصی اجازه فعالیت نداشتند و فیدل کاسترو با انقلاب کمونیستی به قدرت رسید که مصمم به حذف مفاهیم سرمایه داری مانند مالکیت خصوصی بود.

اما به نوشته نیویورک تایمز، امروز کوبا با بدترین بحران مالی خود در چند دهه اخیر مواجه است که ناشی از ناکارآمدی و مدیریت ضعیف دولت و تحریم اقتصادی چند دهه ای آمریکا است که باعث فروپاشی تولید داخلی، افزایش تورم، ادامه قطعی برق و کمبود سوخت، گوشت و سایر نیازها.

بنابراین رهبران کمونیست جزیره ساعت را به عقب برمی‌گردانند و کارآفرینان خصوصی را در آغوش می‌گیرند، طبقه‌ای از مردم که زمانی آنها را به عنوان سرمایه‌داران «کثیف» محکوم می‌کردند.

با بهره‌گیری از کاهش محدودیت‌های دولتی که به کوبایی‌ها حق قانونی راه‌اندازی کسب‌وکار خود را می‌دهد، نزدیک به 10200 شرکت خصوصی جدید از سال 2021 افتتاح شده‌اند که در کنار مدل ضعیف سوسیالیستی کشور، یک اقتصاد جایگزین پویا و البته نوپا ایجاد کرده‌اند.

در نشانه ای از رشد مشاغل خصوصی (و ضعف اقتصادی دولت)، واردات بخش خصوصی و دولت در سال گذشته به حدود یک میلیارد دلار رسید.

بیشتر واردات بخش خصوصی از ایالات متحده بود و از طریق حواله های ارسال شده توسط مهاجران کوبایی به بستگان خود تامین می شد. حدود 1.5 میلیون نفر برای شرکت های خصوصی کار می کنند که در حال حاضر تقریبا نیمی از کل نیروی کار جزیره کارائیب را تشکیل می دهند.

پاول ویدال، اقتصاددان کوبایی، می گوید: «پیش از این هرگز به بخش خصوصی کوبا فضای زیادی برای فعالیت داده نشده بود. دولت ورشکسته است، بنابراین چاره ای جز دعوت از بازیگران دیگر ندارد.»

علیرغم رشد بخش خصوصی، سهم کلی آن در اقتصاد کوبا کم است و حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

شکاف عمیق بین بخش دولتی و خصوصی

با این حال، تحول اقتصادی آنقدر قابل توجه است که باعث ایجاد شکاف عمیق در سیستم کمونیستی جزیره شده است. نخبگان تجاری جدید در حال کسب ثروت هستند، چیزی که برای ایدئولوژی انقلابی کوبا منفور است.

کوبایی‌هایی که برای دولت کار می‌کنند، از جمله متخصصان، پزشکان و معلمان، معادل 15 دلار در ماه در پزو کوبایی درآمد دارند، در حالی که کارگران بخش خصوصی می‌توانند پنج تا ده برابر این میزان درآمد داشته باشند.

حقوق دولتی در فروشگاه های خصوصی جدید حساب نمی شود، جایی که یک کیسه چیپس ایتالیایی 3 دلار، یک بطری شراب ایتالیایی خوب 20 دلار و حتی یک مایحتاج اولیه مانند دستمال توالت برای یک بسته از 10 دلار 6 دلار است. .

اکثر مشتریانی که می توانند این قیمت ها را بپردازند از خارج از کشور پول دریافت می کنند، برای شرکت های خصوصی دیگر کار می کنند یا دیپلمات هستند.

مقامات دولت کوبا می گویند که قانونی کردن شرکت های خصوصی به معنای پذیرش کینه توزانه نظام سرمایه داری به خاطر بقای اقتصادی نیست، بلکه صنایع دولتی همچنان نقش محوری در اقتصاد این کشور دارند.

سوئست روزالس، مدیر برنامه ریزی و توسعه در وزارت اقتصاد کوبا، در مصاحبه ای گفت: «این یک استراتژی بداهه نیست. ما ایده بسیار روشنی از مسیر فعال شدن مجدد تدریجی اقتصاد با ترکیب بازیگران اقتصادی جدید داریم که مکمل اقتصاد دولتی سوسیالیستی هستند.

اما مقامات آمریکایی می گویند که رشد شرکت های خصوصی می تواند بازی را تغییر دهد و راه را برای آزادی دموکراتیک و اقتصادی بیشتر هموار کند.

بنیامین زیف، کاردار سفارت آمریکا در کوبا، گفت: «سؤال این است: آیا آنها کافی هستند؟ کوبا سریعتر از آن که بازسازی شود در حال فروپاشی است. راه برگشتی وجود ندارد.”

وی افزود، یک سوال کلیدی این است که آیا دولت به بخش خصوصی اجازه می دهد “با سرعت و آزادی کافی برای مقابله با چالش ها گسترش یابد.”

بدبینی کوبایی

اما جامعه تبعیدی کوبایی به شدت ضد کمونیست میامی به شدت نسبت به گسترش سریع بخش خصوصی کوبا بدبین است و بسیاری آن را ترفندی از سوی رهبران کمونیست کوبا برای عبور از بحران اقتصادی و چسبیدن به قدرت می دانند.

ماریا سالازار، نماینده جمهوریخواه کوبایی-آمریکایی در کنگره ایالات متحده، در جلسه استماع با عنوان “افسانه کارآفرینان جدید کوبا” گفت که مجوزهای چنین مشاغلی برای بستگان مقامات دولتی کوبا محفوظ است.

وی در مصاحبه ای گفت: «رژیم کوبا هنوز فقط به دنبال قدرت است و هیچ نشانه ای وجود ندارد که آنها مایلند بخشی از این بازار را به کسی جز خودشان واگذار کنند.

00cuba-private-business-05-super

از زمان ممنوعیت کسب و کارهای خصوصی در دهه 1960، کوبا شیوه های بازار آزاد را در زمان های دشوار دیگر آزمایش کرد، اما پس از کاهش فشارهای اقتصادی، آنها را معکوس کرد.

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 1990 فروپاشید و کوبا حمایت اصلی اقتصادی خود را از دست داد، دولت تعداد محدودی مجوز «خوداشتغالی» برای برخی مشاغل کم درآمد، از جمله آرایشگران و تعمیرکاران تایر صادر کرد.

پس از احیای روابط دیپلماتیک باراک اوباما با کوبا در سال 2015 و کاهش تحریم های ایالات متحده، گردشگران آمریکایی به این جزیره هجوم آوردند و سرمایه گذاران آمریکایی شروع به کاوش در اقتصاد کوبا کردند.

با این حال، حزب کمونیست هرگز به طور کامل بخش خصوصی را پذیرفت، زیرا آن را اسب تروای بالقوه “یانکی های امپریالیست” می دانست.

پس از آن یک ضربه مضاعف وجود داشت. انتخاب دونالد ترامپ در سال 2016 منجر به بازگرداندن تحریم ها علیه کوبا و کاهش گردشگران شد. سه سال بعد، همه‌گیری ویروس کرونا بخش گردشگری کوبا را که بزرگترین منبع ارز خارجی آن است، کاملا فلج کرد.

از آن زمان، کوبا در سقوط آزاد مالی قرار گرفته است. به گفته دولت، تولید گوشت، برنج و لوبیا که اصلی‌ترین مواد غذایی هستند، بین سال‌های 2019 تا 2023 بیش از نصف کاهش خواهد یافت.

مشکلات اقتصادی باعث افزایش شدید مهاجرت شده است. در سال 2022، تقریباً 500000 کوبایی جزیره را ترک کردند که برای یک کشور 11 میلیونی رقم خیره کننده ای بود و اکثریت این کوبایی ها به ایالات متحده رفتند.

در میان همه این سختی ها و مشکلات، کسب و کارهای خصوصی کوچک اندکی امید به کسانی که پول راه اندازی آن ها و کارمندانشان را دارند می دهد.

بسیاری از آنها از قوانین وضع شده در سال 2021 استفاده می کنند که به کوبایی ها این حق قانونی را می دهد که کسب و کار خود را با 100 کارمند راه اندازی کنند.

اغذیه فروشی ها و کافه های جدید در سرتاسر هاوانا ظاهر می شوند، در حالی که ساختمان های اداری طبقات خود را به کارآفرینان جوان با طرح ها و محصولات تجاری، از ساخت و ساز و نرم افزار گرفته تا پوشاک و مبلمان، اجاره می دهند.

با این حال، بسیاری از بازرگانان می گویند که دولت کوبا می تواند کارهای بیشتری برای تقویت بخش خصوصی انجام دهد.

بانک های دولتی کوبا به دارندگان حساب اجازه دسترسی به سپرده های دلاری برای پرداخت به واردکنندگان را نمی دهند زیرا دولت ارز خارجی برای پوشش هزینه های خود ندارد. تحریم های آمریکا نیز معاملات مالی را با مشکل مواجه می کند.

اگرچه دولت کوبا مالکیت خصوصی صنایع بزرگ از جمله معدن و گردشگری را ممنوع کرده است، اما هنوز فرصت های زیادی وجود دارد که در گذشته وجود نداشت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38600

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.